۰ نفر

قاچاق پوشاک آمار مستند ندارد

۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳
کد خبر: 223922
قاچاق پوشاک آمار مستند ندارد

مدیر مرکز پژوهش‌های اتحادیه‌های صنف پوشاک تهران با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای واردات قاچاق آماری مستند ارائه کرد، گفت: آنچه اکنون واضح و مشخص است آنکه وضعیت صنعت پوشاک مناسب نیست.

محمدجواد صدق‌آمیز درباره آمارهای متناقضی که در خصوص واردات پوشا ک ارائه می‌شود، اظهار کرد: شاید موضوع آمار قاچاق یک بحث انحرافی باشد که آرامش مدیران کشور را گرفته و التهابی از جنس عدد را برای رسانه و مردم ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: حقیقت روشنی که به هیچ عنوان قابل کتمان نیست، آنکه حجم بسیار بالای قاچاق در حال حاضر در این عرصه قابل مشاهده است و بخش قابل توجهی از پوشاکی که وارد کشور می‌شود، تعرفه گمرکی پرداخت نمی‌کنند.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتحادیه‌های صنف پوشاک تهران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان عرصه پوشاک موظف به پرداخت هزینه‌های متعدد بوده و حتی برای واردات مواد اولیه خود ملزم به پرداخت تعرفه‌های گمرکی هستند، عنوان کرد: با  توجه به هزینه‌های مختلفی که به تولیدکننده تحمیل می‌شود، در نهایت فضا برای رقابت ناعادلانه بوده و همین موضوع منجر به ورشکستگی و نابودی تولیدکنندگان می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون جدا از بحث آمارها این واقعیت معلوم است که حجم بالای واردات قاچاق به زیرساخت‌های کشور آسیب می‌زند. از سوی دیگر در هر حوزه‌ای که تولید وجود نداشته باشد، مجبور به واردات هستیم و بر همین اساس ارز کشور خارج می‌شود و در کنار آن از مباحثی مانند اشتغال بی‌بهره می‌ مانیم. باید توجه داشت که تولید به منزله کارخانه و ماشین‌آلات نیست بلکه تولید به واسطه تولیدکننده‌ای که انگیزه‌ای قوی برای مقابله با مشکلات داشته و دارای تخصص لازم به شمار می‌رود، تامین می‌شود.

صدق‌آمیز ادامه داد: اکنون در صنعت پوشاک شرایط به گونه‌ای است که اگر فردی حتی برای مدتی به مدت یک یا دو سال از این عرصه فاصله بگیرد، بازگشت او بسیار سخت خواهد بود چرا که با توجه به تحولات بسیار این حوزه فاصله گرفتن از آن شرایطی ایجاد می‌کند که دشواری‌های متعدد به همراه دارد.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتحادیه‌های صنف پوشاک تهران با تاکید بر اینکه حجم بالای قاچاق پوشاک منجر به آسیب دیدن و تعطیلی دائم واحدهای تولیدی شده است، گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که ادامه فعالیت در این عرصه بسیار دشوار شده و لازم است بخش دولتی برای این عرصه تدبیری بیندیشد تا با بسترسازی‌های مناسب زمینه رقابت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی فراهم شود. در چنین شرایطی طرح موضوعاتی مانند آمار قاچاق کمک خاصی نکرده و لازم است ما به جای آنکه زمان را به دعوا بر سر اعداد و ارقام بگذاریم از برخی شعارهای تکراری عبور کرده و همه تلاش خود را برای بهبود شرایط تولید به کار گیریم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در مقاطعی با اعلام آمارهای جهانی تلاش کردیم اهمیت این موضوع را آشکار کنیم افزود: اما باید توجه داشت که به عنوان مدیر یک مرکز پژوهشی اگر ما آماری ارائه کنیم که اگر یک درصد در آن جای بحث وجود داشته باشد، خلاف رسالت‌مان عمل کرده‌ایم از سوی دیگر در حوزه قاچاق آماری رسمی نمی‌توان ارائه کرد و به همین دلیل می‌توان گفت که هیچ یک از آمارهایی که ارائه می‌شوند، قابل استناد نیستند چه آمارهایی که در داخل کشور و از سوی گمرک ارائه می‌شوند و چه آمارهایی که در عرصه بین‌المللی منتشر می‌شوند. هر یک از این آمارها اگرچه بخشی از واقعیت را انعکاس می‌دهد اما قطعا هیچ کدام آنها تمام واقعیت را منعکس نمی‌کند.

صدق‌آمیز در ادامه با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم بر خلاف گذشته حجم کالای قاچاق کاهش یافته اظهار کرد: اما باید توجه داشت که کاهش این آمارها در حجم بالایی نبوده است اما اگر در شرایطی که در گذشته مبارزه با قاچاق منجر به کاهش آن نمی‌شد، اکنون حدود ۱۰ سال است که مبارزاتی که در این عرصه صورت می‌گیرد در حدی جزیی منجر به کاهش میزان واردات قاچاق شده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتحادیه‌های صنف پوشاک تهران با بیان اینکه در سال‌های قبل بیشترین واردات پوشاک رسمی ایران از سمت کشور چین صورت می‌گرفت، گفت: در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی مانند سهولت رفت و آمد به ترکیه و افزایش سفرهای مردم به این کشور و آشنایی با برخی کمپانی‌های ترک شرایط به گونه‌ای پیش رفته که سهم ترکیه از پوشاک ایران افزایش پیدا کرده و این کشور همسایه بیشترین سهم را در بازار پوشاک ایران به خود اختصاص داده‌ است.