۰ نفر

امضا تفاهم نامه کاهش تعرفه حمل کالای ترانزیتی ایران و قزاقستان

۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۵۸
کد خبر: 178290
امضا تفاهم نامه کاهش تعرفه حمل کالای ترانزیتی ایران و قزاقستان

راه آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای تفاهم نامه همکاری های ریلی بین ایران و قزاقستان و کاهش تعرفه های ریلی برای حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی بین دو کشور خبرداد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این تفاهم نامه را «ابراهیم محمدی» معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن ایران و «آرمان سلطانوف» معاون توسعه راه آهن قزاقستان امضا کردند.

محمدی، هدف از امضای این تفاهم نامه را «کاهش تعرفه حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی بین دو کشور برای افزایش ترانزیت و ترغیب صاحبان کالا برای افزایش حمل کالا» بیان کرد.

وی افزود: در این تفاهم نامه مقرر شد برای جذب جریان بار بیشتر در محور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران در مسیر اوزن - بالاشاک - سرختیاکا - آکیایلا - اینچه برون - سرخس، از 11 اسفندماه امسال تا دی ماه سال آینده (اول مارس تا پایان سال میلادی 2017) تعرفه ها کاهش و تخفیف های ویژه ارائه شود.

وی گفت: براساس این تفاهم نامه مقرر شد راه آهن قزاقستان همکاری لازم در اعمال تخفیف جهت حمل کالای صادارتی ایران به آن کشور و همچنین تخفیف به کالاهای ترانزیتی که از از قزاقستان به کشورهای آسیای میانه (CIS) توسط راه آهن ایران حمل می شود، داشته باشد.

** کاهش تعرفه ترانزیت فلزات و میوه

در همین رابطه معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ایرنا گفت: برای افزایش حمل کالاهای ترانزیتی در مسیر ریلی چین - قزاقستان - ترکمنستان - ایران در چند سال گذشته تخفیف هایی توسط راه آهن کشورمان در نظر گرفته شده است تا با کاهش تعرفه ها میزان حمل کالاهای ترانزیتی در این مسیر نیز افزایش یابد.

محمدی با بیان اینکه راه‌آهن قزاقستان نقش مهمی در ترانزیت کالا از چین به قزاقستان، روسیه و اروپا ‌دارد، گفت: در این تفاهم نامه توافق شد با توجه به افزایش حمل کالاهای ترانزیتی در2 سال آینده در این مسیر، تعرفه ترانزیت کالا، فلزات، آلومینیوم و کانتینرهای یخچال دار برای حمل میوه به طرف روسیه نیز کاهش یابد.

وی افزود: در این تفاهم نامه دو طرف توافق کردند تسهیلات لازم برای عبور کالای کانتینری چینی از طریق خط‌ آهن چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران در مسیر ‌سرختیاکا به اینچه ‌برون، بالاشاک و سرخس ارائه و از خاک ایران برای ترانزیت کالا به بندرعباس و از آنجا به سایر کشورها ‌استفاده شود.