۰ نفر

بهبود کیفیت اقلام وارداتی با تنوع‌بخشی به مبادی واردات

۴۸ کشور مقصد صادراتی شناسایی شد/ بازنگری در سیاست‌های تجاری

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 195888
 ۴۸ کشور مقصد صادراتی شناسایی شد/ بازنگری در سیاست‌های تجاری

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به بررسی ۴۸ کشور مقصد صادراتی و شناسایی نیازهای این کشورها، از بازنگری در سیاست‌های تجاری خبر داد.

مجتبی خسروتاج با تاکید بر تهیه و تدوین برنامه اجرایی تولید صادرات‌گرا گفت: برنامه اجرایی بهبود کیفیت و استانداردهای تولید در صنایع صادرات‌گرا تهیه شد به شکلی که امکان صادرات پایدار این محصولات به کشورهای هدف صادراتی در بلندمدت فراهم شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، رییس سازمان توسعه تجارت اظهارداشت: ۴۸ کشور مقصد صادراتی براساس ۵۰ تعرفه اولیه آنها جهت شناسایی نیازهای کشورهای هدف مشخص شده است.

خسروتاج ادامه داد: برای میدانی کردن گزارشات و مطالعات انجام شده در خصوص ۴۸ کشور مقصد صادراتی از این جهت که این نیازها ایستاتیک نبود و به مرور زمان ممکن بود دچار تغییر شود به عنوان یک نیاز دینامیک و پویا، به طور عمیق در این پروژه مطالعاتی کار کردیم و تا انتهای سال می‌توانیم بگویم کدام محصول را تولید کنیم و کدام محصول مزیت صادراتی دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اهمیت شناخت مزیت های تولید کالا و خدمات صادراتی گفت: در بعضی از این اقلام ممکن است کشور ما مزیت نداشته باشد و لذا تولید آن محصول در کشور به صرفه نیست.

وی همچنین با اشاره به پروژه بسته مقررات صادرات و واردات افزود: با ایجاد یک بسته مقرراتی که برای ۱۰ سال ثابت باشد (بسته ملی) یعنی مصوب کردن بسته تجارت خارجی کمک کرد که صادرکنندگان به عنوان ذینفع اصلی پروژه از آن بهره مند شوند.

خسروتاج تصریح کرد: با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه ها با رویکرد حمایت از تولید داخلی و توجه به رقابت‌پذیری صنایع نسبت به بازنگری سیاست های تجاری و تعیین تعرفه گمرکی اقدام نمودیم.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه صادرات ۲۰ محصول اصلی صادراتی غیرنفتی بدون میعانات گازی (۲۰ ردیف اول صادراتی براساس کدهای گمرکی و مقررات صادراتی) را به صورت لیستی تهیه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت، برنامه اجرایی تقویت تشکل‌های صادراتی تخصص، حمایت از تشکیل و توسعه شرکت‌های بزرگ صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات را تهیه کرده است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت افزود: برنامه اجرای تنوع‌بخشی به مبادی واردات با تأکید بر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای صنعتی و معدنی و تشویق واردکنندگان کالاهای سرمایه‌ای به واردات کالاهای دارای برندهای معتبر جهانی،‌ لیستی را تهیه و تا پایان خرداد ماه سال جاری به دبیرخانه ستاد ارایه می کنیم.

خسروتاج تصریح کرد: با همکاری دیگر دستگاه‌ها برای توافقات تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با اولویت کشورهای همسایه اقدام کرده‌ایم.