۰ نفر

نیاز بازار کیف و کفش به برندسـازی

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۶:۰۰
کد خبر: 211206
نیاز بازار کیف و کفش به برندسـازی

این روزها بازار کیف و کفش همانند دیگر بازارها رونقی ندارد و در حالی ویترین‌ها با کفش‌های متنوع پر شده‌اند که بازار خالی از مشتری است.

به‌طور کلی این بازار نیز تحت‌تاثیر مشکلات بسیاری قرار گرفته و حال و روز خوبی نه برای تولیدکننده داخلی و نه برای فروشندگان باقی گذاشته است. این در حالیست که در گذشته‌ای نه چندان دور، ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کیف و کفش در جهان شهره بود، اما این خوشنامی همچون بسیاری از صنایع دیگر در مواجهه با پدیده شوم قاچاق، دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، در این رابطه بابک یزدان‌بین، یکی از فعالان حوزه تولید کیف و کفش در غرب استان تهران با اشاره به لزوم حرکت در مسیر تجهیز کارگاه‌ها و واحدهای تولید کیف و کفش و بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته و نوین، اظهار داشت: در شرایط کنونی، رقابت به میزانی سنگین و نفس‌گیر شده که در صورت استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مستهلک، امکان ربودن گوی سبقت از رقبا، سخت و دشوار خواهد بود. وی افزود: البته در بخش تولید کیف و کفش دستی که به نوعی تکیه‌گاه اصلی آن به هنر دست ایرانی و کفش‌ها و کیف‌های دست‌ساز معطوف می‌شود، نقش دستگاه‌ها و تجهیزات نوین و پیشرفته، چندان برجسته و قابل توجه نیست. یزدان‌بین عنوان کرد: اما این تمامی واقعیت بازار نیست و به هر حال کم نیستند افراد و گروه‌هایی که کیف و کفش مورد علاقه خود را از مراکز و فروشگاه‌هایی تهیه می‌کنند که به نوعی اکثریت قریب به اتفاق این محصولات صنعتی‌دوز هستند. این تولیدکننده کیف و کفش گفت: در چنین بستری، دستگاه‌ها و تجهیزات نوین، حرف نخست را می‌زند و به تبع در صورت استفاده از ادوات قدیمی و مستهلک، نقش‌آفرینی مثبت در بازار اشاره‌شده، بسیار سخت و بعضا ناممکن خواهد بود.

وی افزود: یکی از معضلات و مشکلات اساسی پیش‌روی فعالان تولید کیف و کفش به گرانی تجهیزات و دستگاه‌های تولید چرم و کیف و کفش باز می‌گردد که در شرایطی که سایه رکود بر ابعاد گوناگون بازار سنگینی می‌کند و کمبود نقدینگی به معضل جدی بسیاری از واحدها و مراکز تولیدی و کارگاهی کیف و کفش مبدل شده، امکان چنین هزینه‌کردهایی برای فعالان عرضه مذکور به سادگی میسر نمی‌شود.

کفش‌های ارزان‌قیمت چینی کارگاه‌های ایرانی را فلج ساخته است

محمدحسین تفرشی، یکی از فعالان سابق تولید کیف و کفش در استان تهران نیز با اشاره به واردات بی‌رویه کیف و کفش خارجی و تحمیل آسیب‌های جدی به صنعت مذکور در پی وفور عرضه کفش‌های ارزان‌قیمت چینی گفت: بنده شخصا دو دهه پیش، بخشی از تولیدات خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردم، اما در طول سالیان گذشته، کاهش قدرت خرید مردم آنچنان بنیه مالی کارگاه‌های تولیدی را تضعیف کرد که بسیاری از فعالان تولید کیف و کفش همچون بنده، اساسا امکان ادامه فعالیت را نداشتند تا چه رسد به اینکه تولیدات خود را روانه بازارهای اروپایی کنند. وی افزود: مشکلات مالی و اقتصادی مردم باعث شده تا ذائقه و گرایش عمومی به سمت انتخاب، گزینش و خرید کیف و کفش‌های ارزان‌قیمت چینی سوق پیدا کند که به تبع پیامد این عارضه در فلج شدن و تعطیلی و کاهش شدید ظرفیت‌های تولیدی در بسیاری از کارگاه‌های تولید کیف و کفش مشهود است. تفرشی گفت: بسیاری از معضلات اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور، ریشه در تصمیمات غلط مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط و متولی دارد و نه آمریکا، نه انگلستان و نه هیچ‌کدام از دشمنان قسم‌خورده این مرز و بوم در آن نقش ندارند، بلکه این وضعیت، حاصل بی‌تدبیری و تصمیمات غلط و غیرمنطقی است که اقتصاد، تولید و بازار را با چالش‌هایی اساسی مواجه ساخته است. این تولیدکننده اسبق کیف و کفش ایرانی عنوان کرد: مصادیق این تصمیمات و رویه‌های غلط و نامیمون، به واردات بی‌رویه معطوف می‌شود که کشنده‌تر از دسیسه‌ها و تحرکات شوم اقتصادی بسیاری از دشمنان این مرز و بوم است.

