۰ نفر

احتمال توافق‌های بزرگ تجاری بین دو کشور

ایران و سوییس برای دستیابی به بازار اوراسیا همکاری می‌کنند

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۱
کد خبر: 190545
ایران و سوییس برای دستیابی به بازار اوراسیا همکاری می‌کنند

«پدرام سلطانی» نایب رئیس اتاق ایران دیدار «مارکو پالاسیا» نایب رئیس اتاق تچینو سوئیس با وی، بر ضرورت گسترش روابط بانکی و استفاده از ظرفیت اوراسیا برای تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پدرام سلطانی در این دیدار با اشاره به اعزام هیات ایرانی به سوئیس در اکتبر (مهر- آبان) گذشته از تدارک هیات جدیدی برای اعزام به این کشور خبر داد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته این مقام مسوول، آینده خوبی برای روابط اقتصادی دو کشور متصور هستیم، زیرا با فعالیت شورای مشترک ایران و سوئیس تحرک خوبی در این زمینه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: زمینه‌های همکاری در بخش‌های بانکداری، توریسم، فناوری، داروسازی، خدمات و بسیاری از حوزه‌های دیگر وجود دارد که باید با اراده جدی‌تری توسطدو کشور دنبال شود. می‌توان با تمرکز در هر رشته و تعیین بازه زمانی مشخص با پیگیری مجدانه به نتیجه مطلوب رسید.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود:‌ در زمینه روابط بانکی گشایش‌هایی اتفاق افتاده، اما هنوز راه زیادی مانده که باید طی شود.

سلطانی تاکید کرد: بخش خصوصی دو کشور باید با درخواست از دولت‌ها به دنبال هموار کردن راه تجارت باشند، زیرا تسهیل در روابط بانکی یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای روابط اقتصادی است.

** پیشنهاد استفاده از ظرفیت اوراسیا برای تجارت

سلطانی با بیان اینکه سطح همکاری‌های ایران و سوئیس رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: ایران می‌تواند مسیر دستیابی به کشورهای CIS باشد.

به گفته این مسوول، ایران به‌زودی عضو اتحادیه اوراسیا می‌شود و از این موقعیت تجاری می‌توان به‌خوبی استفاده کرد، زیرا این منطقه بهشت صادرات کالاست.

وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی و سوئیسی می‌توانند فعالیت مشترک در زمینه‌های مختلف داشته باشند و صادرات به کشورهای مشترک المنافع (CIS) را در دستور کار قرار دهند.

نائب رئیس اتاق ایران یادآور شد: می‌توان اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی به سوئیسی‌ها معرفی کرد تا با ایجاد ارتباط مستقیم همکاری میان دو طرف شکل بگیرد؛ باید برای همکاری در حوزه‌های تخصصی دوره زمانی در نظر گرفته شود تا به‌سرعت نتیجه حاصل شود.

** احتمال توافق‌های بزرگ تجاری بین دو کشور

در ادامه نایب‌رئیس اتاق تچینو سوئیس گفت: «من به روابط پایدار اعتقاد دارم و هدف ما تمرکز بر چند کشور است. در حال حاضر روسیه، قزاقستان و ایران از مهمترین اهداف صادراتی، تجاری و همکاری مشترک اقتصادی محسوب می‌شود».

پاسالیا در ادامه به ویژگی‌های استان تچینو سوئیس پرداخت و افزود: استان تچینو به ایتالیا نزدیک است. بسیاری از کارآفرینان این استان ایتالیایی هستند و در زمینه ماشین‌آلات، داروسازی، پزشکی و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: هیات اقتصادی که به ایران آمده فعالانی در زمینه انرژی، فولاد و بانک در خود جای داده است و شاید در آینده نزدیک توافق‌های بزرگ تجاری بین دو کشور صورت پذیرد.

پاسالیا در ادامه با استقبال از پیشنهاد نایب‌رئیس اتاق ایران گفت:‌ باید از ظرفیت‌های اتاق مشترک برای تحقق این ایده‌ها استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: می‌توان با معرفی شرکت‌های مشخص در زمینه‌های مختلف، موضوع تجارت با کشورهای اوراسیا را دنبال کرد؛ زیرا سوئیس علاقه زیادی به این حوزه دارد.

نایب‌رئیس اتاق تچینو سوئیس افزود: قرارداد آزاد تجارت برای سوئیس بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل تا امروز 39 پیمان تجارت آزاد با مناطق مختلف جهان داشته‌ایم.

بررسی مبادلات تجاری ایران و سوئیس نشان می دهد در 10سال گذشته ارزش صادرات ایران به این کشور کاهشی قابل توجه داشته است. در حالی که صادرات ایران به سوئیس در سال 1385، 19میلیون و 900هزار دلار بود، این میزان در سال 1393 به 10میلیون و 700هزار دلار رسید.

فرش و کف پوش نسجی، زعفران، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات و گل و غنچه از اقلام صادراتی ایران به سوییس است.

در مقابل ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله و سایر آخال های جامد، روغن خام سویا، انواع دانه ها و مکمل های دارویی از اقلام وارد شده به ایران از سوییس را تشکیل می دهد.