۰ نفر

رونمایی گمرک از مراحل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی

۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵
کد خبر: 164569
رونمایی گمرک از مراحل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی

واردات محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی از ابتدای درخواست تا انتهای تشریفات گمرکی و توزیع تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

براساس مندرجات فصول 33 و 34 مقررات صادرات و واردات، واردات محصولات آرایشی و بهداشتی موکول به رعایت ماده 16 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی و آرایشی است و گمرک موظف است پس از اخذ مجوز و تأییدیه سازمان غذا و دارو نسبت به ترخیص‌ آنها اقدام نماید، در این خصوص تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر ترخیص لوازم بهداشتی و آرایشی بدون اخذ مجوز سازمان غذا و دارو از سوی مراجع رسمی و حتی سازمان غذا و دارو به گمرک گزارش نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بنابراین گزارش انجام عملیات گمرکی تمامی کالاهای دارویی، بهداشتی و آرایشی در حال حاضر با مجوز بهداشت و تأییدیه‌های سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و با توجه به اینکه واردکنندگان این کالاها قبل از واردات نسبت به اخذ تأییدیه سازمان غذا و دارو اقدام و پس از ترخیص برچسب غذا و دارو بر روی این کالاها الصاق می‌شود، لذا تمامی واردکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی افراد شناخته شده‌ای برای سازمان‌های مجوزدهنده هستند و در صورت هرگونه تخلف و تقلب باید مرجع متولی جوابگو باشد.

این گزارش می‌افزاید، در حال حاضر ارتباط میان سازمان غذا و دارو و گمرک الکترونیکی شده و کلیه مجوزها به روش الکترونیکی برای گمرک ارسال و گمرک نیز کلیه اطلاعات و مجوزهای ترخیص کالاهای وارداتی در حوزه دارویی، بهداشتی و آرایشی را به صورت الکترونیکی برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌نماید.

همچنین گمرک ایران به اتکای مجوزهای وزارت بهداشت برای واردات این کالاها حداکثر تسهیلات را قائل می‌شود و بسیاری از واردکنندگان این کالاها شرکت‌ها یا افراد شناخته شده‌ای برای سازمان غذا و دارو و بانک‌ها هستند چراکه از ارز بانکی برای واردات استفاده می‌نمایند.

ضمناً گمرک از سال 1392 سامانه جامع گمرکی را طراحی و پیاده‌سازی کرده و تمامی مراجعین دارای کدینگ بوده و مراحل مختلف انجام تشریفات گمرکی بدون حضور ارباب‌رجوع صورت می‌پذیرد، ضمن اینکه شناسایی و پیگیری هرگونه تخلفات احتمالی به سادگی از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی امکان‌پذیر است.