۰ نفر

اختصاص ۲میلیارد دلار تسهیلات برای صادرکنندگان

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 225747
اختصاص ۲میلیارد دلار تسهیلات برای صادرکنندگان

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: برای کمک به صادرکنندگان حدود دو میلیارد دلار تسهیلات از منابع صندوق اختصاص می‌یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا ، احمد دوست‌حسینی با اعلام اینکه دو میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ارایه تسهیلات به صادرکنندگان در نظر گرفته شده است، گفت: تسهیلاتی که صندوق توسعه ملی پرداخت می کند، سرمایه در گردش و سرمایه گذاری در طرح هاست که تسهیلات سرمایه در گردش عموماً بازپرداخت می شود اما به دلیل آغاز باز پرداخت های تسهیلات سرمایه گذاری شده که بین ۷ تا ۱۰ سال است، بازپرداخت این تسهیلات از سال آینده انجام می شود و امیدواریم تاخیر چندانی نداشته باشد.

دوست‌حسینی افزود: تسهیلات صادراتی که امسال به صادرکنندگان پرداخت می شود اگر از منابع صندوق باشد نرخ آن ۱۱ درصد و اگر از منابع بانکی باشد نرخ آن ۱۶ درصد است.

رییس‌هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: بانک های عامل داوطلبی که می خواهند منابع صندوق توسعه ملی را دریافت و به صادر کنندگان تسهیلات دهند به میزان پولی که صندوق در اختیار آنها می گذارد از منابع خود به این موضوع اختصاص می دهند و نرخ این تسهیلات میانگین نرخ تسهیلات صندوق توسعه و بانکی است.

دوست حسینی گفت: برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان بخشی روش تامین مالی با اعتبار فروشنده ایرانی و به صورت ریالی است که خریدار خارجی نمی تواند نقدی پول آن را پرداخت کند و بر این اساس صندوق توسعه ملی پول تولید کننده داخلی را نقدی پرداخت می کند.

وی افزود: در روش تامین مالی با اعتبار خریدار نیز، خریدار خارجی با ال سی که در بانک کارگزار ایرانی باز می کند و متعهد به پرداخت مدت دار پول صادر کننده ایرانی می شود، صادر کننده پس از ارایه مدارک پول خود را به طور نقدی از صندوق توسعه ملی دریافت می کند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: سقف دو سال برای خرید مدت دار طرف خارجی برای کالای ایرانی در روش تامین مالی با ضمانت خریدار در نظر گرفته شده است.