۰ نفر

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف مطرح کرد؛

کاهش فروش فرش دستباف در فصل بهار

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۰
کد خبر: 192380
کاهش فروش فرش دستباف در فصل بهار

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: تولیدکنندگان می بایست هر سال در 50 نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف شرکت کنند تا توانایی تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ علی زرینه کفش در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت تولید در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف گفت: بازار داخلی فرش دستباف با شروع هر سال با افت فروش مواجه می شود، که این موضوع ناشی از این است که خریداران در اسفند ماه خرید خود را انجام دادند. امسال هم فروردین و اردیبهشت مطابق روال هر ساله واحدهای صنفی تا حدی کاهش فروش را تجربه کردند. اما بعد از این زمان و در خرداد ماه مجدد تقاضای فرش دستباف در بازار شدت پیدا می کند.

وی افزود: در صادرات این محصول شرایط تاحدی متفاوت است، فرش دستباف با وجود پتانسیل خوبی که در عرضه جهانی دارد، به واسطه اینکه تولیدکنندگان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی حمایت نمی شوند، امکان عرضه گسترده محصولات خود را در جهان ندارند. سال گذشته از سوی مرکز ملی فرش ایران فقط امکان شرکت در یک نمایشگاه دموتکس فراهم شد و در سایر زمان های سال به دلیل کمبود بودجه این مرکز شرایط برای شرکت در نمایشگاه های دیگر فراهم نشد.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه فعالان این صنف به سالانه 15 نمایشگاه خارجی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: به منظور عرضه گسترده فرش دستباف در دنیا می بایست این عدد تا 50 نمایشگاه خارجی هم برسد و با این روند تولیدکنندگان فرش مورد حمایت قرار می گیرند. چرا که فروش فرش در یک نمایشگاه خارجی موجب می شود چرخه تولید به حرکت در بیاید. البته شرکت در نمایشگاه ها به دلیل گرانی غرفه های نیازمند حمایت های دولتی است و در واقع دولت با این روند می تواند حمایت خود را از تولیدکنندگان و فرش بافان به منصه ظهور برساند.

زرینه کفش با بیان اینکه بخشی از نمایشگاه های مورد نیاز را بخش خصوصی هم می توانند برگزار کنند، ادامه داد: بخش خصوصی در صورتی که امنیت لازم برقرار باشد می تواند در داخل کشور نمایشگاه هایی برگزار کند و به چرخه فروش فرش دستباف در کشور کمک کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک میلیون بافنده فرش در کشور به طور رسمی مشغول به کار هستند، در حالی که این رقم در گذشته بیش از این بود. اما از این تعداد بافنده حمایت مستقیم هم چون بیمه تامین اجتماعی صورت نمی گیرد. هم اکنون قریب به 440 هزار نفر از بافنده ها مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند که اغلب آنها برای کار مشکلاتی دارند و کارفرمایان کارگاه ها هم به دلیل برخوردار نبودن از وام های با بهره اندک نمی توانند کارگاه ها را تجهیز کنند.