۰ نفر

شروع بهاری در تجارت خارجی

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۳۷
کد خبر: 191534
شروع بهاری در تجارت خارجی

تجارت خارجی ایران در نخستین ماه از سال جاری با ثبت تراز مثبت، یک شروع بهاری را رقم زد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، تعادل نوشت :  بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور از نظر ارزشی 2میلیارد و 723میلیون دلار گزارش شده است. در مقابل تجار ایرانی در همین مدت، 2میلیارد و 348میلیون دلار کالا وارد کشور کرده‌اند که تراز بازرگانی کشور در مدت یاد شده، رقم مثبت 375 میلیون دلار را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، آمارها نشان از جابه‌جایی شرکای تجاری ایران دارد؛ به‌طوری که در همین مدت، «هند» به عنوان چهارمین مقصد صادراتی ایران، توانسته جای ترکیه را بگیرد و به جمع 5 شریک اول تجاری ایران راه پیدا کند. هند همچنین توانسته در واردات به ایران گوی سبقت را از شریک اروپایی ایران یعنی آلمان برباید و در لیست عمده کشورهای وارد‌کننده کالا به ایران قرار بگیرد.

 نمای تجارت خارجی

ریزنمرات تجارت خارجی کشور در نخستین ماه سال 1396 نشان می‌دهد، تجار ایرانی در همین مدت، 2 میلیون و 91هزارتن کالا به ارزش 2میلیارد و 348 میلیون دلار وارد کشور کرده‌اند. اما در مقابل صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند، 8میلیون و 62 هزار تن به ارزش 2میلیاردو 723میلیون دلار صادرات انجام دهند که تراز مثبت تجاری را برای کشور به ثبت رسانده است.

مطابق آمار گمرک، حجم صادراتی کشور در نخستین ماه از فصل اول سال جاری 8میلیون و 62 هزارتن به ارزش 2میلیارد و 723میلیون دلار گزارش شده است. جزییات سبد صادراتی ایران نشان می‌دهد، «محصولات پتروشیمی» از نظر وزنی یک میلیون و 948هزار تن به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون دلار با سهم نزدیک بیش از 38 درصد از نظر ارزشی از کل حجم صادرات را به خود اختصاص داده است.

همچنین حجم صادرات «میعانات گازی» در مدت مذکور از نظر ارزشی معادل 493 میلیون دلار گزارش شده که از نظر ارزشی سهم 18درصدی از سبد صادراتی کشور را دارد. همچنین بر اساس آمار منتشر شده، میزان صادرات سایر کالاها، به لحاظ وزنی 4 میلیون و 858 هزارتن به ارزش یک میلیارد و 190 میلیون دلار گزارش شده است که سهم نزدیک به 44درصدی از صادرات کشور را در همین مدت به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، جزییات عمده‌ترین اقلام صادر شده به تفکیک کدتعرفه، طی فروردین ماه سال جاری، شامل «متانول» به ارزش 132میلیون دلار، «پلی‌اتیلن گرید فیلم» به ارزش 98میلیون دلار، «پروپان مایع شده» به ارزش 103میلیون دلار، «آهن و فولاد غیر ممزوج» به ارزش 97میلیون دلار، «گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده» به ارزش 96میلیون دلار، «روغن‌های سبک و فرآورده‌هایی جز بنزین» به ارزش 91میلیون دلار، «بوتان مایع» به ارزش 63میلیون دلار، «پلی‌اتلین گرید تزریقی» به ارزش 63میلیون دلار و در نهایت «قیر» به ارزش 54 میلیون دلار گزارش شده است. بر اساس داده‌های منتشر شده، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در مدت مذکور در حدود 337 دلار عنوان شده است.

همچنین بر اساس آمارها، اقلام عمده وارداتی در فروردین ماه امسال به ترتیب شامل «ذرت دامی» به ارزش ۱۴۴میلیون دلار، برنج با ۷۴میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۶۴میلیون دلار و کنجاله سویا با ۵۷ میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر، میزان واردات به تفکیک گروه‌های کالایی نیز نشان می‌دهد، میزان کالاهای واسطه‌یی به کشور از نظر وزنی یک‌میلیون و 835هزارتن به ارزش یک میلیارد و 577 میلیون دلار با سهم ارزشی بیش از 67درصد گزارش شده است.

