۰ نفر

ضعف در برندسازی و بسته بندی خشکبار

۱۹ دی ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 169303
ضعف در برندسازی و بسته بندی خشکبار

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، آجیل، میوه‌های خشک و صنایع وابسته با هدف توسعه و افزایش تولید خشکبار کشور، یافتن بازارهای جدید صادراتی، افزایش صادرات، آشنایی با نوین‌ترین صنایع و تجهیزات تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی خشکبار، اشتغالزایی و توجه مسئولان به این صنعت برپا شده است.

 در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، آجیل، میوه‌های خشک همچنین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان آجیل و خشکبار، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های بسته‌بندی خشکبار، واحدها و کارگاه‌های پوستگیری، شرکت‌های پاستوریزه کردن خشکبار، واحدهای درجه‌بندی، خلال و پودر کردن خشکبار، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های فرآوری میوه و سبزیجات خشک، زرشک و عناب، زعفران، چای و قهوه، ادویه و چاشنی و واحدهای تولیدی و صادراتی حبوبات، غلات، شرکت‌های چاپ و بسته‌بندی و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌های بازرگانی حضور و مشارکت دارند.  به عقیده کارشناسان این نمایشگاه فرصتی است تا علاوه بر شناسایی و معرفی توانمندی‌های این صنایع، زمینه‌های ایجاد و تبدیل و استمرار این نمایشگاه به کانون صنعت خشکبار منطقه، فراهم شود.

صاردات خشکبار به آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا

شاهرخ شجری، مدیرکل توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، در کشور سالانه حدود 200 هزار تن پسته، 160 هزار تن کشمش، 150 هزار تن مغز گردو، یک میلیون و 200 هزار تن خرما، 35 هزار تن انجیر، 50 هزار تن بادام درختی، 330 تن لوبیا، نود هزار تن عدس، 300 هزار تن نخود و 270 تن زعفران تولید می‌شود. این در حالیست که آمارهای رسمی حکایت از صادرات 2 میلیارد دلاری خشکبار ایران به کشورهای مختلف از جمله آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و سوئد دارد.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار

لغو تحریم‎ها موجب افزایش صادرات آجیل و خشکبار شده و خوشبختانه پس از رفع تحریم‎ها شرایط صادرات بهتر شده است. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای دنیا مانند آمریکا، اروپا، آفریقا، ژاپن، چین و کشورهای عربی مشتری آجیل و خشکبار ایرانی هستند.

به‌دلیل اینکه سال گذشته تولید این محصول با وضعیت بسیار مساعدی همراه بود بنابراین در سال جاری با کمبود محصول مواجه نبودیم و همین امر موجب بهبود شرایط صادرات آجیل نسبت به سال گذشته شد. در سال 94 حدود 25 -20 درصد افزایش صادرات داشتیم اما در حال حاضر این امر تا حدودی بهبود یافته و درمجموع حدود30 تا 40 نوع آجیل و خشکبار را به دیگر کشورها صادر کردیم. میزان صادرات و واردات آجیل در کشور ما به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نیست زیرا بخشی از صادرات آجیل و خشکبار از کشور ما به‌صورت پیله‌وری است به همین دلیل میزان صادرات آجیل به کشور بیش از واردات آن به داخل کشور است.

درباره تاثیر صادرات آجیل به دیگر کشورها بر قیمت این محصول در داخل کشور باید گفت که این امر بستگی به وضعیت آب‌وهوای سال قبل در داخل کشور دارد در صورتی که همانند سال گذشته بارندگی در کشور مساعد باشد و تولید به اندازه باشد صادرات نمی‌تواند قیمت این محصول را در بازار داخلی تهدید کند زیرا آجیل به‌وفور در بازار یافت خواهد شد اما اگر خشکسالی باشد و آب‌وهوا مساعد نباشد و محصول کم به‌دست آید، بالاخره زمانی که به دیگر کشورها صادر می‌شود، در بازار داخلی هم به‌طور قطع تاثیر خواهد گذاشت. همچنین دولت درصدد حمایت و پشتیبانی‌هایی در جهت برند‌سازی محصولات آجیل و خشکبار است که به‌طور حتم بر افرایش صادرات تاثیرگذار خواهد بود.

مشتریان خشکبار ایران، فله‌ای خرید می‌کنند

محمد ابهری‌نیا، تولیدکننده آجیل و خشکبار

طی سال‌های گذشته آجیل و خشکبار تولید ایران بیشتر به اروپا صادر می‌شد و این در حالیست که در سال‌های تحریم محدودیت‌های صادراتی باعث تضعیف صادرات خشکبار ایرانی شد و امروزه متاسفانه باید اعلام کنیم که بزرگ‌ترین خریدار خشکبار ما چین است. خشکبار ایرانی براساس خواست مشتری صادر می‌شود. مشتری خشکبار ایرانی خشکبار را در بسته‌بندی‌های کوچک قبول نمی‌کند و آن را فله‌ای خریداری می‌کند. ما در بحث برندسازی و فروش بسته‌بندی شده خشکبار فعالیتی نداریم به این دلیل که مشتری ترجیح می‌دهد با بسته‌بندی مورد نظر خودش، محصول را به‌دست مشتری نهایی برساند.

