۰ نفر

برای سودآوری تولید ریل اقتصاد کشور تغییر کند

۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳
کد خبر: 177753
برای سودآوری تولید ریل اقتصاد کشور تغییر کند

عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان می‌گوید: اگر تولید در کشور سودآور بود این تعداد جماعت بیکار نداشتیم و تولید داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت قدرت رقابت داشت.

جمال رازقی جهرمی تولید را در کشور سودآور ندانست و گفت: اگر می‌خواهیم تولید در کشور جان بگیرد، باید ریل اقتصاد کشور تغییر اساسی کند و تولید به سودآوری برسد. ولی متاسفانه کارفرمایان از یک طرف با نظام بانکی و مالیاتی و از طرف دیگر با تامین اجتماعی روبه رو هستند و در چنین شرایطی تولید نمی‌تواند سود داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در بودجه سال آینده دولت چقدر افزایش مزد حقوق بگیران خود را منظور کرده است؟ چون پولی وجود ندارد، ولی آیا این رقم می‌تواند خط فقر را تامین کند؟

رازقی جهرمی با اشاره به جلسات تعیین مزد کارگران ادامه داد: تاکنون چند جلسه برای بررسی و تعیین حقوق سال ۱۳۹۶ برگزار شده است و هر سال بر اساس تورم و با در نظرگرفتن معیشت خانوار رقم مزد تعیین می‌شود که در دو سال گذشته بیش از تورم افزایش داشته است.

وی افزود: طبق قانون شورای عالی کار می‌تواند دستمزد را منطقه‌ای لحاظ کند و کار کارشناسی آن از امسال شروع شده، ولی بعید است که دستمزد منطقه‌ای اعمال شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان در ادامه با بیان اینکه تولید در کشور با بحران قیمت تمام شده مواجه است، افزود: امروز کدام کالای ما در کشور قادر است به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کند؟ آیا قاچاق  میلیاردی را ما ایجاد کردیم؟ این مشکل را نه من کارفرما و نه کارگر من به وجود نیاورده‌اند، این مشکل از قوه مقننه و دولت است که طی این سالها اقدامات لازم را برای جلوگیری از ایجاد بحران قیمت تمام شده صورت ندادند که امروز تاوانش را کارگر و کارفرما ندهد.

رازقی جهرمی با تاکید بر اینکه معیشت پایین‌تر از حداقل خط فقر است، تصریح کرد: از نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون کارگری مجلس بارها سوال کرده‌ایم در مدتی که در مجلس حضور داشتند چه اقدامی برای تعریف خط فقر و کاهش قیمت تمام شده تولید انجام داده‌اند؟

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با این کنایه که کارفرمایان خون آشام نیستند و نظام بانکی است که خون کارفرما را می‌مکد، خاطرنشان کرد: تولید کننده قابل احترام است و کارفرمایان سالهای متمادی جبهه جنگ اقتصادی در کشور را اداره کردند، ولی متاسفانه یک روز نظام بانکی، یک روز دستگاه مالیاتی و یک روز تامین اجتماعی را به جان کارفرما می‌اندازند.

این مقام مسئول کارفرمایی با بیان اینکه ۸۰ درصد مالیات کشور از تولید گرفته می‌شود، متذکر شد: زمانی که جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود، طبیعی است که تولید هم نمی‌تواند جان بگیرد. بنابر این کارفرما حداقل معیشت کارگر را نمی‌تواند تامین کند.

رازقی جهرمی گفت: امروز تولید زمین‌گیر است و کوچکترین باری بر تولید می‌تواند به اخراج تعداد زیاد نیروهای کار منجر شود. به عنوان کارفرما قبول داریم که کارگران باید تامین باشند. ولی ما هم باید توان پرداخت داشته باشیم، لذا از مجلس می‌خواهیم که نظام بانکی و قانون تامین اجتماعی را اصلاح و بحران قیمت تمام شده را که در تولید و بهره‌وری تاثیرگذاشته حل کند.