۰ نفر

تجار هنوز مشکلات بانکی دارند

"صادرات" بچه سرراهی شده است

۱۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۳۱
کد خبر: 228868
"صادرات" بچه سرراهی شده است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران مهمترین موانع صادراتی را تشریح و تصریح کرد: "صادرات" بچه سر راهی شده است که همه در مورد آن صحبت می‌کنند اما عملا اتفاقی نمی‌افتد. از سوی دیگر تجار هنوز مشکلات بانکی دارند و دست و پای صادرکنندگان را بسته‌اند می‌گویند شنا کنید.

حسین سلاح ورزی، گفت: آمارهای صادراتی به لحاظ ارزشی در شش ماه اول سال نشان می‌دهد که موازنه‌مان منفی شده است و کاهش صادرات را داشته‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: البته معمولا اینگونه است که در نیمه دوم سال میزان صادرات افزایش پیدا می‌کند ولی در هر صورت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش صادرات روبرو هستیم. دلیل آن هم این است که مقوله صادرات به یک بچه سر راهی تبدیل شده است که همه در مورد ضرورت نگهداری و محافظت و کمک به رشد آن صحبت می‌کنند اما عملا اتفاقی نمی افتد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویه‌های موجود در صادرات گفت: در مباحث دو جانبه و چند جانبه هم خیلی خوب عمل نمی‌کنیم؛ به عنوان نمونه عراق تعرفه لبنیات ما را از پنج درصد به ۲۵ درصد  و ۴۰ درصد افزایش داده است که مشخص نیست چرا کشوری مثل عراق که مروادات سیاسی و اقتصادی ما با آن قابل توجه است باید به یکباره چنین تصمیمی بگیرد. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد صادرات لبنیات ما به عراق است؛ چرا باید ما به لحاظ دیپلماسی تجاری آنقدر منفعل عمل کنیم که چنین فرصتی از ما گرفته شود.

دست و پای صادرکنندگان را بسته‌اند می‌گویند شنا کنید

وی افزود: نکته دیگر این است که در حوزه صادرات با معضل قیمت تمام شده مواجه‌ هستیم. ما در داخل هم نمی‌توانیم با قیمت محصولات خارجی مقابله کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم در بازارهای خارجی رقابت کنیم. دشواری‌ها و موانعی در فضای کسب و کار ما وجود دارد و این‌ها مزید بر علت شده است که صادرکنندگان ما تبدیل به شناگرانی شوند که دست و پایشان بسته شده و با این شرایط باید وارد رقابت بین المللی شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره مهمترین موانع صادراتی تصریح کرد:‌ در بحث‌های بانکی، انتقال پول و اعتبارات اسنادی گرچه بعد از برجام گشایش‌هایی اتفاق افتاده است ولی هنوز با زمان قبل از تحریم فاصله زیادی داریم و هزینه‌هایی مبادلاتی به صادرکنندگان تحمیل می‌شود. از سوی دیگر در داخل کشور نهادهای مالی حمایت کننده‌ای که بخواهند تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان بدهند هنوز به اندازه کافی نیستند. همچنین نهادهای بیمه کننده و تضمین کننده برای صادرکنندگان به خوبی عمل نمی‌کنند؛ ضمن اینکه واقعی نبودن قیمت ارز همچنان به عنوان یکی ازعوامل بازدارنده صادرات عمل می‌کند.

به گفته سلاح ورزی، همچنان نارضایتی‌هایی از فرایند استرداد مالیات بر افزوده صادرکنندگان گزارش می‌شود و بخش خصوصی هم هنوز نتوانسته یک تلقی درست از برندسازی، بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی محصولات داشته باشد و نتواستند بسته بندی مطلوب محصولات صادراتی کشورهای هدف را فراهم کنند.