۰ نفر

سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد برپا می شود

۱ دی ۱۳۹۵، ۲۰:۱۱
کد خبر: 165847
سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد برپا می شود

سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عراق با موضوع اصلی ماشین های صنعتی و خطوط تولیدی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بغداد از 24 بهمن ماه خبر داد.

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در دوره هشت ماهه امسال (منتهی به آبان ماه) چین پنج میلیارد و 11 میلیون دلار کالای ایرانی را خریداری کرد، پس از چین، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و 371 میلیون دلار و عراق با چهار میلیارد و 68 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 606 میلیون دلار و جمهوری کره با دو میلیارد و 144 میلیون دلار قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یکی از نکات مهم تجارت خارجی ایران در هشت ماهه امسال افزایش صادرات غیرنفتی به عراق با یک و ۸۵ صدم درصد و جمهوری کره با ۷۰۸ درصد بود. همچنین صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشورها در مجموع ۵ و ۹۸ صدم درصد رشد داشت.

اهمیت برگزاری سومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عراق این است که بغداد برای نوسازی صنایع و خطوط تولیدی خود یک میلیارد و 500 میلیون دلار بودجه برای خرید ماشین و خطوط تولیدی صنعتی از ایران اختصاص داده است.

برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای صنعتگران و بازرگانان ایرانی فراهم می کند که با نمایش و فروش خطوط تولیدی و صنعتی کشور ما در بخش‌های مختلف، جای پای خود را در بازار عراق مستحکم کنند.

«ناصر کنعانی» رییس ستاد عراق وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، شهریورماه امسال میزان تجارت با عراق را 13 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: 6 میلیارد و 200 میلیون دلار از این رقم در سال 1394، مربوط به صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به این کشور است.

وی اضافه کرد: وجود 18 گذرگاه رسمی و غیررسمی در یک هزار و 400 کیلومتر مرز با عراق، این کشور را به دومین مقصد تجاری صادرات غیر نفتی برای ایران تبدیل کرده است.

به گفته کنعانی، چین نخستین مقصد تجاری بسیاری از کالاهای طبیعی و اولیه ایران است اما بیشتر کالاهای تمام شده به عراق صادر می شود.