۰ نفر

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی:

واردات گندم دوروم ممنوع شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۷
کد خبر: 194771
واردات گندم دوروم ممنوع شد

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:با توجه به ذخایر کافی و وضعیت مطلوب تولید و خرید سال زراعی جاری،ثبت سفارش واردات گندم دوروم از سوی وزیر جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شد.

سیدجمال مدرسی با اشاره به درخواست سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص واردات گندم دوروم توسط واحدهای صنعتی و بازرگانی (به طور صرف با ارز متقاضی)، معاون امور بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به این دفتر ماموریت داد تا با تشکیل جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان شرکت بازرگانی دولتی، معاونت امور زراعت و دفتر صنایع کشاورزی نسبت به بررسی وضعیت موجودی، تولید و میزان جذب گندم دوروم در راستای اجرای مفاد بخشنامه به شماره 32943/020 در تاریخ سوم بهمن ماه سال 94 وزیر جهاد کشاورزی با موضوع ممنوعیت واردات گندم، اقدام کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به بررسی های انجام شده،میزان گندم مورد نیاز واحدهای فعال تولید ماکارونی کشور را سالانه نزدیک به 400 هزارتن اعلام کرد و افزود: ایران با تولید سالانه نزدیک به 500 هزارتن گندم دوروم جزو 10 کشور تولیدکننده گندم دوروم در جهان است.

مدرسی تصریح کرد: با توجه به موجودی 500 هزارتنی گندم دوروم شرکت بازرگانی دولتی و همچنین پیش بینی خرید 600 هزارتنی این نوع گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری،نیاز کشور به گندم دوروم از محل تولید داخلی قابل تامین است و بنابراین وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به وزیر صنعت،معدن و تجارت، ثبت سفارش جدید واردات گندم دوروم را ممنوع اعلام کرد.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، کیفیت گندم دوروم ایران را مطلوب توصیف کرد و گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران گندم دوروم را با قیمت هر کیلوگرم 9 هزار و 300 ریال(930 تومان) در اختیار متقاضیان صنعت ماکارونی قرار می دهد.

به گفته وی، با توجه به قیمت جهانی این محصول،واردات گندم دوروم به کشور با این قیمت امکان پذیر نیست.

** پیشنهاد افزایش 30 درصدی تعرفه واردات گندم

وی با اشاره به تفاوت قیمت ها و احتمال واردات گندم نان به جای گندم دوروم، بر لزوم نمونه گیری و تایید هرگونه واردات توسط موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال و همچنین آزمایشگاه غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد و پیشنهادداد: تعرفه واردات گندم دوروم حداقل تا سقف 30 درصد افزایش پیدا کند.

پارسال 14 میلیون و 590 هزار تن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش نزدیک به 147 هزار میلیارد ریال از سوی دولت خریداری شد.

در سال 1395 قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال بود.