۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت دلار/ افزایش بهره‌وری راه حل کاهش اثر تورمی صادرات/ دلار ارزان تولید را ناتوان می‌کند

۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 232336
پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت دلار/ افزایش بهره‌وری راه حل کاهش اثر تورمی صادرات/ دلار ارزان تولید را ناتوان می‌کند

یک کارشناس اقتصادی افزایش قیمت دلار را سبب افزایش صادرات و درآمدهای ارزی خواند و کاهش اثر تورمی صادرات را نیازمند افزایش بهره وری در تولید کشور ارزیابی کرد.

اقتصاد آنلاین - حمیده قاسمی؛ احمد حاتمی‌یزد در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره تاثیر افزایش و کاهش نرخ ارز بر تورم در کشور گفت: نوسانات نرخ ارز بیشترین اثر را روی واردات و صادرات می‌گذارد. اگر ارز ارزان باشد واردات ارزان می‌شود و اجناس خارجی از قیمت پایین‌تری نسبت به اجناس تولید داخل برخوردار می‌شوند، بنابراین واردات افزایش می‌یابد و تولیدکننده داخل توان رقابت خود را از دست خواهد داد.

وی درباره وضعیت صادارت در ارزانی ارز و به خصوص دلار نیز گفت: در شرایط ارزانی ارز اجناس صادراتی ما مانند سیمان و مواد پتروشیمی‌برای کشور مقصد، گران تمام می‌شود. از این رو ارز ارزان سبب کاهش درآمد صادرکنندگان و کاهش صادرات می‌شود و درآمد ارزی کشور نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس اقتصادی افزایش قیمت ارز را سبب کاهش واردات کالاها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در این شرایط صادرات بیشتر می‌شود و این امر چنانچه سبب شود صادرات بر واردات پیشی بگیرد، تراز تجاری کشور را مثبت می‌کند. اما افزایش صادرات دارای اثر تورمی بر اقتصاد کشور نیز هست و سبب افزایش نرخ تورم می‌شود.

حاتمی یزد با اشاره به افزایش بهره وری به عنوان یک راهکار صحیح اظهار کرد: اگر تولید در کشور بالا رود و بهره وری افزایش یابد، صادرات نیز افزایش خواهد یافت. از این رو با افزایش صادرات درآمد ارزی نیز بیشتر می‌شود و برای واردات نیز ارز کافی در اختیار خواهیم داشت. بنابراین واردکنندگان همواره طرفدار ارز ارزان و صادرکنندگان طرفدار ارز گران هستند و این اختلاف همواره بین تجار واردکننده و تجار صادرکننده بر سر ارزانی یا گرانی ارز وجود دارد.

وی با مثبت خواندن افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر گفت: برای این که صادرات ما جوابگوی واردات شود باید قیمت دلار افزایش یابد. از این رو پیش بینی می‌شود که دلار تا یک سال آینده با شیب ملایم به سمت 5 هزار تومان پیش رود، اما تا پایان سال 96 در نهایت تا 4 هزار و 200 تومان پیش خواهد رفت.