۰ نفر

موانع قانونی مقابله با قاچاق میوه کدام است؟

رییس اتحادیه: شب عید، کمتر پرتقال بخورید!

۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۰۰
کد خبر: 175236
رییس اتحادیه: شب عید، کمتر پرتقال بخورید!

با هدف جلوگیری از قاچاق پرتقال تا مهر ماه سال آینده و کاهش خروج ارز از کشور، رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران به مردم پیشنهاد کرد؛ نوروز امسال، کمتر پرتقال بخورند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بعد از سرمازدگی بخشی از محصولات باغ های استان مازندران، زمزمه های کمبود این محصول در بازار به گوش رسید. در این میان برخی به دنبال کسب فرصت هستند تا با واردات قاچاق این محصول سود بالایی به جیب بزنند. در همین خصوص با رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت و گو کردیم.

حسین مهاجران با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که پرتقالی که باقیمانده در سایر استانهای جنوبی کشور برای نیاز شب عید کفایت می کند، تاکید کرد: توصیه اتحادیه میوه و سبزی این است که مصرف پرتقال شب عید را مدیریت کنند و محصولات جایگزینی در سبد میوه خود قرار دهند. چرا که با مصرف بی رویه پرتقال در شرایط کنونی که بخشی از ذخیره شب عید امسال از کشور خارج شده است ممکن است نیاز به واردات این محصول در ماه های بعد ایجاد شود که این موضوع به خروج ارز از کشور منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای ماه های آینده این طور که به نظر می رسد که از ماه اردیبهشت تا مهرماه که کشور تولید پرتقال ندارد، احتمال بوجود آمدن کسری برای پرتقال بیشتر است و اگر از شب عید امسال مدیریت مصرف شکل بگیرد نیاز به واردات هم کاهش می یابد.

رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران در بخش دیگری از صحبت خود با انتقاد از مصرف کارخانه های تولید کننده آب میوه در بوجود آمدن قاچاق میوه، تاکید کرد: بخش زیادی از میوه قاچاق در کشور توسط تولید کننده های آب میوه به مصرف می رسد. این کارخانه ها هم مایل هستند از این میوه ها استفاده کنند چرا که با خرید میوه از قاچاقچیان مربوطه در هزینه های خود صرفه جویی می کنند. اما در واقع با این روند به تولید ملی کشور ضربه اساسی وارد می کنند.

وی در خصوص قاچاق میوه در بازار نیز گفت: موضوع قاچاق میوه سالهاست که در میادین عرضه میوه خودنمایی می کند و بازرسی و مقابله با آن هم به عهده بازرسی اصناف کشور است اما تا کنون به درستی مبادی ورود این قاچاق دنبال نشده است.

وی افزود: نمی توان قاچاق میوه را انکار کرد، اما در حال حاضر مقدار آن کاهش چشمگیری یافته است. با این حال نمی توان از حجم میوه قاچاقی که در بازار دیده می شود آمار دقیقی ارائه کرد.

موانع قانونی مقابله با قاچاق

مهاجران با بیان اینکه در کشور دو محدودیت قانونی وجود دارد که نقض می شود، ریشه های اصلی قاچاق میوه را به این شرح اعلام کرد: بر اساس قانون، پیله وران هر استان مرزی می توانند بر اساس نیاز آن استان میوه را به کشور وارد کنند اما این میوه ها بدون نظارت از استان مرزی خارج می شوند. دلیل خروج این میوه ها از استان های مرزی قیمت بالای این محصول برای مصرف کنندگان استانها است.

وی ادامه داد: دیگر موضوعی هم که به ورود مقادیر بالای قاچاق میوه منجر شده است منع قانونی پیگرد کشفیات زیر یک میلیون تومان است. در این حالت قاچاقچیان حتی در صورت شناسایی هم قابل پیگیری نیستند در حالی که شواهد نشان می دهد این افراد کامیون های خود را به صورت آماده در نقطه دیگری بارگیری کرده اند و آماده عرضه بار خود هستند.

رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران با اشاره به اینکه راه دیگر قاچاق هم در گمرکات کشور رخ می دهد، این طور گفت: گمرکات کشور به دلیل مجهز نبودن به اسکن ایکس ری به راحتی اجازه تردد کامیون هایی را می دهند که از محتوای آن خبری ندارند. در این حالت بارنامه خودرو با اطلاعات کالاهای دیگری تکمیل شده است و راننده خودرو هم گاهی از محتوای بار خود اطلاعی ندارد.