۰ نفر

کرباسیان:استقبال سرمایه گذاران خارجی از طرح های معدنی

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸
کد خبر: 163577
کرباسیان:استقبال سرمایه گذاران خارجی از طرح های معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشف ۵۰ تن ذخیره جدید طلا، ۴۰۰ میلیون تن ۳۰۰ میلیون تن زغال سنگ اشاره کرد و گفت: تاپایان سال سه طرح بزرگ فولادی افتتاح می‌شود.

مهدی کرباسیان در دومین روز از همایش معدن و صنایع معدنی ایران گفت: دولت تدبیر و امید در سال چهارم فعالیت های خود بسر می برد، نگاهی به گذشته و به ویژه سه و نیم سال اخیر نشان می دهد که تمامی بدنه دولت، دوران چالش برانگیزی را طی کرده اند و اگر همراهی مردم و بخش خصوصی و به ویژه حمایت های مقام معظم رهبری نبود، طی کردن این مسیر غیرممکن بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه در این دوران پرچالش، ‌سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی، ‌ با همت مدیران، بدنه کارشناسی و مشارکت بخش خصوصی، توانست مشکلات گذشته را پشت سرگذارد و به عنوان یک سازمان توسعه ای در جهت تحقق اهداف دولت، گام بردارد، افزود: ایمیدرو از نیمه دوم سال ۹۲ طراحی، تدوین و اجرای استراتژی جدیدی را به عنوان اولویت در دستور کار قرار داد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: طبق آن برنامه، ‌ابتدا با عارضه یابی مشکلات گذشته و پیش رو، ‌ برنامه هایی برای اصلاح امور به اجرا گذاشته شود. از همین رو طرح های استانی فولاد که مشکل کمبود شدید منابع مالی داشتند، با مشارکت گرفتن از هلدینگ‌های بزرگ بخش غیر دولتی و خصوصی مجددا فعال شدند. در آبان ماه نیز نخستین کارخانه آهن اسفنجی از ۷ طرح فولادی در استان چهار محال و بختیاری افتتاح شد و همانطورکه پیشتر هم وعده دادیم تا پایان سال نیز ۳ طرح دیگر فولاد شادگان، فولاد میانه و فولاد نی ریز در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

کرباسیان با بیان اینکه کشور ما از لحاظ زمین‌شناسی دارای معادن متنوع و فراوان و مورد توجه شرکت های اکتشافی جهان است، اظهار داشت: فعالیت های اکتشافی در سال‌های قبل از انقلاب اغلب توسط شرکت‌های خارجی محقق شده و این فعالیت‌ها بعد از انقلاب هم ادامه داشته ولی هنوز مجموعه این فعالیت‌ها و بهره‌برداری از معادن کشور، از ۷ درصد کل سرزمین ما که کشوری مستعد و معدن خیز است، تجاوز نکرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۳، طرح  بزرگ اکتشاف در ۲۱ استان کشور به اجرا درآمد تا پشتوانه ای برای تولیدات معدنی و زنجیره مربوط به آن، شود، گفت:  این طرح ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را دربرگرفت. خوشبختانه این امر نوید بخش کشف ذخایر جدید در بخش زغالسنگ، مس، سنگ آهن، طلا بوده است که با تکمیل اکتشاف، قطعا ذخایر مناسبی به دست خواهد آمد.  

وی با اعلام اینکه کشف ۵۰ تن ذخیره جدید طلا و ۴۰۰ میلیون تن زغال سنگ نیز از نتایج اولیه این طرح است، اظهار داشت: ایمیدرو حسب قانون و سیاست های دولت آمادگی دارد با بخش های داخلی و خارجی برای تکمیل اکتشافات و بهره برداری نهایی از معادن مشارکت کند. از سوی دیگر فعال کردن طرح های راکد و نیمه فعال از جمله اولویت های اساسی این سازمان است.

