۰ نفر

وزیر کشاورزی مطرح کرد

به راحتی در تولید شکر خودکفا می‎‎شویم/برای تولید روغن دست نیاز دراز می‌کنیم

۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
کد خبر: 208873
به راحتی در تولید شکر خودکفا می‎‎شویم/برای تولید روغن دست نیاز دراز می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نیاز مصرفی کشور حدود دو الی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که به راحتی در دوره چهار ساله آینده می توانیم در تولید شکر خودکفا شویم، اضافه کرد: در زمینه تولید روغن دست نیاز را به سوی دست اندرکاران دراز می‌کنیم.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ محمود حجتی در مراسم جشن ملی تولید شکر که با حضور محمدنهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور برگزار شد، اظهار کرد:کاری که در ارتباط با صنعت قند و شکر از ۱۲۰ سال پیش شروع شده و امروز به اینجا رسیده را نباید نیمه کاره بگذاریم و باید آن را مدون کرده ریشه یابی و آسیب شناسی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تولید شکر در چهار سال فعالیت دولت یازدهم با تعامل دولت، بخش خصوصی و زحمات کشاورزان و همچنین  تعاملات جهانی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: تولید از یک میلیون و ١٠٠ هزار تن به بیش از یک میلیون و ٦٠٠ هزار تن رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به کشت پاییزه نیاز جدی داریم که تبخیر آب را به حداقل می‌رساند و بخش عمده ای از آب توسط آب سبز فراهم می‌ شود، اظهار کرد: محصول پاییزه چغندر سال گذشته از ۷۰۰ هزار تن عبور کرد و تنها مشکل و عامل کند کننده در این زمینه کارخانجات قند در مناطق گرم بود که باید  فعال تر شوند.

حجتی با اشاره به اینکه نیاز مصرفی کشور حدود دو الی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که به راحتی در دوره چهار ساله آینده می توانیم در تولید شکر خودکفا شویم، اضافه کرد:در زمینه واردات کالاهای اساسی در بیشتر مواقع، بازار را رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهیم و در مقابل آن چیزی به دست نمی آوریم، این درحالی است که مشکلات فراوان مانند تامین ارز برای خرید کالاهای اساسی روبه رو هستیم.چ

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم ٤٠٠ _٥٠٠ هزارتنی که وارد می شود را در داخل تولید کنیم تا به خودکفایی دست یابیم، گفت:در دولت نهم تعرفه شکر از زمستان ٨٤ تا اردیبهشت ٨٥، ٥ بار کاهش یافت و به صفر رسید و ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تن شکر وارد شد و همه آسیب دیدند. کشاورزان رفتند بعد از آن سیب زمینی کاشتند و اتفاقات مربوط به سیب زمینی رایگان در آن زمان رخ داد.

حجتی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث روغن هم دست نیاز را به سوی دست اندرکاران دراز می کنیم، اظهار کرد: در روغن وضعمان خوب نیست، ٦ -٧ درصد درجه خودکفایی ما است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما فراموش نکردیم تیر و مرداد ٩٢ را که کشور به روغن نیاز داشت و مشکل داشتیم، تاکید کرد:نمی توانیم بیش از ٩٠ درصد در تامین روغن وابسته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال بیش از سه برابر سال گذشته تولید دانه کولزا داشته باشیم، اظهار کرد:رکورد تولید کولزا را در جهان در مزرعه ای در کرمانشاه ثبت شد که ٤.٥ تن روغن در هکتار تولید شد.