۰ نفر

نایب‌رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی:

واردات کوتاه‌ترین دیوار اقتصاد است

۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 228625
واردات کوتاه‌ترین دیوار اقتصاد است

نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران به تشریح آخرین وضعیت واردات پرداخت و با انتقاد از سیاست‌های موجود در مورد واردات گفت که هر مشکلی که در اقتصاد وجود دارد به واردات نسبت داده می‌شود در حالی که اگر با واردات بهتر برخورد شود می‌تواند دروازه ورود سرمایه باشد.

سیامک پیربابایی، گفت:‌ واردات به دلیل مجاری که آن را کنترل می‌کنند بسیار دچار مشکل است و به دلیل دیوار کوتاهی که دارد سیستم دولتی از هر جایی که توانسته آن را محدود کرده‌ است که به عنوان نمونه بستن ثبت سفارش خودرو به مدت چند ماه یکی از این موارد است.

به گزارش اقتصاد‌ آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: ما دنبال این هستیم که تراز تجاری هم در مورد صادرات و هم واردات افزایش پیدا کند و کاهش هیچ کدام را درست نمی‌دانیم. روند واردات در چند ماه اخیر مثبت بود اما با روندی که به وجود آمد بازار صادراتی ما به سمت کوچک شدن می‌رود و به دنبال آن واردات هم محدود خواهد شد و کاهش خواهد یافت.

نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران افزود: این روند مثبتی نیست که بخشی از تراز تجاری مثل واردات کاهش پیدا کند و مطمئنا این اتفاق به نفع اقتصاد ما نیست. واردات کوتاه‌ترین دیواری است که هر کسی به عنوان یک مشکل و یک آدرس غلط به آن رجوع می‌کند. متاسفانه آسیب شناسی دقیقی در مورد واردات صورت نگرفته است اگر یک واحد تولیدی دچار مشکل می‌شود واردات را مقصر می‌داند زمانی که صادرات دچار مشکل می‌شود واردات را به عنوان مشکل معرفی می‌کند و اگر ارز دچار تلاطم می‌شود واردات را مقصر عنوان می‌کنند در صورتی که واردات خودش یکی از آسیب پذیر بخش‌های اقتصادی در مقابل قاچاق و عدم ثبات رویه‌ها و قوانین است.

پیربابایی تصریح کرد: اگر با واردات به شکل بهتری برخورد شود می‌تواند یکی از دروازه‌های ورود سرمایه باشد؛ امروز بی دفاع‌ترین دیوار، واردات مسئولانه و شناسنامه دار است ما با واردات غیر شناسنامه دار و وارداتی که حساب و کتاب ندارد موافق نیستم چرا که واردات رسمی هم از آن آسیب می‌بیند. در حال حاضر تقریبا اکثر جاهایی که با واردات در ارتباط هستند بر خلاف آنچه نشان داده می‌شود اصولا با مشکل روبرواند و با سختی غیر عادی مواجه اند.

وی اضافه کرد: به غیر از خودرو در بخش کالاهای آرایشی، بهداشتی، زیبایی، سلامت و مواد غذایی و همین طور محصولات دیگر واردات به سهولت انجام نمی‌شود. به جز چند کالای استراتژیک در بقیه جاها واردات با مشکل روبرو است. دست اندر کاران واردات اکثرا از وضعیت نابسامان رویه‌ها و مقررات و عدم ثبات آن‌ها گله دارند. نهادهایی که مخالف واردات هستند به جای جواب گویی در مورد مالیات، دانش فنی به روز، نیروی کار بهینه، ماشین آلات قدیمی و ابزارهای بانکی و مالی به کوتاه ترین دیوار یعنی واردات می پردازند.