۰ نفر

توافق جدید تایلند برای فروش برنج به ایران

۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 178983
توافق جدید تایلند برای فروش برنج به ایران

تایلند برای نخستین‌بار در ۱۰ سال گذشته توافقی را برای فروش برنج به ایران امضا کرده و نخستین محموله برنج سفید به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن ظرف یک تا دو ماه آینده انجام خواهد شد.

رییس شرکت "ایشیا گولدن رایس"  گفت این شرکت پس از این‌که وزارت بهداشت و درمان ایران در اواخر سال میلادی گذشته از کارخانه "ایشیا گولدن رایس" بازدید کرد، برای فروش برنج با دولت ایران به توافق رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تقاضای خرید اولیه، ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن برنج سفید پنج درصد و ۱۰۰ درصد است. این شرکت روال درخواست همکاری از بانک صادرات واردات تایلند برای کمک به پرداخت و تسویه پول این معامله را طی می کند که انتظار می‌رود حدود یک ماه به طول بیانجامد. تحویل این محموله احتمالا طی یک تا دو ماه آینده یا پیش از ژوئن امسال انجام خواهند شد.

به گفته مدیر این شرکت، این سفارش خرید خبر خوبی برای تایلند پس از شراکت نزدیک میان دولت و بخش خصوصی برای از سرگیری صادرات برنج تایلند به ایران پس از ۱۰ سال است.

در گذشته ایران ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تن برنج از کشورهای خارجی وارد می‌کرد که حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن آن از تایلند بود.

با تسهیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، تایلند و ایران یک یادداشت تفاهم در اوایل سال ۲۰۱۶ برای از سرگیری فروش ۳۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۴.۳ میلیارد بات است.

تایلند و ایران در اکتبر سال گذشته در مورد یک توافق تجارت ترجیحی موافقت کردند که هدف آن افزایش تجارت دوجانبه به سه میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ بود.

هر دو طرف موافقت کردند تعرفه واردات ۱۰۰ کالا را کاهش دهند

توافق تجارت ترجیحی با توافق تجارت آزاد متفاوت است زیرا دستیابی به این توافق بسیار راحت‌تر بوده و لزومی به حذف کامل تعرفه‌ها را ندارد. معمولا تعرفه‌ها با توجه به نتیجه مذاکرات، به ۱۰ درصد یا کمتر کاهش خواهند یافت.

توافق تجارت آزاد معمولا تنها شامل دسترسی به کالاها نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری و خدمات را در بر می‌گیرد.

ایران نهمین شریک تجاری بزرگ تایلند در خاورمیانه است و در سال ۲۰۱۶ حجم تجارت دوجانبه به ۴۲۱ میلیون دلار بالغ شد که ۳۶.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. صادرات از تایلند به ۲۶۷ میلیون دلار رسید که ۲۳.۱ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۵ بود.

وزیر بازرگانی تایلند اظهار کرده است از اوایل سال میلادی جاری نشانه‌های خوبی برای دورنمای صادرات برنج تایلند در توافق‌های دولتی به دولتی و خصوصی به خصوصی مشاهده می‌شود.

وزارت بازرگانی تایلند انتظار دارد این کشور امسال ۱۰ میلیون تن برنج صادر کند، اما انجمن صادرکنندگان برنج تایلند میزان صادرات در سال جاری را ۹.۵ میلیون تن پیش‌بینی کرده است.