۰ نفر

تعطیلی ۲۴ کارخانه نان صنعتی

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳
کد خبر: 163806
تعطیلی ۲۴ کارخانه نان صنعتی

رئیس اتحادیه نان صنعتی گفت: پرداخت یارانه به تولید آرد باعث افت دوباره کیفیت آرد شده و شرایط رقابت میان تولیدکنندگان را از بین برده است.

مهدی خان‌محمدی اظهار کرد: در نمایشگاه بین‌المللی نان امسال از کشور آلمان، هلند، بلژیک، اتریش، دانمارک، مالزی و غیره حضور یافتند اما باید اذعان داشت که تولید کننده‌های دستگاه‌های نان ما پیشرفت کرده و همپای کشورهای اروپایی در حال حرکت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان اینکه صفر تا صد صنعت نان کشور رشد پیداکرده و صنعت آرد کشور به‌طور کامل مکانیزه شده است افزود:  مایع خمیر ما که در سال‌های گذشته وارداتی بود و نانوایان به صورت کوپنی این محصول را دریافت می‌کردند امروزه در این زمینه خودکفا شده‌ایم و 50 درصدت تولید مازاد این محصول را نیز داریم.

صادرات تکنولوژی نان ایران به سایر کشور‌ها

رئیس اتحادیه نان صنعتی ادامه داد: ایران در حال حاضر به حدی در صنعت نان پیشرفت کرده است که  صادرات تکنولوژی نان و سایر ملزومات این صنعت  را انجام می دهد.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های آرد تا زمانی که یارانه به آنها تعلق نمی‌گرفت رقابت مناسبی میان آنها برای افزایش کیفیت وجود داشت اما یارانه آرد 900 تومانی و 600 تومانی انگیزه افزایش کیفی آرد را از کارخانه‌ها گرفت.

خان‌محمدی افزود: هر جا که یارانه باشد فساد زیاد شده و رقابت میان تولید کنندگان را از بین می برد که این یارانه‌ها گریبان صنعت نان کشور را نیز گرفت.

وی تصریح کرد: همه واحدهای صنعتی ما اکنون شرایط مناسبی ندارد زیرا برخی کار کارشناسی نکرده‌اند و ماشین‌آلات خود را از خارج کشور بدون کار کارشناسی آورده‌اند و محصولات آنها تنوع تولیدی ندارد.

خان‌محمدی گفت: به طور مثال اکنون در شهرستان فسا مجوز تولید واحد نان صنعتی 20 تنی داده شده اما باید در نظر داشت که این حجم تولید در این منطقه بازار لازم را ندارد و بودجه نان صنعتی به هدر رفته است.

وی افزود: قیمت نان صنعتی اکنون ارزان‌تر از نان‌های سنتی شده است درحالی‌که با تکنولوژی بهتری تولید می‌شود و ضایعاتی ندارد.

24 واحد نان 20 تنی تعطیل شد

خان محمدی با اشاره به توسعه غیرتخصصی برخی از صنایع نان‌های صنعتی در کشور اظهار داشت:  30 واحد صنعتی 20 تنی از بودجه مخصوص دولتی در سال‌های گذشته تأسیس شد که امروز از این تعداد 24 واحد تعطیل‌شده‌اند و تنها 6 مورد آنها فعال‌اند که با ظرفیت کامل نیز کار نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه نان صنعتی در پایان گفت: میزان مصرف نان‌های صنعتی در استان تهران، حدود  12 درصد مصرف مردم را تشکیل می‌دهد.