۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تخلف در بازار لبنیات ادامه دارد

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۵
کد خبر: 189803
تخلف در بازار لبنیات ادامه دارد

در حالی که مسئولان صنایع لبنی می‌گویند قیمت محصولات لبنی تغییری نداشته و قیمت‌ها کماکان مطابق سال گذشته است، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت بسیاری از محصولات لبنی سیر صعودی داشته است.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ تغییر قیمت محصولات لبنی از جمله موضوعات بحث برانگیزی بود که از ابتدای سال جاری در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت. مسئولان صنایع لبنی کشور همواره بر این موضوع تکیه داشته اند که قیمت محصولات لبنی در سال جاری تغییری نداشته است. اما شواهد چیزی غیر از این نشان می دهد.

طی یک ماه اخیر دو کارخانه لبنی به صورت خودسرانه قیمت محصولات خود را تغییر دادند، که با فشار سازمان حمایت از مصرف کننده مجبور به عقب نشینی شدند. این عقبگرد اما خیلی طولی نکشید و مجددا در ابتدای اردیبهشت ماه موضوع افزایش قیمت محصولات لبنی مطرح شد!

طی چند روز اخیر معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به گرانی مجدد محصولات لبنی، در مصاحبه ای با شبکه خبر این طور می گوید: برخی از کالاها مشمول قیمت گذاری و تثبیت قیمت می شوند و کالاهایی مانند ماست، پنیر و شیر سه قلم کالایی است که کارخانه نمی تواند بدون اجازه قیمت ها را تغییر دهد. این کالاها صرفا با ارائه سند و مدرک از سوی کارخانه سازنده به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می توانند قیمت را تغییر دهند.

داوود موسوی در ادامه تاکید کرده که کارخانه هایی که به تازگی قیمت ها را تغییر داده اند، مرتکب تخلف شده اند و پرونده آنها به مراجع ذیصلاح ارجاع شده است.

از طرفی رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات که از ابتدای سال 96 در مقابل سوال چرایی افزایش قیمت لبنیات، پاسخ مشخصی را به رسانه ها نمی دهد، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین این طور می گوید: توزیع محصولات لبنی در تهران بر عهده این اتحادیه است و تا امروز هیچ گونه افزایش قیمتی در بازار نداشتیم. در سال جدید فقط دو کارخانه مشخص مرتکب تخلف افزایش قیمتی شدند.

علی رجبی تاکید می کند: قیمت تمام محصولات لبنی در سال جدید مطابق آخرین قیمت در سال 95 است و در سال جاری هم بعد از انجام اطلاع رسانی های لازم اقدام به افزایش قیمت خواهد شد.

در حالی که دو مسئول دولتی و صنفی در زمینه لبنیات اعلام کردند که قیمت محصولات لبنی در سال جدید تغییر نداشته است و اقدام های متخلفان رصد شده است. پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت (http://www.124.ir) قیمت محصولات لبنی را از صفحه سایت خود برداشته است.  

قیمت لبنیات

صفحه مربوط به قیمت محصولات لبنی در پایگاه اینترنتی 124

بررسی های میدانی اقتصاد آنلاین نشان می دهد، قیمت محصولات لبنی در سال جدید افزایش داشته است. به طوری که افزایش قیمت ها صرفا مختص به دو کارخانه نیست. هر چند این دو کارخانه هم در قیمت های عرضه محصول خود به غیر از یک کاهش قیمت مقطعی مجدد به روند عرضه محصولات با قیمت بیشتر ادامه داده اند.

قیمت برخی محصولات لبنی در بازار تهران

قیمت لبنیات

قیمت لبنیات

قیمت لبنیات

نگاهی به قیمت برخی محصولات جدول فوق و مقایسه آن با قیمت های سال 95 نشان می دهد، افزایش قیمت صورت گرفته است و علی رغم منع افزایش قیمت، تمکینی از سوی کارخانه ها صورت نگرفته است. در این میان کارخانه کاله بیشترین نافرمانی را داشته است. به طوری که قیمت انواع ماست این کارخانه افزایش 200 تا 300 تومانی را داشته است. در بخش شیر هم روند افزایش قیمتی دیده می شود. در خصوص قیمت کره، نرخ ها یک دستی بیشتری دارد و کارخانه های سازنده با یک قیمت محصولات را روانه بازار کرده اند.