۰ نفر

مقابله مجلس با «باند اقتصادی تراریخته»

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۱۰
کد خبر: 184898
مقابله مجلس با «باند اقتصادی تراریخته»

علیمحمد شاعری، با اشاره به اینکه اعتقاد رئیس‌جمهور محترم به «حقوق شهروندی» در برخورد با «تراریخت» مشخص می‌شود، تأکید کرد: مجلس به‌طور ویژه بر محصولات تراریخته و محصولاتی که احتمال اثرات سوء آنها بر سلامت مردم وجود دارد نظارت می‌کند.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر نظارت مستمر مجلس شورای اسلامی بر عملکرد دستگاهها در حوزه محصولات دستکاری شده ژنتیک (تراریخت) تأکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با اشاره به شبکه نفوذ دلالان و کمپانیهای صهیونیستی جهانی در تولید و عرضه این محصولات خاطرنشان کرد: مجلس بر بسیاری از موضوعات در حیطه‌های مختلف نظارت می‌کند، به‌ویژه محصولات تراریخته و محصولاتی که احتمال اثرات سوء آنها بر سلامت مردم وجود دارد.

شاعری با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه ششم درخصوص این محصولات وظیفه دستگاههای اجرایی را متذکر شد و افزود: دولت موظف است هنگام واردات و در مرزها محصولات غذایی را نمونه‌برداری کند و تستهای ارزیابی خطر لازم را انجام دهد؛ باید در مبادی ورودی کالا تعیین شود که محصولات غذایی برای سلامت مردم و محیط زیست خطر دارد یا خیر.

وی با تأکید بر اینکه مراجعی که در قانون مشخص شده‌اند باید عدم خطرناک بودن محصولات را تأیید کنند، گفت: هر سه مرجع قانونی شامل سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت باید نظر خود را درباره هر محصول ارائه کنند؛ ضمن اینکه مجلس نیز وظیفه نظارتی خود را بگونه‌ای انجام خواهد داد که محصولات تراریخته از این به بعد بدون ضابطه وارد بازار کشور نشود.

نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی، نظارت بر کیفیت اجرای قانون در داخل کشور است. محصولاتی که وارد کشور می‌شوند و از فیلترهای نظارتی عبور می‌کنند باید حتماً لیبل‌بندی و برچسب‌گذاری شوند تا خانواده‌ها بدانند این محصول تراریخته هست یا نیست و خودشان انتخاب کنند که مصرف کنند یا خیر.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی که رئیس‌جمهور محترم بر آن تأکید کرده‌اند باید اینجاها خودش را نشان دهد، تصریح کرد: ما باید کاری کنیم که گروههای حساس مانند خانمهای باردار، اطفال یا بچه شیرخوار و کودکان دبستانی محصول تراریخته مصرف نکنند؛ حتی کشورهایی مانند قزاقستان و تایوان در سال 2016 تراریخته  را برای این گروههای خاص ممنوع کرده‌اند.

شاعری افزود: ما یک کشور اسلامی هستیم و باید الگوی کشورهای دنیا باشیم، نه اینکه از آنها الگو برداریم، در حالی که الآن برعکس شده است. ما باید تمام شئون بهداشتی، سلامتی، زیست محیطی والزامات سبک زندگی دینی و اسلامی و ایرانی را متناسب با فرهنگ مترقی اسلام و فرهنگ بومی والای ایرانی بنا کنیم و اجازه ندهیم سلامتی مردم به‌خاطر منافع یک گروه، باند و شبکه‌ای که دنبال منافع اقتصادی هستند، به خطر بیفتد.

رئیس کمیسیون کشاورزی در خاتمه با تأکید بر اینکه ما از استفاده بی‌ضابطه محصولات تراریخته جلوگیری می‌کنیم، تأکید کرد: مجلس به وظیفه قانونی و انقلابی خود عمل می‌کند، از فشارها نمی‌هراسد و در این راه فقط از خدای متعال می‌ترسیم.