۰ نفر

مقاومت در برابر کاهش قیمت تخم‌مرغ

۱۷ فروردین ۱۳۹۶، ۶:۴۴
کد خبر: 186135
مقاومت در برابر کاهش قیمت تخم‌مرغ

اوج‌گیری آنفلوآنزای فوق حاد در سه ماهه پایانی سال قبل و حذف بیش از 25 درصد گله‌های مرغ تخم‌گذار وقتی با افزایش فصلی مصرف تخم‌مرغ همراه شد، قیمت‌های رویایی برای مرغداران را رقم زد.

 آنها که یک سال قبل در همین مقطع، تخم‌مرغ را کیلویی 3 هزار تومان و کمتر از این فروخته و زیان‌های میلیاردی کرده بودند، روزهای پایانی اسفندماه 95 تخم‌مرغ را کیلویی 6 هزار تومان هم فروختند؛ قیمتی که البته دوام چندانی نداشت. به تولید رسیدن تدریجی پولت‌های پرورشی و کاهش مصرف، دست به دست هم داد تا قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌ها و بنکداری‌ها، کاهش بیش از 1500 تومانی داشته باشد اما گویا تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها و دیگر خرده‌فروشی‌ها خیال ارزان شدن ندارد. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هم با بیان اینکه تقریبا همه کشور درگیر آنفلوآنزای پرندگان شده، از تفاوت فاحش قیمت تخم‌مرغ از درب مرغداری تا مغازه‌ها انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، قیمت تخم‌مرغ طی روزهای اخیر افزایش پیدا کرده و نرخ هر عدد از این محصول در مراکز خرده‌فروشی به ۵۰۰ تومان رسیده است؛ شیوع آنفلوآنزا که از پاییز سال ۹۵ در کشور اتفاق افتاد، اصلی‌ترین دلیل گرانی تخم‌مرغ عنوان می‌شود. این در حالیست که مسئولان این صنعت معتقدند هیچ اتفاق خاصی برای تولید تخم‌مرغ رخ نداده است. در همین زمینه رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچنان در کشور می‌تازد، اظهارداشت: روز سه‌شنبه این بیماری در ورامین گزارش شد. ضمن اینکه اخیرا استان همدان نیز درگیر شده است.

تفاوت فاحش قیمت تخم‌مرغ از مرغداری تا مغازه

ناصر نبی‌پور با اشاره به اینکه هم‌‌‌اکنون تقریبا کل کشور درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، افزود: در حال حاضر حدود ۲۶ استان درگیر این بیماری شده و تنها استان‌هایی که تولید چندانی ندارند، با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نیستند. وی اضافه کرد: با این حال تولید هیچ مشکلی ندارد و میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری حدود   ۴۳۰۰ تومان و شانه‌ای ۸۵۰۰ تومان است، درحالی که قیمت هر شانه از این محصول در مراکز خرده‌فروشی ۱۵ هزار تومان است. این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه تصریح کرد: زور دولت فقط به تولیدکنندگان می‌رسد اما در مقابله با توزیع‌کنندگان کاری انجام نمی‌شود. نبی‌پور گفت: وقتی تخم‌مرغ در عمده‌فروشی گران می‌شود، مراکز خرده‌فروشی قیمت‌ها را به تبع آن بالا می‌برند اما بعد از اینکه نرخ کالا در عمده‌فروشی‌ها ارزان می‌شود و به حالت عادی برمی‌گردد، مراکز خرده‌فروشی قیمت‌ها را پایین نمی‌آورند.

موج‌آفرینی کاذب در بازار تخم‌مرغ

فعالان صنعت مرغداری نیز از نوسان قیمت تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر ابراز نگرانی کرده و خواستار قیمت‌گذاری منطقی این محصول شدند. یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ با بیان اینکه قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغدار با شروع تعطیلات نوروز به صورت غیرمنطقی کاهش داشته است، گفت: نکته جالب توجه این است که تعدادی از تولیدکنندگان عمده تخم‌مرغ هم که به نوعی لیدر بازار محسوب می‌شوند، در یک چرخش عجیب به دیگر مرغداران توصیه می‌کنند تخم‌مرغ را به قیمت پایین بفروشند و اینطور القا می‌کنند که قیمت به‌شدت در شیب نزولی قرار دارد، این درحالیست که نه مصرف به صورت محسوس پایین آمده و نه تولید افزایش شدیدی داشته است. علی تقوی بیان کرد: ایجاد موج کاهش قیمت در بازار موجب می‌شود که برخی دلالان و بنکداران تخم‌مرغ را ارزان از مرغدار بخرند و انبار کنند و بعد از مدتی گران بفروشند و دولت باید با این قبیل تحرکات برخورد کند.