۰ نفر

تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی

۷ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۷
کد خبر: 195992
تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی

با آغار ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مردم، شاهد افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی مربوط به این ماه مبارک در بازار هستیم.

در این میان اما برخی از فرصت پیش آمده در این ماه سوءاستفاده کرده و اقدام به گران‌فروشی و تخلف می‌کنند. به عبارت دیگر، با آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی، بازار تخلف و گران‌فروشی داغ می‌شود و از سوی دیگر، نظارت و بازرسی‌ها نیز شدت می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، گشت‌های مشترک بازرسی در سطح کشور در راستای برخورد با متخلفان آغاز به‌کار می‌کنند و همزمان با این اقدام، مسئولان دولتی و اتحادیه‌های مرتبط نیز آمادگی خود را برای تنظیم بازار و نظارت بر نحوه عرضه کالاهای مورد نیاز اعلام کرده‌اند. این در حالیست که با ابلاغ دستورالعمل‌ طرح نظارتی ویژه ایام این ماه، شاهد نظارت و بازرسی هرچه بیشتر توسط واحدهای ناظر درباره قیمت ۱۳ قلم کالای پرمصرف خواهیم بود.

دستورالعمل طرح نظارتی به واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان برای نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان تهران ابلاغ شد تا درباره اقلام اساسی مورد تقاضای مردم که شامل ۱۳ قلم کالای دسته‌بندی شده است شاهد بازرسی و نظارت هرچه بیشتر واحدهای مربوطه در صورت رویت هرگونه تخلف توسط فروشندگان یا ارائه گزارش‌های مردمی باشیم. اقلام مورد تقاضا در ماه مبارک رمضان لبنیات، پروتئین، برنج، روغن، قند، شکر، خرما، میوه، سبزیجات، شیرینی‌های پرمصرف، آش، حلیم، زولبیا و بامیه اعلام شده که بر این اساس و طبق ابلاغیه دستورالعمل طرح نظارتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان در استان تهران با حداکثر ظرفیت بازرسی و نظارت انجام خواهد شد.

هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تخلف درباره فروش اقلام مربوطه با برخورد واحدها و ادارات بازرسی و نظارت ایام ماه مبارک رمضان روبه‌رو خواهد شد و در دستورالعمل مربوطه آمده است که شهروندان و هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی مراتب را به شماره ۱۲۴ اعلام کنند.

اتاق اصناف ایران یک عضو از اعضای ستاد تنظیم بازار است

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران

کالاهای مورد نیاز ماه مبارک رمضان به وفور در بازار وجود دارد و به همین دلیل اجازه هیچ‌گونه نوسانی را در وضعیت عرضه کالا در بازار مصرف نخواهیم داد. همچنین تمهیدات لازم برای تامین کالاهای پرمصرف در ماه مبارک رمضان اندیشیده شده و با توجه به ثبات قیمت کالاها در بازار، در حال حاضر دلیلی‌ برای افزایش قیمت اقلام مصرفی این ماه وجود ندارد.

در صورت مشاهده هر گونه تخلف در قیمت کالاها در ماه رمضان، مسئولان ستاد تنظیم بازار برخوردهای لازم را خواهند داشت. همچنین سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با تخلفات قیمتی در ماه مبارک رمضان تمهیدات لازم را اندیشیده است.

 این در حالیست که قیمت‌گذاری کالاهای اساسی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌شود و اتاق‌های اصناف تنها ناظر بر روند قیمت‌گذاری‌ها هستند. همچنین بازرسی و نظارت و کنترل و رصد بازار در دست اصناف است و دستورالعمل رسیدگی و نظارت بر بازار کشور به تمام اتاق‌‌های اصناف سراسر کشور ابلاغ شده است.

