۰ نفر

در سال ۲۰۱۶ ؛

افزایش ۳۰ درصدی صادرات کالا از ایران به اوکراین

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۶
کد خبر: 192347
افزایش ۳۰ درصدی صادرات کالا از ایران به اوکراین

سفیر ایران در اوکراین با اشاره به واردات 15 درصدی کالا از اوکراین گفت: در سال 2016 میلادی، صادرات انواع کالا از ایران به کشور اوکراین 30 درصد افزایش داشته است.

محمد بهشتی منفرد عصر دوشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: براساس آمارها میزان گردش مالی به صورت رسمی بین دو کشور افزون بر 800 میلیون دلار و به صورت غیر رسمی بیش از سه میلیارد دلار اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با اشاره به تمایل اوکراینی ها برای توسعه صادرات در حوزه نفت و گاز با ایران افزود: بازار اوکراین بهترین فرصت برای حضور تجار ایرانی در عرصه های مختلف است و به دلیل وجود ویژگی های مشترک بسیار با گیلان ، می تواند تامین کننده بسیاری از نیازهای بازار ایران در محصولاتی نظیر ذرت، گندم و روغن آفتابگردان باشد.

بهشتی منفرد با اشاره به برگزاری پنجمین کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور در تهران پس از 11 سال یادآور شد : ششمین جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک نیز اسفندماه سال گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی ایران در شهر کیف اوکراین برگزار شد .

وی با اشاره به وجود 26 درصد از خاک سیاه جهان در اوکراین به عنوان بهترین خاک برای تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: ایران و اوکراین شباهت های بسیاری در جاذبه های مختلف دارند و با توجه به جدیت موجود در توسعه سرمایه گذاری و رشد مراودات تجاری و اقتصادی ، انتظار می رود هرچه زودتر نتیجه عملی آن نیز محقق شود.

بهشتی منفرد با اشاره به تمایل دولت اوکراین برای توسعه روابط متقابل با ایران اظهار کرد: با توجه به تلاش دولت اوکراین برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا ، لازم است هرگونه اقدام از سوی ایران با سرعت عمل بیشتری شکل پذیرد چرا که هر قدر پیشرفت این کشور به سمت اتحادیه اروپا بیشتر شود، کار ما سخت تر خواهد شد.

سفیر ایران در اوکراین با اشاره به انجام یکسان سازی صدور روادید و کاهش زمان صدور آن به اوکراین از 2 هفته به پنج روز در جهت تسهیل تردد ایرانیان به این کشور افزود: علاوه بر آن، امکان صدور روادید دسته جمعی و روادید اینترنتی نیز فراهم شده و آژانس های مسافرتی می توانند برای دریافت روادید گروهی به عنوان آژانس معتمد از سوی سفارت ایران به سفارت اوکراین معرفی شوند.

بهشتی منفرد به تلاش برای افزایش پروازهای بین دو کشور اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر شش پرواز در هفته بین دو کشور انجام می شود اما اوکراینی ها علاوه بر تمایل به افزایش سفرهای هوایی دو کشور به 14 پرواز، پرواز مستقیم از شهر کیف به شیراز و از بندر اودسا در اوکراین به تبریز و اصفهان را نیز خواستارند.

وی با اشاره به وجود اطلاعات ناصحیح در مورد کشور اوکراین در ایران گفت: دیدگاه موجود در خصوص کشور اوکراین صحت ندارد چرا که اوکراین علاوه بر اینکه کشوری مذهبی است که فعالیت اماکن فساد در آن ممنوع می باشد، شرب خمر در انظار عمومی و ورود به کلیسا بدون حجاب نیز ممنوع است .

اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است که از 24 استان تشکیل شده و پس از فروپاشی شوروی سابق ، نظام اقتصاد با برنامه این کشور به سمت اقتصاد بازاری تغییر کرده است.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.