۰ نفر

ترکان: عده ای عملکرد مناطق آزاد را وارونه جلوه می‌دهند

۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 171428
ترکان: عده ای عملکرد مناطق آزاد را وارونه جلوه می‌دهند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور ارشد رئیس جمهوری گفت: درحالی که مناطق آزاد محلی برای تولید و صادرات است، عده ای ورود کالای قاچاق به داخل کشور را به مناطق آزاد نسبت می دهند.

 اکبر ترکان شامگاه سه شنبه در جمع کارآفرینان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه قاچاق کالا به صورت گسترده در مناطق آزاد کشور وجود ندارد، افزود: وضعیت تولید، صادرات و جذب تکنولوژی در مناطق آزاد بهتر از سرزمین اصلی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه خط مشی مناطق آزاد بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: به پدیده قاچاق از مناطق آزاد به هیچ وجه اعتقادی ندارم و تحرک در این مناطق برای تولید و صادرات چشمگیر است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های مناسب عمرانی و زیربنایی در منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: حرکت رو به جلوی منطقه آزاد ماکو با احداث فرودگاه، راه اندازی پایانه صادراتی و افزایش تعداد واحدهای تولیدی و غیره آغاز شده است.

وی با اظهار خرسندی از مراحل پیشرفت فرودگاه ماکو اظهار کرد: با راه اندازی پروازهای این فرودگاه در ماه های آتی، منطقه آزاد ماکو به قطب صنعتی و تولیدی تبدیل می شود.

وی رونق بخش تولید در منطقه آزاد ماکو را خواستار شد و ادامه داد: انجمن کارآفرینان منطقه باید تشکیل و حقوق تولیدکنندگان از سوی آنان پیگیری و حاصل شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همچنین در جلسه ای با حضور مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو، طرح توسعه خطوط ریلی این منطقه را مورد بررسی قرار داد؛ در این جلسه گزینه های اتصال ریلی ایران و ترکیه و مزایا و معایب هر یک از مسیرها بررسی شد.

 طرح اتصال ریلی ایران و ترکیه در سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و در دیدار با رئیس جمهور ترکیه بررسی شد و درباره ریلی شدن مرز بازرگان نیز میان طرفین توافق صورت گرفت.

منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان منطبق است؛ این منطقه در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.

این منطقه در مجاورت ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140کیلومتر است.

این سازمان در دولت تدبیر و امید در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، تجارت و بازرگانی، گردشگری، اجتماعی، آموزشی و زیربنایی شاهد دستاوردهای چشمگیری است که از آن جمله می توان به صدور 78 فقره پروانه بهره برداری در بخش صنعت، هشت فقره پروانه اکتشاف معدن، صادرات 244 میلیون دلاری/92 تا شهریور 95/، توسعه گردشگری و فعالیت های قرآنی و غیره اشاره کرد.