۰ نفر

روند مثبت تجارت ۱۰ ساله ایران و عمان

۱۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۴۲
کد خبر: 184893
روند مثبت تجارت ۱۰ ساله ایران و عمان

بررسی روند ۱۰ ساله تجارت ایران و عمان نشان دهنده روند مثبت تجاری دو کشور بوده و میزان واردات و صادرات انجام شده حاکی از رابطه مستحکم تجاری فی مابین بدون اثرپذیری از تحریم‌هاست.

 بررسی روند ۱۰ ساله تجارت ایران و عمان در بازه زمانی سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که صادرات به عمان طی ۱۰ سال گذشته روندی مثبت داشته و در سالهای اخیر سرعت و شدت بیشتری نیز به خود گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تراز تجاری پس از دو سال تجربه ثبت عدد منفی در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ با نوساناتی اندک در سال های بعدی مثبت و فزاینده بوده است اما واردات پس از کاهشی شدید در سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۳ در فاصله ۶۰ تا ۷۵ میلیون دلار تثبیت شده و در نهایت به ۳۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است.

 قابل توجه است که در غالب سالهای دوره مذکور متوسط قیمت صادرات با فاصله قابل توجهی کمتر از متوسط ارزش واردات بوده است و مقایسه روند واردات عمان از ایران و واردات این کشور از جهان طی ده سال مربوطه می‌تواند تاییدی بر عدم اثرپذیری روند تجارت دو کشور از تحریم‌ها و رابطه مستحکم تجاری فی مابین باشد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده ارزش صادرات در سال ۱۳۸۴ معادل ۲۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۶۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۱۲۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۷۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۷۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۰۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۰۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۷۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۴۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۳۰۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۷۶ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که ارزش واردات در سال ۱۳۸۴ معادل ۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۲۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۸۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۴۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۳۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۷۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۷۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۶۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۷۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۶۷ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۳ میلیون دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری در سال ۱۳۸۴ معادل ۲۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۳۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۴۳ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۷۳- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۶۰- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۳۲ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۱۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۷۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۲۳۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۳۴۳ میلیون دلار بوده است.

بنابراین رشد تجارت ایران و عمان در سال ۱۳۸۵ برابر ۱۰۴ درصد، در سال ۱۳۸۶ برابر ۱۰۳ درصد، در سال ۱۳۸۷ برابر ۴۴- درصد، در سال ۱۳۸۸ برابر هشت درصد، در سال ۱۳۸۹ برابر ۴۰ درصد، در سال ۱۳۹۰ برابر ۶-  درصد، در سال ۱۳۹۱ برابر ۷۶ درصد، در سال ۱۳۹۲ برابر ۱۸- درصد، در سال ۱۳۹۳ برابر ۱۰۹ درصد و در سال ۱۳۹۴ برابر ۲۳ درصد بوده است.