۰ نفر

گوشت رکورد گرانی زد

۲ دی ۱۳۹۵، ۹:۴۳
کد خبر: 165946
گوشت رکورد گرانی زد

شاید برخی قصابی‌ها در مناطق شمال تهران به‌صورت پراکنده گوشت گوسفندی را با قیمت 40 هزار تومان و حتی بیشتر هم به مشتریان خاص خود عرضه می‌کردند اما قیمت رسمی گوشت تقریبا در مواقع گرانی هم از 35 هزار تومان فراتر نمی‌رفت.

مردم می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است که گوشت رکورد گرانی زده و این اتفاق در حالی افتاده که قرار بود با اجرای طرح نظارت بر فاکتورهای خرید قصابی‌ها، بازار گوشت روزهای آرامی داشته باشد و قیمت این کالای پرمصرف خوراکی– که می‌توان از این به‌بعد آن را کالای لوکس نامید - حتی ارزان‌تر شود.

افزایش قیمت دلار، قاچاق دام زنده را رونق داد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کمبود شدید دام در بازار را علت اصلی گرانی گوشت می‌داند و معتقد است: دولت باید هرچه سریع‌تر اقدام به واردات و تنظیم بازار کند. علی‌اصغر ملکی شرایط بازار گوشت گوسفندی را بسیار نامطلوب عنوان کرد و اظهار داشت: در بازار اصلا دام یافت نمی‌شود و ما با افزایش قیمت گوشت مواجه هستیم. وی با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر، در هر هفته قیمت گوشت گوسفندی بین 500 تا 1000 تومان افزایش یافته است، افزود: از روز شنبه تاکنون نیز قیمت گوشت گوسفندی 1000 تومان افزایش یافته و با شرایطی که وجود دارد، به احتمال زیاد این کالا گران‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه‌دار بین 34 تا 35 هزار تومان و عرضه به مشتری بین 38 تا 39 هزار تومان است. ملکی درباره دلایل به وجود آمده نیز توضیح داد: همیشه وقتی در این فصل از سال و با نزدیک شدن به انتهای سال، عرضه دام کم می‌شود بنابراین ما نیاز به واردات داریم تا شرایط بازار بهبود یابد و اوضاع بدتر نشود. وی افزایش قیمت دلار را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: همین مساله باعث شده قاچاقچیان برای خروج غیرقانونی دام از کشور انگیزه زیادی پیدا کنند و قاچاق زیاد شود. وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید توجه جدی به مساله واردات برای تنظیم بازار داخلی داشته باشند، افزود: مدتی قبل، دولت اقدام به واردات گوشت از آسیای میانه کرده بود که درحال حاضر به‌دلیل شرایط نامطلوب جوی و ایجاد یخبندان در جاده‌ها، حمل‌ونقل سخت و روند واردات کند شده است.

دولت فقط نظاره‌گر گرانی گوشت است

یک فعال بازار گوشت با بیان اینکه دولت باید در بازار گوشت مداخله کند، می‌گوید: متاسفانه دولت باوجود طرح‌هایی که برای تعادل‌بخشی در بازار گوشت اعلام کرد، فقط نظاره‌گر گرانی گوشت است و اقداماتی هم که بعد از گران شدن و به‌هم ریختن بازار انجام شود، دامنه اثر محدودی دارد. عباس اصغری با اشاره به اطلاع‌رسانی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره واردات گوشت، افزود: این خبر بیش از دو هفته پیش منتشر شد ولی کماکان بازار با کمبود گوشت مواجه است و همین کمبود زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرده است. تعللی که دولت در حمایت از عرضه انجام داد، با گرانی دلار و عرضه کمتر دام، دست‌به‌دست هم داده و وضعیت را به‌گونه‌ای رقم زده که در شهرهای بزرگ قیمت به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و کماکان امکان افزایش وجود دارد. به گفته این فعال بازار گوشت، وضعیت قیمت در شهرهای کوچک‌تر، مثل کلان‌شهرها وخیم نیست چراکه بازار این شهرها کشش افزایش ناگهانی و شدید قیمت را ندارد و با افزایش قیمت، تقاضا به‌سرعت کم می‌شود و قیمت هم با کاهش تقاضا به نقطه تعادل بازمی‌گردد.