۰ نفر

۱۰ درصد کل قاچاق کشور مربوط به حوزه سلامت است

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۰
کد خبر: 163876
۱۰ درصد کل قاچاق کشور مربوط به حوزه سلامت است

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 10 درصد از کل قاچاقی که به کل کشور وارد می‌شود مربوط به حوزه سلامت است، گفت: متاسفانه بیشترین قاچاق در حوزه سلامت مربوط به کالاهای آرایشی و بهداشتی است.

رسول دیناروند در حاشیه نخستین هم‌اندیشی مبارزه با فساد در کالای سلامت و در جمع خبرنگاران درباره میزان قاچاق در کالاهای سلامت گفت: تقریبا از کل میزان قاچاقی که به کشور می‌آید، 10 درصدش به حوزه سلامت مرتبط است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه بازار حوزه سلامت در  کشور بدون احتساب بازار غذا 10.5 میلیارد دلار است، ادامه داد: متاسفانه عمده قاچاق بازار سلامت در حوزه آرایشی و بهداشتی است. به طوری که 50 درصد بازار آرایشی و بهداشتی،  غیرقانونی و قاچاق است البته در سایر حوزه‌های سلامت میزان قاچاق کمتر است. به عنوان مثال زیر 5 درصد از بازار دارویی ما قاچاق محسوب می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بحث قاچاق در حوزه سلامت 2 برابر سایر حوزه‌هاست گفت: چراکه قاچاق در این حوزه فقط آسیب اقتصادی ندارد بلکه به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند بنابراین همه دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان غذا و دارو، تعزیرات و سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید در این حوزه و برای پیشگیری از قاچاق کمک کنند.

دیناروند شرایط کنونی کشور را برای برخورد با قاچاق مستعدتر از گذشته دانست و افزود: در گذشته با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برخی از کالاها از مسیرهای غیررسمی وارد می‌شدند، این در حالیست که اکنون این شرایط تغییر کرده و بر این اساس انتظار داریم واردات از مبادی رسمی کشور انجام شود و همچنین کنترل مرزها و گمرکات بهبود یابد.

وی با تاکید بر لزوم بهبود نظارت‌ها برای مقابله با قاچاق گفت: سازمان  غذا و دارو نیز سامانه کنترل و اصالت را ایجاد کرده است تا با استفاده از این سامانه و با کمک مردم بتوانیم کالاهای اصلی را از غیراصلی تشخیص بدهیم تا بازار قاچاق در کشور برچیده شود.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: آسیبی که از محل قاچاق به کشور وارد می‌شود، بسیار بالاست به طوری که کنترل ملی و اشتغال را نشانه رفته و به آنها آسیب می‌رساند.

دیناروند همچنین گفت: براین اساس در حوزه سلامت برآورد می‌شود که هر 50 هزار دلار قاچاق به یک اشتغال آسیب می‌زند  و در عین حال باید توجه کرد که آسیبی به قاچاق در حوزه سلامت وارد می‌کند بسیار بالاست.