البته کنترل بازار و تامین اقلام مورد نیاز با جدیت در دستور کار اتاق‌های اصناف قرار دارد و آنچه مهم است، خدماتی است که مجموعه اتاق‌های اصناف در سراسر کشور در ماه مبارک رمضان به مردم ارائه می‌دهند. در بخش تامین کالا مشکلی وجود ندارد اما برخی امور در دست بخش خدمات است. برخی از اقلام مصرفی ماه مبارک رمضان در فضای باز ارائه می‌شود که نظارتی بر آنها نیست که لازم است این قبیل موارد ساماندهی شود.

در ساختار کار نظارت و کنترل بازار، اتاق اصناف ایران یک عضو از اعضای ستاد تنظیم بازار است و یک رای دارد. تعیین قیمت کالاهای اساسی بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کننده و اتاق اصناف ایران مسئول کنترل و رسیدگی بر قیمت‌هاست.

برخورد با گرانی و کیفیت نامرغوب در واحدهای صنفی

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه صنف قنادان

درباره قیمت مصوب زولبیا و بامیه در این ایام بارها اشاره شده است که قیمت یک کیلو زولبیا و بامیه درجه یک 12 هزار تومان و درجه دو، 11هزار و 500 هزار تومان است. همچنین قیمت انواع شیرینی در ماه مبارک رمضان تغییری نخواهد کرد و مانند روال گذشته به فروش خواهد رسید.

البته معمولا در این ایام که تقاضا افزایش می‌یابد برخی افراد سودجو بدون مجوز اقدام به تهیه و عرضه زولبیا و بامیه می‌کنند که از نظر بهداشتی تایید نمی‌شود، به طور حتم بازرسان تعزیرات حکومتی با این متخلفان برخورد می‌کنند. همچنین در صورت مشاهده تخلف با گرانی و کیفیت نامرغوب در واحدهای صنفی مجاز نیز برخورد خواهد شد. البته باید اشاره شود که باتوجه به گرمای هوا پیش بینی می‌شود که تقاضا روند کاهشی نسبت به سال‌های گذشته در بازار داشته باشد. در این رابطه از روزه داران و مصرف‌کنندگان درخواست می‌شود تا تنها از واحدهای مجاز و قنادی‌ها، زولبیا و بامیه خریداری کنند زیرا برخی واحدها بدون رعایت مباحث بهداشتی و مجوز بهداشتی، اقدام به پخت زولبیا و بامیه، کمتر از قیمت مصوب اتحادیه می‌کنند که به مردم توصیه می‌شود در خرید خود دقت لازم را داشته باشند.

از سوی دیگر، از مردم تقاضا داریم که از واحد‌های صنفی مجاز خرید کنند و درصورت تخلف شکایات خود را با شماره ۶۶۹۴۴۴۹۹ مطرح کنند تا در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی شود.

