۰ نفر

آنفلوآنزا در کمین صنعت مرغداری

۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵
کد خبر: 166733
آنفلوآنزا در کمین صنعت مرغداری

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور فعالان صنعت مرغداری را نگران کرده است و به گفته آنها، نگاهی به پیشینه شیوع این قبیل بیماری‌ها نشان می‌دهد خسارتی که به مرغداران وارد می‌شود کمرشکن و جبران‌ناپذیر است.

نگرانی‌ها تا آنجا پیش رفته که مرغداران درخواست راه‌اندازی هر چه سریع‌تر ستاد ملی مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد را طلب می‌کنند اما به نظر می‌رسد در آشفته بازاری که درگیری چند استان با این بیماری ایجاد کرده است، عده‌ای هم به دنبال دامن زدن به ترس مرغداران و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند.

حضور ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس سازمان دامپزشکی گفت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان‌های قزوین و گلستان و در دو تالاب میانکاله و میغان گزارش شده است. مهدی خلج با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا در استان‌های تهران، کرمانشاه و قم با تلاش ادارات دامپزشکی، استانداری‌ها و پرورش‌دهندگان طیور مهار شده است، افزود: براساس گزارش بازرسان دامپزشکی یک واحد مرغداری در قزوین و یک واحد نیز دراستان گلستان به ویروس آنفلوآنزای اچ 5 ان 8 آلوده شده است. خلج گفت: ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها حضور دارند، پیش از کشتار مرغ‌ها را معاینه و برای کشتار و حمل آنها گواهی بهداشتی صادر می‌کنند. رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مصرف‌کنندگان خواست تخم مرغ و گوشت مرغ را از مراکز مجاز خریداری و بدون نگرانی مصرف کنند.

بیمه خسارت مرغداران را نداد

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نیز با اشاره به اینکه تاکنون آلودگی به ویروس آنفلوآنزا فقط در واحدهای مرغ تخم‌گذار اتفاق افتاده و موردی در واحدهای مرغ گوشتی مشاهده نشده است، گفت: سن طیور یکی از عوامل موثر در این زمینه است، چرا که مرغ‌های گوشتی بین 40 تا 45 روز بیشتر نگهداری نمی‌شوند و بعد از این مدت به کشتارگاه فرستاده می‌شوند. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اضافه کرد: سیکل اول نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار 18 ماه است و در صورت «تولک بری» حداقل بین 8 تا 10 ماه نیز به این مدت افزوده خواهد شد. مرغ بعد از یک دوره، از میزان تخمگذاری‌اش کم شده و نگهداری آن مقرون به‌صرفه نیست. به همین دلیل مرغدارها، مرغ‌ها را «تولک اجباری» می‌برند تا بعد از یک دوره تولک، اندام تخمگذاری مرغ و اسکلت و پرهای آن بازسازی و میزان تخمگذاری بیشتر شود. به گفته یوسفی هرچه سن مرغ بالاتر باشد، علائم آنفلوآنزا در او شدیدتر نمایان می‌شود. یوسفی با بیان اینکه در بحث شیوع آنفلوآنزا نیز باید به واحدهایی که معدوم می‌شوند یا طیور آنها به کشتارگاه فرستاده می‌شود غرامت پرداخت، گفت: بیمه پول ندارد که به تولیدکنندگان بپردازد و این به چالشی برای صنعت طیور تبدیل شده است چراکه تولیدکنندگان حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اما خسارت نمی‌گیرند.

دولت اجازه گران شدن تخم‌مرغ را نمی‌دهد

یک تولیدکننده تخم‌مرغ نیز  راه‌اندازی هرچه سریع‌تر ستاد ملی مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را ضروری دانست و گفت: شیوع این بیماری ابتدا در البرز و تهران و بعد در استان مرکزی بود ولی اکنون خبر از درگیری قزوین و گلستان داده‌اند و بازار شایعات درباره درگیری استان‌های دیگر هم بسیار داغ است. عباس تقوی با بیان اینکه انتشار شایعات به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست، گفت: عده‌ای با دامن زدن به شایعات و ایجاد جو روانی به دنبال افزایش قیمت تخم مرغ هستند و از این نکته غافلند که هر بازاری تا اندازه‌ای کشش دارد و بعد از آن مصرف‌کننده، اصطلاحا پس می‌زند.

درباره تخم مرغ هم بازار تا حدی کشش افزایش قیمت را دارد و بعد از آن مصرف این کالا به دلیل افزایش قیمت افت می‌کند و زحماتی که برای افزایش سرانه مصرف کشیده شده است، به باد می‌رود. از طرفی دولت هم اجازه نمی‌دهد تخم مرغ – ولو به بهای واردات – افزایش قیمت آنچنانی پیدا کند چون با افزایش قیمت این کالا، دولت در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است، رای زیادی از دست خواهد داد. وی در پایان خاطرنشان کرد: نقش بیمه‌ها در صنعت مرغداری تاکنون خنثی بوده و بیمه‌ها در پوشش ریسک‌های این صنعت توفیقی نداشته‌اند.