۰ نفر

چرا برخی کالا‌ها امکان تخفیف ۵۰درصدی دارند؟

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹
کد خبر: 213547
چرا برخی کالا‌ها امکان تخفیف ۵۰درصدی دارند؟

رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی تصریح کرد: گاه برچسب قیمتی که روی برخی کالاها درج می‌شود با سود بالا همراه است، چراکه این کالاها در فروشگاه‌های بزرگ با تخفیف‌های ۵۰ درصدی و حتی بالاتر فروخته می‌شوند که جای سوال دارد قیمت تمام شده کالا چقدر بوده که امکان تخفیف ۵۰ درصدی و حتی بالاتر دارد؟!

سعید درخشانی اظهار کرد: در ارتباط با برچسب‌هایی که روی کالاها نصب می شود طی سالیان گذشته بارها و بارها اعتراض‌های مختلفی صورت گرفته است، چراکه لازم است شرایط رقابتی در بازار وجود داشته باشد. اکنون با طرحی که در زمینه برچسب قیمت گذاری برخی کالاها صورت گرفته شرایطی ایجاد می‌شود که سوپرمارکت‌های مختلف بتوانند براساس شرایط خود به ارائه‌ تخفیف‌های دلخواه بپردازند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی همچنین معتقد است اگر این طرح اجرایی شود قیمت تولید کالا معلوم بوده و به هنگام تحویل کالا به واحدها فاکتوری در این زمینه ارائه می‌شود. سود هر کالا نیز از سوی اتحادیه به واحدها اعلام می‌شود تا مشخص باشد چند درصد سود برای یک کالا می‌توان در نظر گرفت و در این شرایط شاهد خواهیم بود که اختلاف قیمت چندانی نیز در بازار وجود نخواهد داشت.

درخشانی با بیان این که حتی همین حالا هم سوپرمارکت‌های مختلف برای ارائه تخفیف‌های خود از اتحادیه مجوز می‌گیرند، اظهار کرد: گاه ممکن است برخی سوپرمارکت ها بخواهند برای اجناس خود تخفیفی در نظر گرفته و از سود خود بکاهند که با اجرای این طرح چنین شرایطی فراهم خواهد شد.

وی در عین حال به زمان گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته نیز همین طور بود و برای هر جنسی سودی بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سوی واحدهای توزیع کننده اعمال می‌شد. از سوی دیگر بازرسان به طور دائم به واحدها مراجعه می‌کردند و اگر سودی بیش از این برای کالا حساب شده بود به عنوان تخلف با آن برخورد می‌کردند.

رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی ادامه داد: اکنون ما فریاد می‌زنیم که چگونه ممکن است فروشگاه‌های بزرگ بتوانند چنین تخفیف‌هایی را ارائه دهند. این موضوع به کار فروشگاه‌های کوچک و واحدهای خرد صدمه می‌زند و راه مقابله با این موضوع همان است که نصب برچسب قیمت برعهده واحد توزیع کننده گذاشته شود و تولید کننده تنها قیمت تولید را اعلام کند.

درخشانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا به این شیوه امکان نظارت بر واحدهای مختلف و پیگیری تخلفات کمتر نمی شود، گفت: با توجه به آنکه صنف ما حدود ۵۰۰ واحد دارد، تعداد واحدها به گونه‌ای نیست که نتوان بر روی آن نظارتی صحیح و منطقی داشت.

در روزهای گذشته از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوبه ای صادر شده که طبق آن به جای الزام تولید کنندگان به درج قیمت مصرف کننده روی کالا درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده شود. البته قرار است که فاز اول این طرح از ابتدای مهرماه و در مورد محصولاتی چون بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی، بهداشتی اجرا شود.