۰ نفر

رایزن بازرگانی عراق در ایران:

ایران سومین کشور تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز عراق است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 190339
ایران سومین کشور تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز عراق است

رایزن بازرگانی عراق در ایران گفت: ایران سومین کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور عراق است.

شاکر رزاق الدعمی در حاشیه نشست خبری اعضای رایزنی بازرگانی سفارت عراق در ایران و هیات تجاری کشور عراق در خراسان شمالی، اظهار کرد: در همکاری اقتصادی و صادرات به کشور عراق جایگاه اول متعلق به کشور چین و جایگاه دوم نیز مربوط به ترکیه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که هم اکنون ارتقا یافته است.

وی بر ارتباط بیشتر بین کشور عراق و ایران تاکید کرد و افزود: در سه سال گذشته همکاری با تجارهای برخی از استان های ایران را داشته ایم که منجر به توافق های خوبی نیز شده است.

وی بر شرکت در نمایشگاه ها، ارتباط و تعامل بیشتر با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور تاکید کرد و افزود: این ارتباط ها را به منظور تبادل بیشتر بازرگانی باید گسترش دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر اصلاح شدن قانون سرمایه گذاری خارجی در کشور عراق اشاره ای کرد و گفت: روند سرمایه گذاری در کشور عراق در سال های اخیر با اصلاح قانون آسان سازی شده است که از تجار ایرانی دعوت می کنیم تا بیشتر ارتباط بازرگانی با این کشور را داشته باشند.

رایزن بازرگانی عراق در ایران با بیان اینکه اگر بازرگانان ایرانی در ارتباط با عراق مشکلاتی داشته باشند افزود: هم اکنون به دنبال راهکارهایی برای ارایه خدمات بهتر به بازرگانان و همچنین آسان سازی روند سرمایه گذاری در این کشور هستیم تا تعاملات بین دو کشور افزایش یابد.

شاکر رزاق الدعمی همچنین به ایجاد بانک های ایرانی در کشور عراق نیز اشاره ای کرد و افزود: با راه اندازی چند بانک ایرانی در این کشور تعاملات بانکی نیز آسان تر شده است.

وی در خصوص استاندارد های کالاهایی که وارد کشور عراق می شود افزود: سه شرکت بخش خصوصی از اروپا در عراق تمامی کالاهایی که از کشورهای مختلف وارد عراق می شوند را از لحاظ استاندارد بودن می سنجند که کالاها باید این استاندارد های لازم را داشته باشند.

وی بر بالا بردن کیفیت کالاهایی که از ایران به عراق صادر می شود تاکید کرد و گفت: باید شرکت های ایرانی بتوانند با شرکت های چینی و ترکیه ای رقابت کنند که بهترین کار هم اکنون بالا بردن کیفیت کالا و بازار یابی و تبلیغات است.

وی بیشترین نیاز این کشور را به مواد غذایی دانست و افزود: باید کیفیت ها و استانداردها در این کالاها رعایت شود.

وی اظهار کرد: بعد از نیاز به مواد غذایی این کشور نیاز به لوازم صنعتی، مصالح ساختمانی و سایر نیازهای ساختمانی از جمله کالاهای مربوط به برق دارد که هم اکنون از بازرگانان و شرکت ها می خواهیم در این راستا بیشتر فعالیت کنند و کالاهای مورد نیاز کشور عراق در این خصوص را با رعایت کیفیت و استاندارد تامین کنند.

*** ایران یک چهارم ترکیه به کشور عراق کالا صادر می کند

عبدالعال الیاسری رئیس مرکز مشاوره و سرمایه گذاری عراق نیز در نشست خبری اعضای رایزنی بازرگانی سفارت عراق در ایران و هیات تجاری کشور عراق در استان خراسان شمالی بر توسعه تجاری با ایران تاکید کرد و گفت: پارسال ترکیه 20 میلیارد دلار و ایران پنج میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده بود.

وی افزود: کشور عراق از نظر مذهبی، فرهنگی، اجتماعی با ایران شباهت های زیادی دارد و همچنین حمایت کننده امنیت این کشور نیز بوده است که ما هم اکنون از تجار، بازرگانان و فعالان حوزه اقتصادی تعاملات بیشتری انتظار داریم.

وی بر ارتباط دو جانبه تاکید کرد و افزود: از تجار ایرانی می خواهیم تا با شجاعت با تاجران سایر کشورها در عراق به رقابت بپردازند چرا که ما بیشتر تمایل داریم با کشور ایران ارتباط داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دروازه کشور عراق بر روی تمامی تجار کشورها باز است، افزود: اما تجار و فعالان اقتصادی که کالاهای با کیفیت وارد این کشور می کنند و همچنین از نظر بازاریابی و تبلیغات نیز قوی تر عمل می کنند موفق تر هستند.

چین، ترکیه و ایران به ترتیب بیشترین تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور عراق هستند.

وی از تجار ایرانی خواست تا در خصوص بازاریابی در این کشور به تلاش بیشتر بپردازند و افزود: ما از تجارهای ایرانی حمایت می کنیم و برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور و تبادلات بیشتر زمینه ها و بستر های لازم را فراهم می کنیم که در طی این سال ها روند این امر آسان سازی نیز شده است.

رئیس مرکز مشاوره و سرمایه گذاری عراق با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در کشور عراق و افزود: کارخانه لبنیات کاله و چند کارخانه دیگر که توسط سرمایه گذاران ایرانی در این کشور ساخته شده بسیار با کیفیت و مناسب هستند که در همین راستا توسعه سرمایه گذاری را خواستار هستیم.

عبدالعال الیاسری همچنین بر گردشگری مذهبی بین دو کشور نیز تاکید کرد و افزود: از سال های خیلی گذشته این سفرها بوده است که در سال های اخیر بیشتر مشهود است.

وی گفت: پارسال بیش از پنج میلیون نفر زایر ازایران به کشور عراق سفر کردند و همچنین حدود دو میلیون نفر از کشور عراق به ایران سفر داشته اند.

بر اساس آخرین آمار اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی میزان 54 هزار و 654 تن کالا از این استان به ارزش 6میلیون و 944هزار دلار درسال 95 به مقصد کشور عراق صادر شده که این کالاها شامل مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات کشاورزی بوده است.

این استان پارسال، 94 میلیون و 400 هزار دلار به وزن 728 هزار تن انواع محصول به سایر کشورها صادرات داشته است.