۰ نفر

قیمت‌های کنترل شده بازار در رمضان

۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰:۲۱
کد خبر: 199019
قیمت‌های کنترل شده بازار در رمضان

گزارش خرده‌فروشی هفته اول ماه رمضان از سوی بانک مرکزی منتشر شد. گزارش اخیر که هفته منتهی به 12 خرداد را در بر می‌گیرد، نشان از توقف و کاهش گرانی در 3 گروه قند و شکر، حبوب و گوشت مرغ دارد.

همچنین گروه برنج پس از دو هفته بدون نوسان، تورم هفتگی مثبت را ثبت کرده است. شدت گرانی در گروه‌های تخم مرغ و گوشت قرمز نیز نسبت به گزارش پیشین بانک مرکزی، افزایش داشته است. طبق گزارش بانک مرکزی، در 5 گروه دیگر از 11 گروه مواد خوراکی، روند قیمتی تغییر چندانی نسبت به گزارش پیشین نکرده و در مسیر با ثباتی طی شده است. بر این اساس میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه در شیب نزولی قیمت در حال حرکت هستند. قیمت گروه لبنیات نیز اندکی با کاهش روبه‌رو شده است. گروه‌های چای و روغن نباتی نیز مانند هفته منتهی به 5 خرداد، تورم هفتگی صفر ثبت کرده‌اند.

 

گروه‌های متعادل شده

معمولا هرسال پیش از آغاز ماه رمضان، به علت افزایش تقاضای برخی گروه‌های خوراکی، تورم نیز در آن گروه‌ها افزایش می‌یابد و پس از شروع ماه، شیب تورم کند شده و قیمت به تعادل می‌رسد. امسال نیز پس از اتمام هفته اول ماه رمضان این اتفاق در برخی گروه‌ها مشهود است. به گزارش دنیای اقتصاد، گروه قند و شکر که در هفته منتهی به 5 خرداد، تورم هفتگی 4/ 0 درصد را تجربه کرده بود، پس از پایان هفته اول این ماه، تورم هفتگی‌اش به منفی 5/ 0 واحد درصد رسید. ثبات قیمت قند و کاهش قیمت شکر در طول هفته موجب شکل‌گیری تورم منفی هفتگی در این گروه شد. به‌طوری‌که قیمت یک کیلو شکر در سطح شهر با 47 تومان کاهش، به 3 هزار و 500 تومان رسید و قیمت یک کیلو قند نیز در عدد 4هزار و 50 تومان تثبیت شده است. این گروه به علت مصرف بالای شیرینی در ماه رمضان، با افزایش تقاضا روبه‌رو است.

گروه دیگری که معمولا با افزایش تقاضا در ماه رمضان روبه‌رو می‌شود، «حبوب» است. روند گرانی این گروه نیز متوقف شده است. به‌طوری که در اقلام این گروه، جز لپه و نخود، باقی مواد خوراکی در طول هفته نوسانی نداشته‌اند و تورم هفتگی صفر را ثبت کرده‌اند. اما در هفته منتهی به آغاز ماه رمضان قیمت لوبیا چیتی، لوبیا سفید و لوبیا قرمز در طول هفته افزایش یافته بود. در بین این گروه، قیمت یک کیلو عدس در سطح شهر، 9 هزار و 969 تومان است که نسبت به ماه گذشته 9/ 0 درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش ماهانه قیمت در این گروه، متعلق به لوبیا سفید است که با تورم ماهانه 8/ 6درصدی، کیلویی 9 هزار و 813 تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد.

گوشت مرغ، ماده خوراکی دیگری است که قیمتش در هفته اول ماه رمضان به ثبات رسید. این گروه که یکی از پرمصرف‌ترین مواد خوراکی محسوب می‌شود، در هفته منتهی به 5 خرداد، در بازه هفتگی 7/ 7 درصد افزایش قیمت داشت. اما در هفته اول ماه رمضان، تورم هفتگی آن به 7/ 0 درصد رسید تا نشان دهد قیمت این کالا به ثبات نسبی رسیده است. در هفته گزارش شده، قیمت هر کیلو گوشت مرغ به‌طور متوسط در سطح شهر، 7 هزار و 460 تومان بوده است. طبق آخرین گزارش‌ها قیمت این گروه در هفته جاری روند کاهشی در پیش گرفته و به 7 هزار و 50 تومان رسیده است.

