۰ نفر

رییس اتاق ایران: پارسال حجم تجارت تهران- مسقط ۴۰۰ میلیون دلار شد

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۱۲
کد خبر: 172848
رییس اتاق ایران: پارسال حجم تجارت تهران- مسقط ۴۰۰ میلیون دلار شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همایش تجاری عمان- ایران گفت: حجم مبادلات دو کشور از 350 میلیون دلار در سال 2014 میلادی به 400 میلیون دلار در سال 2015 افزایش یافت.

«غلامحسین شافعی» که در صدر هیاتی تجاری به مسقط پایتخت عمان، سفر کرده است،‌ در مسقط افزود: روابط اقتصادی و مبادلات بازرگانی 2 کشور هنوز شایسته ظرفیت های اقتصادی و توانایی های آنها نیست.

وی سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌هایی مانند صنعت دارو، مصالح ساختمانی، موادغذایی بسته‌بندی‌شده، شوینده‌ها، لوازم‌خانگی و استخراج معادن را راهکاری برای افزایش روابط بلند‌مدت دانست.

به گفته وی، بخش خصوصی ایران برای همکاری در زمینه توسعه و نوسازی زیرساخت ها، بخش های صنعتی و معدنی، ارایه خدمات فنی- مهندسی و سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مختلف عمرانی عمان مانند ساخت ساختمان، فرودگاه، جاده، شبکه ریلی و سد، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری، زیارت و توریسم درمانی آمادگی کامل را دارد.

وی همکاری مشترک در زمینه تحقیق و توسعه غذای حلال بر اساس استانداردهای مصوب سازمان همکاری اسلامی را ممکن دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی ایران دارای تجارب ارزشمندی در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی است و آمادگی دارد این تجارب را در اختیار عمان قرار دهد.

شافعی گفت: ایران به عنوان دروازه ای به کشورهای آسیای میانه (سی.آی.اس- CIS) بویژه با توجه به امنیت پایدار و کوتاهی مسیر، می تواند امکانات خوبی برای همکاری های گسترده ترانزیتی 2 کشور به وجود آورد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سرمایه گذاران عمانی دعوت کرد در صنعت نفت وگاز، معدن و گردشگری برای سرمایه گذاری مستقل یا با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی حضور فعالی داشته باشند.

شافعی سرمایه‌گذاری مشترک را تضمین کننده همکاری درازمدت اعلام کرد و حمایت و پشتیبانی مسئولان دولتی 2 کشور از توافق های بخش های خصوصی و همکاری برای رفع موانع موجود بویژه در منطقه های آزاد تجاری را ضروری دانست. 

رییس پارلمان بخش خصوصی بر ساماندهی و گسترش روابط بانکی 2 کشور را برای تسهیل مراودات تجاری تاکید و پیشنهاد کرد افزون بر فعال سازی شعبه های بانکی ایران در شهر مسقط، ایجاد شعبه در نقاط مرزی 2 کشور به طور جدی پیگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد مدیریت واحد مرزی برای ایجاد رویه یکسان و همکاری و انسجام بیشتر دستگاه های موجود در این منطقه ها تشکیل شود.

به گفته وی، برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تخصصی 2 کشور و تسهیل صدور روادید تجاری برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی را سبب تضمین ایمنی آنها دانست.

چندی پیش «احمد آزادمرد» عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عمان، گفت: عمان جایگزین امارات در روابط تجاری ایران با سایر کشورها می‌شود؛ زیرا هزینه حمل و نقل و تجارت از طریق این کشور در مقایسه با امارات کمتر است و بندرهای آن فاصله‌ کمتری با ایران دارند.

به اعتقاد وی، برداشته شدن تحریم‌ها شرایط همکاری میان ایران و عمان را گسترش داده و در شرایط جدید امکان توسعه این روابط وجود دارد.

آزادمرد گفت: یک سال است اتاق بازرگانی مشترک ایران- عمان خط کشتیرانی بندرعباس و خصب عمان را راه‌اندازی کرده و راهی برای صادرات و واردات کالاهای ایرانی فراهم آورده است.