۰ نفر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کند

۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۵۰
کد خبر: 173748
تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعرفه کاغذ نباید افزایش پیدا کند چرا که زیان سنگینی به صنعت نشر کشور وارد می‌شود که این زیان در حوزه کتابخوانی نیز تاثیرات سوء به دنبال خواهد داشت.

سیدرضا صالحی امیری در آیین امضای تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت چاپ با بیان این مطلب گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه ایجاد تسهیلات مناسب برای اهالی صنعت چاپ است که به لحاظ سرمایه و منابع دارای برخی شرایط سخت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: این صنعت در منطقه با رقبای قدرتمندی مواجه است و دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت باید بخشی از نیازهای اهالی این صنعت را برآورده کنند.

صالحی امیری ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقدشده میان این دو وزارتخانه ارائه تسهیلات در حوزه محتوا بر عهده وزارت ارشاد خواهد بود و امیدوارم با امضای آن امید و جهشی مناسب در صنعت چاپ کشور شکل بگیرد.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: با وجود ١٠ هزار مجموعه نشر، بسته‌بندی و دیگر صنوف مرتبط با صنعت چاپ در کشور باید تمام همت خود را برای حل مشکلات این صنف به کار گیریم تا از نیازهای وارداتی در این حوزه بکاهیم.

او افزود: بین مولف، ناشر، چاپ، موزع و کاغذ زنجیره محکمی وجود دارد که همه آنها با یکدیگر ارتباط  تنگاتنگی  دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعرفه کاغذ در کشور تاکید کرد: اگر این تعرفه افزایش یابد منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در صنعت چاپ می‌شود بنابراین در حال حاضر از افزایش آن باید جلوگیری کرد.

او گفت: با توجه به زنجیره موجود در میان چاپ و نشر، از دیگر معایب افزایش تعرفه کاغذ ایجاد بحران در حوزه توزیع و سرریز شدن این بحران در کتابفروشی‌هاست که نتیجه نهایی آن کاهش کتابخوانی در کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم در عین حال تصریح کرد: حل مشکلات نشر و چاپ جانی دوباره به کتابخوانی در کشور می‌دهد و صنعت نشر باید به این نتیجه برسد که می‌تواند روی پای خود بایستد.

او با اشاره به برخی دیگر از مشکلات صنعت چاپ گفت: باید این صنعت را به رسمیت بشناسیم و کارهای مناسبی در جهت جهش و پیشرفت آن انجام دهیم.

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی در دهه اخیر در کشور ادامه داد: با توجه به تحولات اجتماعی در کشور و تغییر در سبک زندگی افراد، بر این اساس ذائقه کتابخوانی نیز با توجه به این تغییرات تغییر کرده که به آسیب‌شناسی اجتماعی و روانشناسی نیاز دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ساماندهی حوزه چاپ، نشر و توزیع، افزود: بااین ساماندهی می‌توانیم چند دقیقه سرانه مطالعه مفید و موثر در کشور را افزایش دهیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به یارانه مطبوعات اشاره کرد و گفت: قطع یارانه مطبوعات به این حوزه نیز زیان وارد می‌کند و منجر به تعطیلی بسیاری از مطبوعات می‌شود بنابراین نباید این یارانه قطع شود.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت چاپ از سوی صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه تسهیل در امور کسب و کار واحدها و طرح‌های صنفی و صنعتی در زمینه چاپ ایجاد می‌شود.

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه، نقل و انتقال واردات و صادرات ماشین‌آلات چاپ و تجهیزات مربوط به واحدهای صنفی و صنعتی مرتبط بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و کلیه امور محتوایی کارهای چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.