۰ نفر

دیناروند: مبارزه با قاچاق، باید موضوعی دائمی باشد

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸
کد خبر: 163869
دیناروند: مبارزه با قاچاق، باید موضوعی دائمی باشد

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت انجام شده است تاکید کرد: البته مقابله با فساد کاری بزرگداشتی نبوده بلکه موضوعی دائمی است.

رسول دیناروند در اولین جلسه هم اندیشی مبارزه با فساد کالاهای سلامت با بیان اینکه موضوع مبارزه با فساد بحثی بزرگداشتی نیست بلکه یک موضوع دائمی است، گفت: اگر در حوزه مبارزه با فساد ابتدا پیشگیری انجام شود بسیار مناسب است و این کاریست که سازمان غذا و دارو با جدیت آن را پیگیری می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه برای هر دستگاه اجرایی که با مسائلی مانند صدور مجوز، پروانه و ... سر و کار داشته باشد زمینه فساد هم در آن وجود دارد ادامه داد: ما در سازمان غذا و دارو سعی کردیم تا بتوانیم سلیقه پردازی‌ها را به حداقل رسانده و به جایی برسیم که هیچ فردی نتواند برای صدور مجوزی اعمال سلیقه کند. بنابراین اگر قانون نهادینه شود حذف سلیقه پردازی‌ها میسر است.

دیناروند همچنین اظهار کرد: در این راستا سامانه‌ای را طراحی کردیم و سیاست‌های تعیین شده از سوی کارشناسان را در آن بارگذاری کرده‌ایم. بنابراین تصمیم گیری‌ها بدون اعمال سلایق، در این سامانه انجام می‌گیرد و مجوز صادر می‌شود.

دیناروند با اشاره به امکان جعل و تقلب در مجوزهایی که به صورت فیزیکی صادر می‌شدند، گفت: ما در حال حاضر این فرآیندها را جمع کردیم و اکنون وقتی کسی وارد سامانه گمرک می‌شود به سامانه غذا و دارو نیز متصل است و تمام استعلام‌ها و پاسخ‌ها از طریق اینترنت انجام و مجوزهای لازم صادر می‌شود . در عین حال این اتفاق میان سامانه سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز رخ داده است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: در حال حاضر فرایند ثبت کالاها در اتوماسیون تقریبا کامل شده و اگر زنجیره تامین یعنی فرایندهای خارج از وزارت بهداشت نیز در اتوماسیون کامل شوند، کار به سرانجامش نزدیک می‌شود. در آن صورت ما با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که کارها در سازمان غذا و دارو شفاف شده‌اند و مسئولان می‌توانند اعداد و ارقام و مجوزها را کنترل کنند. در عین حال این گزارش‌ها به صورت شفاف در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و بطور کلی این شفافیت به نفع مردم است.

دیناروند با بیان اینکه گزارش‌هایمان در سطوح بین المللی نشان می‌دهد که در حوزه مقابله با قاچاق کالاهای سلامت اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، گفت: ما در این زمینه از بسیاری از کشورها جلوتریم و انعکاس بین المللی اقداماتمان نیز در این حوزه بسیار خوب بوده است. به طوری که در جلسات مهم سازمان بهداشت جهانی از سازمان غذا و دارو هم دعوت می‌شود.