 

رشد قیمتی 3 گروه در هفته اول ماه رمضان

اما روند گرانی در برخی گروه‌ها ادامه داشته و در برخی دیگر نیز آغاز شده است. گروه برنج پس از دو هفته ثبات قیمتی، تورم هفتگی مثبت را ثبت کرد. برنج داخله درجه یک با 4/ 0 درصد افزایش در بازه هفتگی به کیلویی 12 هزار و 667 تومان در سطح شهر رسیده است. هرچند با این افزایش همچنان نسبت به هفته مشابه ماه گذشته، قیمت کمتری را نشان می‌دهد و تورم این ماده خوراکی در بازه ماهانه منفی است. اما دو قلم دیگر گروه برنج، یعنی برنج وارداتی غیر تایلندی و برنج داخله درجه دو، در هفته مورد بررسی افزایش قیمتی را تجربه نکرده‌اند. قیمت هر کلیو برنج وارداتی غیر تایلندی در هفته منتهی به 12 خرداد، 5 هزار و 436 تومان گزارش شده است.

قیمت گوشت قرمز نیز در هفته اول ماه رمضان افزایش یافت. به‌طوری که شتاب این افزایش نسبت به هفته پیش از آغاز ماه، شدت گرفته است. تورم هفتگی این گروه در هفته منتهی به 5 خرداد، 3/ 0درصد بود اما در هفته منتهی به 12 خرداد، این رقم به 5/ 1 درصد افزایش یافت. در این رشد قیمتی هم گوشت گوسفند با استخوان و هم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان دخیل بوده‌اند. قیمت یک کیلو گوشت گوسفند با استخوان با بیش از 800 تومان افزایش در عرض یک هفته، به 44 هزار و 747 تومان در سطح شهر رسیده است. هر چند در هفته گذشته و هفته جاری به‌دلیل شایع شدن تب کریمه کنگو، تقاضای گوشت قرمز با افت روبه‌رو شده و پیش‌بینی می‌شود در گزارش بعدی بانک مرکزی تورم هفتگی این گروه به صفر و اعداد منفی میل کند. روز گذشته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش قیمت 2 هزار تومانی این ماده خوراکی خبر داده بود. طبق گفته علی‌اصغر ملکی قیمت گوشت گوسفندی به حدود 41 هزار تومان رسیده است.

تخم مرغ ماده خوراکی دیگری است که شیب گرانی تندی را طی می‌کند. قیمت شانه حدود دو کیلویی تخم مرغ در هفته منتهی به 12 خرداد، به 11 هزار و 69 تومان در سطح شهر رسیده است که در قیاس هفتگی 7/ 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد. تخم مرغ در هفته منتهی به 5 خرداد نیز تورم هفتگی 5/ 3 درصدی را ثبت کرده است. تورم ماهانه این ماده خوراکی پرمصرف نیز قابل توجه است. در واقع روند گرانی این ماده در بازه ماهانه از همه گروه‌ها تندتر است. تورم ماهانه تخم مرغ، 6/ 23 درصد گزارش شده است و تورم سالانه آن 6/ 28 درصد. این اعداد نشان می‌دهند که گرانی حاصل در یک سال اخیر، در یک ماه گذشته به وقوع پیوسته است. این گرانی را تا حدودی می‌توان منسوب به افزایش مصارف خانگی در ماه رمضان و همچنین افزایش مصارف صنعتی آن در قنادی‌ها و کارخانه‌های کیک و کلوچه دانست. معمولا بعد از هفته دوم ماه رمضان، قیمت این ماده خوراکی کاهش می‌یابد. روز گذشته نیز یک مسوول صنفی از کاهش 300 تا 400 تومانی هر کیلو تخم مرغ نسبت به هفته گذشته خبر داد.

