۰ نفر

تاکید ایران و بوسنی بر توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی

۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۵
کد خبر: 161746
تاکید ایران و بوسنی بر توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی

وزیر امنیت بوسنی و هرزگوین روز جمعه در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با اشاره به روابط خوب دو کشور در سطوح مختلف گفت: اراده مقامات بوسنی معطوف به گسترش و توسعه مناسبات و همکاری ها با ایران است.

«دراگان مکتیچ» و «محمود حیدری» در این ملاقات ضمن تاکید بر توسعه روابط در بخش های اقتصادی و سیاسی خواستار ارتقای همکاری های دو کشور در حوزه امنیت به خصوص در مبارزه با تروریسم شدند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امنیت بوسنی و هرزگوین خاطر نشان کرد: دو کشور از ظرفیت های بالایی برای توسعه روابط همه جانبه برخوردار هستند و ضرورت دارد که همکاری و تبادل اطلاعات پیرامون ابعاد مختلف تهدیدات امنیتی از سر گرفته شود. 

سفیر کشورمان در سارایوو نیز در این دیدار با اشاره به پیونده های متعدد تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین گفت: با لغو تحریم های ظالمانه، علاوه بر توسعه روابط سیاسی، روابط دو کشور باید در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی، صنعت، کشاورزی و گردشگری و کشور ارتقاء پیدا کند. 

حیدری با اشاره به سفر هیات عالی رتبه بوسنی و هرزگوین به ریاست «باقر عزت بگوویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری این کشور به ایران افزود: این سفر بستر مناسبی را برای توسعه مناسبات دو کشور فراهم ساخته و از آن باید برای توسعه مناسبات در همه زمینه ها استفاده کرد. 

سفیر کشورمان در سارایوو افزود: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط و همکاری با بوسنی و هرزگوین در عرصه های مختلف از جمله امنیتی آمادگی کامل دارد.

طرفین در این ملاقات همچنین در خصوص روند صدور ویزا و رفت و آمد شهروندان دو کشور گفت و گو و تبادل نظر کردند و با اشاره به لزوم سرعت بخشیدن به روند همکاری های اقتصادی بر رفع موانع باقی مانده جهت شکوفایی روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور تاکید کردند. 

در جمهوری بوسنی و هرزگوین ریاست جمهوری بصورت شورایی مرکب از سه عضو از نمایندگان اقوام مسلمان، صرب و کروات به مدت 4 سال اداره می شود.

بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و درهمین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

این کشور پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کروات که سرانجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، براساس پیمان صلح دیتون درسال 1995میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان دست یافت.