۰ نفر

سهم ایران در تجارت زعفران چشمگیر نیست

۳۰ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۳۰
کد خبر: 183524
سهم ایران در تجارت زعفران چشمگیر نیست

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به تولید بیش از ۹۰ درصد زعفران در ایران، اما سهم کشور ما در تجارت جهانی چندان چشمگیر نیست.

علی حسینی با اشاره به اینکه بیش از  ۹۰  درصد تولید زعفران در کشور ما صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به سطح زیر کشت زعفران بالغ بر ۹۰ هزار هکتار بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران به صورت انحصاری متعلق به ماست که با این وجود قادر به تأمین کل نیاز دنیا هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صداوسیما، وی افزود: با این وجود سهم کشور ما در تجارت جهانی چندان چشمگیر نیست چرا که سایر کشورهای تولیدکننده زعفران کشور ما را تحت عنوان و بسته بندی‌های جدید به اسم خود صادر می‌نمایند.

حسینی با بیان اینکه افغانستان عزم خود را برای رقابت در تولید زعفران به کار گرفته است، گفت: با توجه به تولید ناچیز زعفران در افغانستان باید گفت که این امر شعار و تبلیغی بیش نیست.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با وجود آنکه هیچ کشوری قادر به رقابت تولید با کشور ما نیست از این رو لازم است که با اعمال مدیریت صحیح و حمایت همه جانبه دولت از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که افغان‌ها برای صادرات زعفران به هند تعرفه‌ای نمی‌پردازند، بیان کرد: این درحالی است که هند از کشور ما تعرفه‌ای بالا اخذ می‌نماید از این رو مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بایستی برای واردات سایر ادویه‌ها از هند تعرفه بالایی وضع کنند چرا که این امر تثبیت جایگاه ما در بازار هند را به همراه دارد.