 

ثبات و کاهش قیمت در 5 گروه

در بین گروه‌های 11 گانه، در 5 گروه ادامه روند هفته ماقبل این گزارش طی شده است و تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود. گروه لبنیات در هفته منتهی به 12 خرداد، در مسیر کاهشی قیمت حرکت کرده است. هیچ یک از اقلام این گروه در هفته مورد بررسی افزایش قیمت نداشته و قیمت ماست پاستوریزه و پنیر پاستوریزه نیز ارزان‌تر شده است. قیمت هر کیلو پنیر پاستوریزه در سطح شهر به 3هزار و 453 تومان رسیده و قیمت هر کیلو پنیر پاستوریزه به 5 هزار و 84 تومان رسیده است. قیمت بقیه اقلام این گروه بدون نوسان بوده است. هر لیتر شیر پاستوریزه در سطح شهر با قیمت 2 هزار و 903 تومان به فروش می‌رسد. اگر بازه مورد بررسی را به ماهانه تغییر دهیم، بیشترین تورم ماهانه متعلق به ماست غیرپاستوریزه است که عدد 7/ 1 درصد را نشان می‌دهد. به‌طور کلی قیمت مواد خوراکی در این گروه در بازه ماهانه نیز تورم منفی را نشان می‌دهد.

قیمت دو گروه میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه نیز در روند کاهشی حرکت کرده است. این دو گروه در گزارش قبلی بانک مرکزی نیز تورم هفتگی منفی را ثبت کرده بودند که این روند در هفته اول ماه رمضان نیز ادامه داشت. علت این اتفاق نیز مربوط به میوه‌های فصل تابستان است که معمولا در هفته‌های اول عرضه، قیمت بالایی دارند و در هفته‌های انتهایی بهار با افزایش عرضه این محصولات به بازار، قیمت آنها نیز کاهش می‌یابد. بیشترین کاهش قیمت در بین میوه‌های تازه مربوط به خربزه است که در بازه هفتگی 27 درصد افت قیمت داشته است. قیمت هر کیلو خربزه در سطح شهر به 4 هزار و 347 تومان رسیده است. طالبی و هندوانه نیز مانند خربزه در هفته منتهی به 12 خرداد افت قیمت داشته‌اند. قیمت هر کیلو هندوانه در سطح شهر به هزار و 674 و قیمت هر کیلو طالبی به 3 هزار و 745 تومان رسیده است. در میوه‌های تابستانه قیمت گیلاس افزایشی است.در بین سبزی‌های تازه، گوجه فرنگی بیشترین تاثیر را در شکل‌گیری تورم منفی داشته است. قیمت این ماده خوراکی که در هفته منتهی به 15 اردیبهشت به کیلویی 5 هزار و 592 تومان رسیده بود، پس از آن در یک روند نزولی حرکت کرد و در هفته منتهی به 12 خرداد، کیلویی 2 هزار و 602 تومان به فروش رسیده است؛ این یعنی قیمت به نصف یک ماهه گذشته کاهش پیدا کرد. قیمت خیار، بادنجان و لوبیا سبز نیز کاهشی طی می‌شود. قیمت یک کیلو خیار در فروشگاه‌های سطح شهر 2 هزار و 903 تومان گزارش شده است. اما قیمت سیب‌زمینی و پیاز در بازه هفتگی افزایش داشته است. پیاز در شیب افزایشی در یک ماه اخیر قرار گرفته؛ به‌طوری‌که تورم ماهانه این ماده خوراکی در بین همه اقلام خوراکی بیشترین عدد است. بر این اساس قیمت هر کیلو پیاز در هفته مورد بررسی، به 2 هزار و 831 تومان رسیده است. دو گروه چای و روغن نباتی نیز در هفته مورد بررسی تورم هفتگی صفر را ثبت کرده‌اند. این دو گروه در گزارش قبلی بانک مرکزی نیز نوسان قیمتی در بازه هفتگی نداشته‌اند. به‌طوری که قیمت هر کیلو چای در سطح شهر، 22 هزار و 647 تومان بوده و قیمت هر کیلو روغن نباتی نیز 23 هزار و 400 تومان گزارش شده است. قیمت روغن نباتی در طول یک ماه گذشته ثابت بوده و قیمت چای، افزایش 1/ 2درصدی داشته است.