۰ نفر

برنامه عراق برای افزایش تعرفه واردات

۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 229771
 برنامه عراق برای افزایش تعرفه واردات

عراق را می‌توان یکی از بازارهای صادراتی مهم برای ایران دانست؛ ‌بازاری که چندی است به‌دلیل تغییر رفتار تجاری عراق شنیده‌ها از کمرنگ شدن رابطه تجاری با این کشور حکایت دارد.

افزایش تعرفه یکی از اقداماتی است که وزارت بازرگانی عراق در راستای تشویق سرمایه‌گذاران برای ایجاد کارخانه در دستور کار قرار داده که این امر دامان تولیدکنندگان داخلی را نیز گرفته است. دراین خصوص می‌توان به افزایش تعرفه لبنیات از سوی عراق اشاره کرد، اقدامی که روند صادرات به این کشور را با چالش مواجه کرده است.

در این خصوص حمید حسینی، عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق می‌گوید: وزارت بازرگانی عراق نقشی در افزایش تعرفه لبنیات نداشته و وزارت صنعت این کشور به‌عنوان متولی حمایت از صنایع داخلی تصمیم گرفته برای تشویق سرمایه‌گذار خارجی به ایجاد کارخانه در عراق تعرفه را افزایش دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، این عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که مذاکرات در مورد تعرفه ترجیحی و افزایش تعرفه واردات لبنیات در چه مرحله‌ای قرار دارد نیز می‌گوید: در سفر اخیر هیات ایرانی به عراق، اولین ملاقات با مسوولان وزارت بازرگانی انجام شد. بحث تعرفه‌ها و لزوم ایجاد تعرفه ترجیحی بین دو کشور موردبحث قرار گرفت. طرف عراقی اعلام کرد که درمجموع با برقراری تعرفه ترجیحی مخالف نیست؛ اما این موضوع باید به تصویب پارلمان برسد. در مورد مساله تعرفه لبنیات هم با حضور نمایندگان شرکت کاله و پگاه که دو شرکت بزرگ و صادرکننده ایرانی به عراق است مذاکره کردیم. نکته مهم این است که این تصمیم عراق تنها علیه ایران نبوده است. در مورد تعرفه لبنیات تبعیضی بین کشورها ایجاد نشده؛ اما چون سهم ایران در بازار لبنیات عراق بالا است بیش از دیگران متاثر شدیم.

حسینی درباره اینکه آیا تصمیم گرفته‌شده سیاسی است نیز می‌گوید: این‌طور به‌نظر نمی‌رسد. درواقع وزارت بازرگانی عراق نقشی در این افزایش تعرفه نداشته و وزارت صنعت این کشور به‌عنوان متولی حمایت از صنایع داخلی تصمیم گرفته برای تشویق سرمایه‌گذار خارجی به ایجاد کارخانه در عراق تعرفه را افزایش دهد. عراقی‌ها برای منافع کشور خودشان تصمیم گرفتند و به این دلیل که این تصمیم شامل همه کشورها است، نمی‌توان گفت تبعیضی علیه ایران انجام‌گرفته است. حتی تعرفه مربوط به واردات نوشابه‌ها مثل رانی از عربستان هم افزایش پیداکرده و عربستانی‌ها هم شاکی‌اند که چرا عراق تعرفه را بالابرده است. البته اگر سرمایه‌گذاری در این کشور کارخانه ایجاد کند از معافیت گمرکی ۱۰۰ درصدی بهره‌مند می‌شود. کارخانه کاله یک واحد تولیدی با ظرفیت ۱۲۰۰ تن لبنیات در کربلا ایجاد کرده که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.