کرباسیان گفت: در ابتدای دولت جدید ۳۱ طرح  ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه برای تکمیل نیاز داشت که با برنامه ریزی صورت گرفته، در یک زمان بندی مشخص، فعالیت اجرایی را از سر گرفتند، نکته قابل توجه در تامین مالی طرح ها اینست که بیش از ۸۰درصد از رقم فوق با استفاده از توان بخش غیردولتی و بخش خصوصی تامین شد. ایمیدرو با این برنامه در واقع گامی عملی و به دور از شعار، ‌ در راستای اقتصاد مقاومتی برداشت. و این در راستای سیاست های وزارت صنعت و وزارت اقتصاد بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این سازمان در عین حال امسال تا بهار سال آینده، ‌ ۴۲ طرح نیز در بخش سنگ آهن، ‌فولاد، ‌ سرب و روی و مس، طلا و امور زیربنایی پیش رو دارد که در مسیر راه اندازی یا آغاز عملیات اجرایی هستند. ارزش طرح هایی که افتتاح می شوند به ۱.۶ میلیارد دلار و ارزش پروژه هایی که وارد عملیات اجرایی می شوند به ۲.۴ میلیارد دلار می رسد.

وی افزود: تعدادی از این طرح ها سالهاست به دلیل تحریم، منابع مالی، تکنولوژی شروع نشده است که به عنوان مثال پروژه کنسانتره و سرباره تیتانیوم از معدن ۴۰۰ میلیون تنی تیتانیوم در کهنوج است که طی چند روز گذشته با ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه توسط پیمانکار ایرانی – اروپایی – استرالیایی شروع شد.

کرباسیان با بیان اینکه اقتصاد کشور در شرایطی به وضعیت آرامش رسیده که در نیمه دوم دهه گذشته، بالا رفتن ریسک اعتباری ایران سبب تحمیل هزینه های اقتصادی و غیر اقتصادی سنگینی به فعالیت های بخش معدن و صنایع معدنی ایران شد، اظهار داشت: ریسک اعتباری ایران در سال ۱۳۸۳ به یکباره از ۴ به ۷ رسید و موجب شد که قیمت تمام شده پول و سرمایه افزایش چشمگیری یابد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه خوشبختانه با اقدامات بزرگ مقامات عالی کشور و همچنین تلاش های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی، شاهد تسهیل روابط بانکی و مالی با کشورهای مختلف شدیم، گفت: حضور ۱۱۷ نفر از شرکت های معتبر خارجی نشان از تسهیل روابط با دنیا شده است.

وی با بیان اینکه نکته دیگر این است که ایمیدرو طی ماه های اخیر، مناقصه هایی برای اجرای طرح های جدید از جمله بندر منطقه ویژه پارسیان برگزار کرده است. ، اظهار داشت: در فراخوان این طرح ها، ‌ با استقبال شرکت های شرکت های خارجی مواجه شده است.

کرباسیان ادامه داد: از سوی دیگر می توان اذعان کرد که شرکت های بزرگ جهانی نیز به بخش معدن علاقمند شده اند. باید یادآور شد که رشد تقاضای چین در سال ۲۰۱۶ و تداوم آن در سال آینده (تزریق ۱.۵ تریلیون دلار وام بانکی طی ۱۰ ماه گذشته) در کنار رشد تقاضای آمریکا ناشی از سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد دلاری این کشور در زیرساخت ها و بهبود شرایط اقتصادی ناشی از رشد قیمتهای جهانی با تمرکز بر بازارهای صادراتی از جمله نشانه های علاقمندی به توسعه سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با بیان اینکه در بازار ایران نیز رشد صادرات فولاد، آلومینیوم، مس و دیگر مواد معدنی، سبب اقبال سرمایه گذاران به این بخش شده است که در بازار بورس کالا و بورس اوراق بهادار قابل مشاهده است، اظهار داشت: رشد صادرات و تقاضای داخل، همزمان با افزایش قیمتها، وضعیت تولید را در بخش معدن و صنایع معدنی را نیز بهبود بخشیده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه استقرار صنایع معدنی در سواحل جنوبی ایران در مناطق ویژه پارسیان، لامرد یا منطقه ویژه خلیج فارس در بندرعباس و منطقه آزاد چابهار جزو اولویت هاست چون مشکل آب و گاز و حمل و نقل را نداشته و به بازار جهانی مرتبط است، گفت: این اجلاس فرصت طلایی را برای کشور ما فراهم می کند، درها،  پس از برجام برای سرمایه گذاران گشوده شده است و از همه علاقه مندان  به آبادانی و پیشرفت کشور دعوت به همکاری می کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه هدف ما این است که تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن، مس کاتد به ۱.۵ میلیون تن و آلومینیوم به ۱.۵ میلیون تن برسد، گفت: پیش بینی می شود که بخش بزرگی از برنامه های دولت در ایجاد اشتغال، رشد ملی و توسعه مناطق دوردست در مسیر سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی محقق شود.