۰ نفر

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل:

سرمایه‌گذارن خارجی نگران تحریم‌ها نباشند

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۱:۴۸
کد خبر: 189304
سرمایه‌گذارن خارجی نگران تحریم‌ها نباشند

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره نگرانی برخی سرمایه‌گذاران از بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران گفت: تحریم‌ها عطف به ماسبق نمی‌شود و در مورد کسب و کارهایی که پیش از تحریم‌ها وجود داشتند اعمال نمی‌شود.

امیرحسین زمانی نیا امروز (شنبه) در نشست تخصصی بررسی صنعت پتروشیمی که در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد، افزود: جذب سرمایه گذاران خارجی پس از تغییر رییس جمهوری در واشنگتن زیر سوال قرار گرفت، البته بی اطمینانی سرمایه گذاران در صنعت نفت و گاز مقطعی است؛ در حالی که مذاکرات ایران با شرکت‌های بین المللی همچنان ادامه دارد و این روند، روزهای آینده شتاب می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، عرضه کنندگان کالا و خدمات نیز در صورت بازگشت تحریم‌ها، نگرانی نداشته باشند؛ زیرا پول های مربوط به وام‌ها و کالاها براساس مفاد قراردادهای مکتوب مسترد می شود.

وی به ١٥ کشور همسایه ایران که بیشتر آنها به گازطبیعی احتیاج دارند اشاره کرد و افزود: ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار در ایران با توجه به ذخایر نفت و گاز کشور وجود دارد.

وی یادآوری کرد واحدهای پتروشیمی در ایران خصوصی بوده و مذاکره شرکت‌ها با سرمایه گذاران خارجی در حال انجام است که نزدیک به ١٠ میلیارد دلار طرح را تشکیل می دهد.

به گفته وی، «براساس تجارب گذشته، انتقال فناوری صنایع پایین دست از کشورهای صاحبنام بسیار سخت است که وضع برد- برد را می طلبد و 2طرف باید در این قضیه سود ببرند، با این همه کسب فناوری‌های نو در صنعت پتروشیمی از اهداف ایران است که به دقت و هوشمندی بالا نیاز دارد.

زمانی نیا عرضه ارزان خوراک، وجود زیرساخت‌های لازم، منابع انسانی و ثبات سیاسی و حقوقی را از دلایلی دانست که ایران را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب کرده است و گفت: براساس قانون، ایران از سرمایه گذاران خارجی حمایت می کند؛ سیاست خارجی ایران همراه تعامل سازنده و تعادل است.

وی اضافه کرد: نیمی از هدف افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و هدف اصلی تکمیل این زنجیره است که در این مورد انتخاب فناوری صحیح اهمیت بسیار پیدا می‌کند.

* برنامه وزارت نفت برای ایجاد ١٠٠ هزار شغل مستقیم تا پایان امسال

معاون وزیر نفت، ایجاد دستکم ١٠٠ هزار شغل مستقیم را از اهداف وزارت نفت تا پایان امسال عنوان کرد و گفت: تحقق این رقم در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی چندان از ذهن دور نیست؛ همچنین بیش از ١٥٠ هزار شغل غیرمستقیم نیز در کنار انجام طرح‌های صنعت ایجاد می شود.

زمانی نیا مساله کارایی انرژی را نیز بسیار مهم دانست و افزود: ایران با افزایش تولید گاز ثابت کرد به واردات گاز نیازی ندارد و می‌تواند به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته باشد.

وی به مذاکرات مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر الکتریسیته عراق اشاره کرد و ادامه داد: مساله بانکی 2 کشور حل شده است و بزودی می توان روزانه ١٤ میلیون مترمکعب گاز را به بغداد صادر کرد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد اکنون موضوع سرمایه گذاری و تامین مالی از چالش‌های اصلی نیست و اضافه کرد: در مقایسه با ٢ ماه پیش و به طور روزافزون این چالش کمرنگ تر می‌شود و تنها از طرف ما خلاقیت را می‌طلبد.

سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران دوم اردیبهشت ماه با حضور 385 شرکت داخلی و 76 شرکت خارجی در سالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی کار خود را آغاز کرد و تا سوم اردیبهشت ماه ادامه دارد.

از اهداف این همایش، همکاری و سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی، معرفی توانمندی‌های داخلی، تامین فناوری‌های نو و سهولت دریافت تسهیلات مالی و پوشش‌های بیمه ای بین المللی است.