۰ نفر

شافعی :نگاه به شرق سیاست راهبردی و استراتژیک ایران است

۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۴۶
کد خبر: 188942
شافعی :نگاه به شرق سیاست راهبردی و استراتژیک ایران است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تاکید بر سیاست راهبردی «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی ایران، هدف گذاری انجام شده برای روابط تجاری ۲ میلیارد دلاری ایران و ویتنام را با توجه با ظرفیت های واقعی دو طرف قابل دسترسی دانست.

غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر کرده، در سخنانی در همایش تجاری ایران و ویتنام با بیان این مطلب افزود: امسال را می‌توان آغاز فصلی جدید و بهاری نو در توسعه روابط فی‌مابین بخصوص در روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام دانست، نقطه عطفی که می‌توان آن را بعنوان مبدائی تاریخی برای تحلیل و ارزیابی مناسبات و مبادلات دو کشور در نظر گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا؛ وی با بیان اینکه «نگاه به شرق»؛ سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است، گفت: دولت یازدهم در ایران نیز به سیاست نگاه به شرق اهتمام ویژه داشته و در فضای پساتحریم هم، همچنان آن را با قوت دنبال کرده است. بخش خصوصی ایران نیز با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با شرق، ازجمله کشور دوست؛ ویتنام نگاه می‌کند.

رئیس اتاق ایران به عضویت ویتنام در آ.سه.آن و پیمان ترانس- پاسفیک اشاره کرد و گفت: این عضویت ها، اهمیت ویتنام را در تحقق سیاست نگاه به شرق ایران دوچندان می کند؛ ویتنام از اعضای فعال و تاثیرگذار اتحادیه اقتصادی آ سه آن (ASEAN) است که می‌تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه که پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست را فراهم کند. همچنین با توجه به عضویت ویتنام در پیمان ترانس- پاسفیک (TPP)، امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق ویتنام به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم می‌ شود.

شافعی تاکید کرد: از سوی دیگر؛ موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی و اقتصادی ایران که در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده است، فرصت بی بدیلی را برای ویتنامی‌ها فراهم می‌کند تا به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی منطقه دست یابند. ایران امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق را داراست، واقعیتی که مورد تأیید و توجه بسیاری از کشورهای منطقه مانند هند و چین قرار گرفته و رقابت آنها را در خصوص سرمایه گذاری در این زمینه بدنبال داشته است.

وی با بیان اینکه موقعیت ممتاز و امتیازات جغرافیایی ایران و ویتنام، موضوع سرمایه گذاری مشترک در ایران و ویتنام را توجیه پذیر می‌کند، اظهارداشت: بعنوان مثال سرمایه گذاری مشترک در ایران در صنعت پوشاک و تولیدات نساجی، می‌تواند ضمن انتقال تجربه و تکنولوژی ویتنامی‌ها، بازار بزرگ ایران و کشورهای اطراف را تأمین کند؛ همچنین سرمایه گذاری مشترک در ویتنام در زمینه تولیدات نهایی محصولات پتروشیمی با تأمین خوراک از ایران، فرصت حضور در بازار بزرگ آسه آن و کشورهای عضو پیمان ترانس- پاسفیک را مهیا می‌کند.

رئیس اتاق ایران سطح روابط ایران و ویتنام را قابل قبول ندانست و افزود: سهم ایران از بازار ۱۴۸ میلیارد دلاری ویتنام، تنها ۳۶۷ میلیون دلار و متقابلا سهم ویتنام از بازار ۷۸ میلیارد دلاری ایران، تنها ۱۸ میلیون دلار است که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور اصلاً درخور و شایسته نیست.

وی تصریح کرد: هدف گذاری کوتاه مدت و بلند مدت ۲ میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور، با ظرفیت های واقعی دو کشور همخوانی داشته و قابل دسترسی است.

به گفته شافعی، ایران در بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز ویتنام مانند مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، انواع کودهای شیمیایی، آهن، فولاد و مس، با ارزش تقریبی ۳۰ میلیارد دلار، از مزیت خوبی برخوردار بوده و جزء چند کشور اول تولیدکننده در جهان محسوب می‌شود. متقابلاً ویتنام نیز می‌تواند بخشی از نیاز بازار ایران بخصوص در زمینه پوشاک و تولیدات نساجی، تجهیزات الکترونیکی و برخی از ماشین آلات را تأمین کند.