۰ نفر

دو برابر شدن قیمت قزل‌آلا از تولید تا مصرف

۹ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۱۴
کد خبر: 179388
دو برابر شدن قیمت قزل‌آلا از تولید تا مصرف

ماهی محصولی غذایی است که تاکید فراوانی بر لزوم افزایش سهم آن در سبد غذایی خانوار می‌شود چرا که این محصول ارتقا‌دهنده سلامت است و کشور ما نیز ظرفیت خوبی در صید ماهی‌های دریایی و تولید ماهی‌های پرورشی دارد.

 مشکلی که در این میان وجود دارد متناسب نبودن قیمت ماهی با درآمد بخش قابل توجهی از اقشار جامعه است و نکته در اینجاست که گرانی برخی اقلام ماهی مثل قزل‌آلا به صورت تصاعدی توسط دلالان و واسطه‌ها رقم می‌خورد و تولید‌کننده سهمی در گرانی ندارد.

خرید قزل‌آلا از تولید‌کننده 8 هزارتومان، فروش به مردم 15 هزارتومان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، تولیدکنندگان قزل ‌آلا از بیان نشدن مشکل اصلی آنها توسط مسئولان تشکل صنفی و رسانه‌ها گله‌مند هستند و معتقدند بیشترین مشکل تولیدکنندگان معیوب بودن زنجیره تولید تا مصرف این محصول است. یکی از تولیدکنندگان این محصول که در 4 استان به تولید قزل‌آلا اقدام کرده است در این باره می‌گوید: قیمت قزل‌آلا در بازار طی ماه‌های اخیر حدود 15 هزارتومان بوده است در حالی که این محصول در مزرعه پرورش از تولیدکننده 8 هزارتومان خریداری می‌شود و در برخی موارد مثلا در ایام تابستان قیمت به 6 هزارتومان هم رسیده است. اکنون که در ایام پایانی سال و شب عید هستیم قیمتی که واسطه‌ها برای قزل‌آلا تعیین می‌کنند کماکان 8 هزارتومان است ولی مطمئنا قیمت در بازار به دلیل افزایش تقاضا تا 18 هزارتومان هم خواهد رفت. ابراهیم فرهادی با بیان اینکه با فروش قزل‌آلا به قیمت 8 هزارتومان سود حداقلی نصیب تولید‌کننده می‌شود و از سوی دیگر مردم هم باید این محصول را به قیمت دوبرابر از فروشندگان بخرند و تمام فاصله قیمتی که در این میان وجود دارد به صورت سودهای میلیاردی نصیب واسطه‌ها و دلالانی می‌شود که کوچک‌ترین نقشی در تولید ندارند و کمترین زحمتی برای تولید نمی‌کشند.

دلالان نقدینگی و شبکه فروش دارند

یک تولیدکننده دیگر در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان قزل‌آلا را به واسطه‌ها می‌فروشند  می‌گوید: علت این است که تولید‌کننده نقدینگی و اعتبار و ارتباط لازم با زنجیره توزیع و فروش را ندارد و نهادهای متولی مثل وزارت کشاورزی و تشکل‌های صنفی هم کاری در این زمینه نکرده‌اند. قدرت دلالان در این است که می‌توانند نقدینگی زیادی را وارد بازار کنند و تقاضا را در شبکه فروش مدیریت کنند به نحوی که زمانی که ماهی تولیدکننده باید وارد بازار شود و تولیدکننده تحت فشار است که زودتر ماهی خود را بفروشد، فقط دلال است که می‌تواند آن حجم نقدینگی را تامین کند و اگر دلال از خرید خودداری کند، تولید‌کننده واقعا برای فروش ماهی خود به مشکل میفتد. این تولید‌کننده قزل‌آلا افزود: درخواست ما تولید‌کنندگان از مسئولان وزارت کشاورزی این است که فکری به حال این موضوع بکنند و به اجحافی که در حق تولید‌کننده و مردم می‌شود، پایان دهند.

واردات تیلاپیا مزارع قزل‌آلا را نابود کرده است

یک تولید‌کننده دیگر نیز واردات ماهی تیلاپیا را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: با هر تن واردات یک نفر به صورت مستقیم بیکار و 6 نفر به صورت غیرمستقیم و با محاسبه وابسته‌های کار در مجموع 20 نفر بیکار می‌شوند. در حال حاضر قیمت تیلاپیا پایین است اما زمانی که تولید‌کننده ورشکست می‌شود، تیلاپیا به قیمت بیشتری ارائه می‌شود. صالحی فارسانی با بیان اینکه از سال 92 تاکنون رتبه ایران در تولید قزل‌آلا از یکم در جهان به پنجم رسیده است، گفت: متاسفانه افزایش میزان واردات باعث از بین رفتن تعداد زیادی از مزارع پرورش قزل‌آلا شده است.