۰ نفر

برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۰ میلیارد نخ سیگار

۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۹
کد خبر: 233406
برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۰ میلیارد نخ سیگار

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در طول 3 سال گذشته 12 کارخانه تولید سیگار راه‌اندازی و تا اخر امسال هم سه کارخانه دیگر راه‌اندازی خواهد شد، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا 3 سال آینده صادرات سیگار کشور به بیش از 10 میلیارد نخ افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، علی اصغر رمزی در ششمین جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق کالای دخانی کردستان اضافه کرد : تولید داخلی کشور در سال 93 حدود 30 میلیارد نخ بود و در سال 95 این میزان به 45 میلیارد نخ رسیده و امسال هم قرار است 5 میلیارد نخ دیگر به آمار تولید کشور اضافه شود.

وی با بیان اینکه این استان کردستان در زمینه مبارزه با کالاهای قاچاق دخانی عملکرد خوبی داشته است افزود : پیشگیری جزو اولویت‌های این کارگروه در سطح کشور است و اقدامات خوبی در راستای تحقق پیشگیری انجام شده است.

علی‌اصغر رمزی افزود: در سال 93 در کشور 30 میلیارد نخ سیگار تولید می‌شد که میزان مصرف در حدود 55 میلیارد نخ بود همچنین در سال 94 حدود 16میلیارد نخ سیگار وارد کشور می شد و حدود 12 میلیارد نخ هم برآورد میزان قاچاق این کالا بود.

وی با بیان اینکه توزیع سیگار بدون مجوز دولت، قاچاق محسوب می‌شود گفت : در حال حاضر صادرات سیگار شروع شده و از سال آینده این صادرات وارد آمار خواهد شد.

رمزی عنوان کرد: 50 درصد نیاز مصرفی کشور تولید داخل بود و این موجب شد یک برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش تولید، به حداقل رساندن قاچاق و به صفر رساندن واردات داشته باشیم.

رمزی اذعان کرد: واردات رسمی کشور در سال گذشته به 4 میلیارد نخ کاهش یافته است و امسال به 2 میلیارد نخ می‌رسد و برنامه ما برای سال آینده به صفر رساندن واردات با ایجاد کارخانه‌های جدید است.

وی گفت: توزیع سیگار بدون مجوز دولت، قاچاق محسوب می‌شود که از هفته گذشته 30 هزار واحد صنفی برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند البته کیوسک‌ها شامل این موضوع نمی‌‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست گفت : ظرفیت فاز اول کارخانه سیگار سقز 5 میلیارد نخ است و با راه‌اندازی کارخانه تولید سیگار سقز در فاز اول ظرفیت تولید 5 میلیارد نخ و امکان افزایش آن به 10 میلیارد نخ در فازهای بعدی وجود دارد.

محمد دره وزمی تصریح کرد: عزم جدی در مبارزه با قاچاق کالا در کردستان وجود دارد و این ناشی از همدلی و ارتباط بسیار خوب بین اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق استان است.

وی عنوان کرد: وجود این هم‌دلی و هم‌افزایی بین اعضای کمیسیون و کارگروه موجب شده که استان به لحاظ عملکردی در بحث مبارزه و مقابله با قاچاق کالاها از جمله کالاهای دخانی بسیار مطلوب عمل کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه پدیده قاچاق کالا، پدیده‌ای ناخوشایند است، اظهار داشت: بخشی از این پدیده مربوط به بیکاری در جامعه است.

وی با بیان اینکه انجام اقدامات پیشگیرانه بهترین راه حل برای مقابله با قاچاق محصولات دخانی در کشور است، اظهار کرد: اقدام دولت برای تولید محصولات دخانی در داخل کشور اقدام خوبی است که علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز کاهش ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور است.