متخلفان به تعزیرات معرفی خواهند شد

حسین محمدی، رئیس اتحادیه غذاهای سنتی

درباره وضعیت بازار در آستانه ماه مبارک رمضان باید اشاره شود که واحدهای مجاز ارائه‌دهنده غذاهای مرسوم این ماه مبارک از جمله آش و حلیم، موظف هستند بنر متحدالشکل که دارای کد شناسایی واحد صنفی است را در محل کار خود نصب کنند و به مردم توصیه می‌کنیم حتما از واحدهای مجاز دارای کد خرید کنند. همچنین درباره قیمت‌های مصوب در این ماه نیز لازم است گفته شود که قیمت مصوب حلیم درجه یک با مخلفات 15 هزار تومان و حلیم ساده 14 هزار تومان، آش شله‌قلمکار با مخلفات 15 هزار تومان و ساده 14 هزار تومان، آش رشته با مخلفات 13 هزار تومان و ساده 12 هزار تومان تعیین شده است. در این ماه البته فعالیت برخی واحدهای غیرمجاز و به اصطلاح خانگی افزایش می‌یابد که در این رابطه نیز باید اشاره شود که بحث تهیه غذا یک امر تخصصی است و ضوابط بهداشتی باید در آن لحاظ شود. بنابر این باید با افراد سودجو که با ارائه غذای ناسالم و ارزان‌تر سلامت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد شود. اصناف دیگر و واحد‌های غیرمجاز نباید اقدام به فروش آش و حلیم کنند. در همین راستا بازرسان اداره اماکن، بهداشت و تعزیرات در این ایام نظارت کافی بر عملکرد واحد‌ها دارند و با متخلفان برخورد می‌شود؛ همچنین تیم بازرسی از سوی خود اتحادیه نیز از واحد‌ها بازدید دارند و متخلفان را به تعزیرات معرفی می‌کنند. نصب تابلو ی قیمت‌ها از گذشته مرسوم بوده است و در ماه مبارک رمضان کنترل ویژه خواهد شد. در برخی محله‌های تهران که تقاضا بیشتر است اما توزیع‌کننده کمتر، احتمال اختلاف قیمت 1000 تومان یک امر طبیعی است اما چنانچه توسط کارشناسان ما مشاهده شود از نظر وزن، کیفیت و مبلغ فروش اختلاف فاحشی وجود دارد برخورد قاطع خواهد شد و واحد‌های متخلف تعطیل می‌شوند. به طور کلی باید گفت که مشکل مهمی که این صنف در ماه‌ مبارک رمضان با آن مواجه است بحث عرضه حلیم است که متاسفانه در سنوات گذشته مشاهده شده که حتی واحدهای تعویض روغنی هم به فروش حلیم می‌پردازند. برهمین اساس از مردم خواسته شده که حتما به این بحث توجه داشته باشند و خرید خود را از واحدهای رسمی دارای مجوز از اتحادیه که با عنوان عاملان رسمی فعالیت می‌کنند انجام دهند. البته برای مقابله با متخلفانی که در اصناف مختلف نسبت به فروش حلیم اقدام می‌کنند نیز اخطارهای لازم داده شده و از طریق اماکن و وزارت بهداشت موضوع پیگیری خواهد شد. اما توصیه ما به مردم آن است که خود به این مساله توجه کافی نشان داده و با توجه به اهمیت مباحث بهداشتی از خرید کالا از هر واحدی خودداری کنند. در این رابطه هموطنان تهرانی می‌توانند با شماره تلفن 77639658 تخلف توزیع‌کنندگان درباره کم فروشی،  گران فروشی و واحد‌های غیرمجاز را در طول مدت شبانه روز به بازرسان اتحادیه گزارش کنند.

تکذیب اخبار غیرواقعی در زمینه کمبود کالاهای اساسی

یزدان سیف ، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران

درباره تنظیم بازار ماه مبارک رمضان باید گفته شود که قبل از ماه رمضان 30 هزار تن برنج خارجی به قیمت کیلویی 2700 تومان در اختیار کارکنان تنظیم بازار استان‌ها قرار داده شده است. همچنین 50 هزار تن شکر در اختیار شیرینی پزی‌ها قرار گرفت و 20 هزار تن شکر نیز بین خانوار‌ها توزیع شد. درباره روغن مصرفی هم با کارخانجات تفاهمی انجام گرفته تا با 5 درصد تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه شود.

همچنین انتشار برخی اخبار غیرواقعی در زمینه کمبود و کاهش موجودی برنج کشور کذب است. انتشار اینگونه خبرهای غیر واقعی در راستای منافع دلالان و سودجویان است. در حال موجودی برنج این شرکت مناسب است و توزیع آغاز شده اما در حال حاضر خریدار ندارد. به علاوه اینکه مقدار 100هزارتن برنج خریداری شده از خارج هم بارگیری شده و به زودی وارد بنادر کشور می‌شود.

سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده با همکاری تعزیرات حکومتی، نظارت کافی بر عرضه مواد غذایی در این ایام دارند و با کم فروشان و گران فروشان برخورد می‌شود؛ همچنین مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با شماره 124 تماس بگیرند و اطلاع دهند.