از سوی دیگر میزان واردات کالاهای مصرفی، 219هزارتن به ارزش 410 میلیون دلار گزارش شده که سهم نزدیک به 17.5 درصدی را از واردات کشور در مدت یاد شده به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر میزان واردات کالاهای سرمایه‌یی به کشور از نظر وزنی 36هزارتن به ارزش 362میلیون دلار گزارش شده که سهم نزدیک به 15.5درصدی را از سبد وارداتی کشور در نخستین ماه سال جاری به خود اختصاص داده است. براساس آمار گمرک ایران، متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در مدت مذکور به 1123دلار بوده است.

 بازارهای صادراتی

تحلیل آمار منتشر شده از سوی گمرک در نخستین ماه از بهار سال 96 نشان می‌دهد، مقاصد عمده صادراتی کشور به ترتیب 5کشور «چین، امارات‌متحده‌عربی، عراق، هند و کره‌جنوبی» است. براساس آمار، ایران توانسته در مدت یاد شده معادل 2میلیون و 8هزار تن به ارزش 615میلیون دلار کالا به «چین» صادر کند. همچنین ایران در مدت مذکور، معادل یک میلیون و 386هزارتن به ارزش 497میلیون دلار صادرات به «امارات‌متحده‌عربی» داشته است.

از سوی دیگر «عراق» سومین مقصد صادراتی ایران به‌شمار می‌رود که تجار ایرانی در همین مدت توانسته‌اند، از نظر وزنی معادل یک میلیون و 53 هزار تن کالا به ارزش 388میلیون دلار از ایران وارد کند. «هند» چهارمین مقصد صادراتی ایران است که در همین مدت توانسته جای ترکیه را بگیرد و به جمع 5 شریک اول تجاری ایران راه پیدا کند، به‌طوری که از نظر وزنی، 780هزار تن کالا به ارزش 248میلیون دلار صادرات از ایران به این کشور انجام شده است. پنجمین مقصد عمده صادراتی ایران «کره‌جنوبی» به‌شمار می‌رود که براساس آمار گمرک، تجار ایرانی در مدت یاد شده توانسته‌اند‌ معادل 330هزارتن کالا به ارزش 153میلیون دلار صادرات به این کشور انجام دهند.

همچنین آمارهای گمرک نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به سایر کشورها در مدت یاد شده، از نظر وزنی 2میلیون و 506 هزار تن به ارزش 822 میلیون دلار بوده است.

 بازارهای وارداتی

از سوی دیگر مطابق آمار گمرک، کشورهای عمده وارد‌کننده کالا به ایران به‌ترتیب پنج کشور «چین، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه، کره‌جنوبی و هند» به شمار می‌روند. تصویر آماری واردات کشور در مدت یاد شده نشان می‌دهد، ایران توانسته در مدت مذکور، معادل 181هزارتن کالا به ارزش 485میلیون دلار از «چین» نخستین و بزرگ‌ترین شریک تجاری خود وارد کند.

دومین کشور وارد‌کننده کالا به ایران، «امارات‌متحده‌عربی» است که در مدت مذکور، 235 هزارتن کالا به ارزش 402میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است. سومین کشور واردکننده به ایران «ترکیه» است که مطابق آمارها، صادرکنندگان این کشور توانسته‌اند در همین مدت، 132هزارتن کالا به ارزش 180میلیون دلار کالا به ایران صادر کنند. براساس آمار فروردین، «کره‌جنوبی» به عنوان چهارمین کشور وارد‌کننده کالا به ایران ایفای نقش می‌کند.

این کشور در همین مدت، توانسته معادل 62هزار تن کالا را به ارزش 143میلیون دلار به ایران صادر کند. پنجمین شریک وارداتی ایران، «هند» گزارش شده که نسبت به سال گذشته، قادر بوده با شروع سال 96، جای آلمان شریک اروپایی ایران را بگیرد. حجم واردات ایران از این کشور در مدت یاد شده، 141هزار تن کالا به ارزش 131میلیون دلار ثبت شده است. همچنین براساس آمار، حجم واردات ایران از سایر کشورها از نظر وزنی معادل یک میلیون و 339 هزارتن به ارزش یک میلیارد و 8 میلیون دلار گزارش شده است. نکته قابل توجه در آمار فروردین سال جاری این است که ترکیه از جایگاه چهارم به جایگاه سوم سبد وارداتی ایران تغییر کرده است. از طرفی هند هم جایگزین کشور آلمان شده است.

صادرات کالا