۰ نفر

ضرورت تشکیل شورای هماهنگی تولید و صادرات فرش

۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 234106
ضرورت تشکیل شورای هماهنگی تولید و صادرات فرش

معاون وزیر کار بر ضرورت تشکیل شورای هماهنگی توسعه، تولید و صادرات فرش دستباف تاکید کرد و از صندوق بیمه روستاییان و عشایر خواست روستاییان بافنده را در اولویت بیمه قرار دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما،  سید حمید کلانتری اظهار کرد: آیین نامه اجرایی استفاده از تسهیلات گسترده اشتغال روستایی به تصویب هیئت دولت رسیده است و بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک، صندوق حمایت کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید مامور شدند این تسهیلات را توزیع کنند.

وی افزود: طرح روستا تعاون را پیشنهاد کردیم که بر اساس آن هزار تعاونی در هزار روستا ایجاد شود و تعاونی‌های فرش دستباف هم می‌توانند در این طرح وارد شوند و از تسهیلات شش درصدی اشتغال روستایی استفاده کنند.

این مقام مسئول  از صندوق بیمه روستاییان و عشایر خواست در بیمه کردن روستاییان اولویت را به روستاییان بافنده بدهد و بیمه تامین اجتماعی هم برای کسانی که در این رابطه قبلا پیگیر بودند، شرایط استفاده از تسهیلات را فراهم کنند.

کلانتری با بیان اینکه فرش دستباف هنر- صنعتی با سابقه بالا و آمیخته با فرهنگ و هنر است، گفت: اشتغالزایی بالا و سرمایه اولیه بسیار محدود و پایین مهم‌ترین ویژگی هنر- صنعت فرش دستباف است.

وی گفت: فرش دستباف هنر- صنعتی است که شروع و ورود به آن اسان است و افراد می‌توانند در داخل خانه با سرمایه اندک دار قالیبافی دایر کنند.

معاون وزیر تعاون برای موفقیت در این هنر- صنعت باید به چند نکته توجه کنیم، اول اینکه دیگران هم به سرعت ما در حال پیشرفت و ارتقای خود هستند، هر بافنده و تعاونی باید بداند که هزاران بافنده و تعاونی دیگر رقیب او هستند.

وی از افزایش صادرات فرش دستباف در شش ماه اول امسال خبر داد و گفت : با توجه به فضایی که ایجاد شده است این عدد هنوز قابل قبول نیست و روند افزایش صادرات باید گسترش یابد.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هنر- صنعت فرش دستباف با بخش گردشگری اشتراک دارد، اظهار کرد: حضور مهمانان خارجی و گردشگران کشورهای دیگر می‌تواند زمینه تقویت صنعت فرش را فراهم کند. فرش یکی از سوغاتی‌هایی است که می‌توان برای آن گردشگر جذب کرد.

وی افزود: اگر فقط به تعاونی‌ها و کارگاه‌های کوچک بسنده کنیم، امکان رقابت‌ در بازارهای بزرگتر را از دست می‌دهیم. تعاون و فرش دو بخش جدایی‌ناپذیرند و در این حالت هنر- صنعت فرش دستباف می‌تواند توفیق مضاعفی داشته باشد.

معاون وزیر تعاون و رفاه اجتماعی از اتحادیه‌های تعاونی خواست در تعاونی‌های خود نظارت کنند و راهکارهای بهبود و پیشرفت را به تعاونی‌های زیرمجموعه‌ خود انتقال دهند.

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای با گستردگی خود در سطح کشور آمادگی خدمت به هنر- صنعت فرش دستباف و حمایت آموزشی از بافندگان را دارد، از تعاونی‌های تامین نیاز خواست تا ارتباط تنگاتنگ با بافنده‌ها برقرار کند و به لحاظ آموزش، مهارت، سازماندهی و کاهش هزینه‌ها هنر- صنعت فرش دستباف را در سطح جهان رقابت‌پذیر کند.