ضرورت برخورد قاطعانه با قاچاق کیف و کفش

بیژن کولیوند، عضو سابق اتحادیه کیف و کفش

امروزه تمام صنایع به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور نیازمند حمایت هستند. صنعت کیف و کفش نیز از این قاعده مستثنا نیست. این در حالیست که ضرورت پشتیبانی هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز از فعالان این حوزه احساس می‌شود. ارائه تسهیلات کم‌سود، اعمال تخفیف‌های مالی هر چه بیشتر، برخورد قاطعانه با قاچاق کیف و کفش و واردات بی‌رویه این محصولات از کشورهای چین، ترکیه و تایلند و اطلاع‌رسانی و آگاه شدن هر چه بیشتر مردم در ارتباط با خرید محصولات ایرانی از نمونه اقدامات و تدابیر سازنده‌ای است که با تحقق آن می‌توان این صنعت را به نحو مطلوبی احیا و بازار خالی از مشتری را زنده کرد. در بسیاری از کشورهای توانمند و صاحب‌نام در تولید کیف و کفش، دولت تمام‌قد از فعالان این عرصه حمایت کرده و این موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها اصلا تصادفی نبوده و معجزه‌ای نیز اتفاق نیفتاده است، بلکه حاصل برنامه‌ریزی هوشمندانه، حمایت هدفمند و تلاش و همت مضاعف است. امیدواریم در ایران نیز با حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر و تامین نیازها و رفع مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان این بازار نیز شاهد رونق شود و به روزهای طلایی خود بازگردد.

ضرورت برندسازی در صنعت کفش

رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز

در حال حاضر بازار کفش با رکود شدیدی مواجه است و روز به روز به جای بهبود شرایط شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع آن هستیم. این درحالیست که کفش کالایی است که قاچاق آن به راحتی انجام می‌شود و به اصطلاح قاچاق‌پذیر است که متاسفانه این مساله در کنار واردات بی‌رویه تاثیر نامطلوبی بر بازار گذاشته است. موضوع قاچاق کالا در کشور بسیار جدی است و مقابله با این پدیده نیازمند همکاری تمامی ارگان‌هاست. البته باید فرهنگ استفاده از تولید داخل نیز بهبود یابد. این در حالیست که توانمندی تولید‌کنندگان جهت تامین نیاز داخل غیرقابل انکار است اما بین عرضه و تقاضا تناسب وجود ندارد و بهترین اقدام صادرات مازاد تولید است. تولیدات داخل قابلیت رقابت با برندهای مطرح دنیا را دارند، اما جو حاکم بر جامعه به گونه‌ای است که تمایل مردم بیشتر به خرید کالای خارجی است. اکثر تولیدکنندگان به دلیل تمایل بازار به جنس خارجی به اجبار برای جذب مشتری مارک غیر ایرانی روی تولیدات خود نصب می‌کنند که تنها راه مقابله با این امر برندسازی است. امروز واردات کفش از طریق مبادی رسمی چیزی حدود 7 میلیون دلار و سهم قاچاق از این بازار نیم میلیارد دلار است.