البته هر کشوری ذائقه خودش را برای فرآوری خشکبار دارد و مشتریان خشکبار ایران تمایل دارند برای انجام مراحل نهایی فرآوری خشکبار را فله‌ای خریداری کنند. هر کشوری ذائقه و سلیقه خاص خود را در این زمینه دارد. ایران توانایی تامین سلیقه مشتریان را دارد اما مشتریان خشکبار ایران در حال حاضر تمایل به خرید بسته‌بندی خشکبار از شرکت‌های ایرانی ندارند. در زمان تحریم حتی نمی‌توانستیم روی بسته‌های خشکبار بنویسیم محصول ایران. تمام کیسه‌های خشکبار و کارتن‌ها سفید و بدون هیچ نام و علامتی صادر می‌شد. واردکنندگان عمده خشکبار از ایران تمایلی به ایجاد رقیب در بازارهای داخل کشورشان ندارند درنتیجه حاضر نیستند خشکبار ایران را در بسته بندی‌های کوچک و نهایی خریداری کنند.

برای اینکه بتوانیم کالای خود را رقابت‌پذیر کنیم، باید برندسازی انجام دهیم. برندسازی و عرضه خشکبار ایرانی در بسته‌بندی‌های کوچک تنها زمانی ممکن است که خشکبار ایرانی توانایی رقابت با دیگر تولیدکنندگان خشکبار در دنیا را داشته باشد. در حال حاضر با این سطح از تولید ناچار به فروش فله‌ای خشکبار هستیم. از سوی دیگر، تولید ما گران است و این مساله دست صادرکنندگان را در برندسازی و حضور موثر در بازارهای صادراتی بسته است.

بهترین خشکبارها، قیصی‌ها، گردوها، فندق‌ها، بادام‌ها و ... مختص ایران است

جلیل عبادی، آجیل فروش

بعد از نفت بیشترین صادرات را در صنعت خشکبار داریم. ایران دومین تولیدکننده پسته و نخستین صادرکننده این محصول به دنیاست اما متاسفانه به‌دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست مجبور به صادرات فله‌ای این محصول هستیم. ‌این در حالیست که خشکبار ایران قابل رقابت در بازار جهانی بوده و طعم و عطر خشکبار ایرانی در دنیا زبان‌زد است. به عبارت درست‌تر جهانیان ایران را قبل از نفت با صنعت فرش و خشکبار می‌شناسند.

دلیل موفقیت آجیل ایرانی در این است که تمام انرژی تولید‌کننده بر همین معطوف است. به‌طور مثال من کارم آجیل‌فروشی است پس دنبال کار ساختمان‌سازی نمی‌روم و تخصصی در همین زمینه کار می‌کنم. تفاوت آجیل ایرانی با آجیل‌های دیگر در این است که محصولات شناخته شده‌ای را که از تمام نقاط ایران تولید می‌شود، می‌فروشیم. بهترین خشکبارها، قیصی‌ها، گردوها، فندق‌ها، بادام‌ها و ... مختص ماست.

یارانه صادراتی در اختیار تجار داخلی قرار نگرفت

احمد موثقی، کارشناس ارشد حوزه کشاورزی

صادرات فرآورده‌های کشاورزی با ارزش افزوده بالا برای کشور ارزآوری قابل توجهی دارد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارهای کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان و اشتغالزایی در این بخش است. گرچه در تمامی کشورها مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود اما طی سال‌های اخیر نه‌تنها یارانه صادراتی در اختیار تجار داخلی قرار نگرفته بلکه سرمایه در گردش مورد نیاز با نرخ‌های بالایی به آنها پرداخت شده که با این وجود صادرکنندگان توان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف را ندارند.

همچنین از سوی دیگر، یکی از مشکلات در سر راه صادرات این محصولات بحث بسته‌بندی و به‌روز نبودن دستگاه‌ها در این زمینه است که باعث کاهش مشتری و کمرنگ شدن صادرات آن می‌شود. در پی حمایت مسئولان و توجه به موضوع بسته‌بندی که در صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی محصولات و فرآوری‌های کشاورزی نقش ویژه‌ای دارد، می‌توان مانند صادرات دیگر محصولات همچون پسته در جهان حرف اول را زد و با کنار زدن رقبا رتبه خوبی را در صادرات آجیل و خشکبار نصیب کشور کرد.

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در حال حاضر سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار خشکبار از ایران به کشورهای مختلف صادر می‌شود. بر این اساس، تولیدات ایران روانه ۵۰ کشور دنیا می‌شود که از جمله آنها، آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، نروژ، پرتغال، کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله قطر، امارات متحده عربی، عربستان، کویت، کشورهای آسیایی چین، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا و روسیه است.