۰ نفر

صادرات صنعت ترکیه ۶ برابر ایران

روند کند توسعه صادرات صنعتی کشور

۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۸:۲۹
کد خبر: 161607
روند کند توسعه صادرات صنعتی کشور

در سال ۲۰۱۵ صادرات صنعتی برزیل ۳.۸ برابر، ترکیه ۶ برابر، مالزی ۷.۴ برابر، هند ۱۰ برابر و مکزیک ۱۷ برابر میزان صدور کالاهای صنعتی ایران بوده است.

روند صادرات و واردات کالاهای صنعتی تعدادی از کشورهای منتخب در سال‌های گوناگون که مربوط به بازه زمانی ۳۵ سال گذشته منتهی به سال ۲۰۱۵ است، نشان می‌دهد که روند عمومی تجارت صنعتی کشورهای منتخب در بازده زمانی مذکور، فزاینده و روبه رشد بوده و در دهه ۲۰۱۰ تحول قابل توجهی در رشد تجارت صنعتی اکثر کشورها اتفاق افتاده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بر اساس این گزارش، رشد صادرات صنعتی همراه جدایی‌ناپذیر رشد واردات صنعتی بوده است. در این رابطه، مقایسه دو کشور برزیل و مکزیک با عملکرد تقریبا مشابه تجارت صنعتی در سال ۱۹۹۰ نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر مکزیک در زمینه افزایش حجم تجارت در سال‌های اخیر به ویژه دستیابی به رقم ۳۱۲ میلیارد دلار صادرات صنعتی در سال ۲۰۱۵ است.

درسال ۱۹۹۰ صادرات صنعتی برزیل ۱.۷ برابر صادرات صنعتی مکزیک بود؛ در حالی که در سال ۲۰۱۵ صادرات صنعتی مکزیک ۴.۵ برابر صادرات برزیل شده است.

رقابت هند و مالزی در تجارت صنعتی

حجم تجارت صنعتی دو کشور هند و مالزی در سال ۱۹۹۰ تقریبا مشابه بوده و تا سال ۲۰۱۰، رقم صادرات صنعتی مالزی از هند بالاتر بوده است.

از سال ۲۰۱۱ به بعد رشد صادرات صنعتی ایران و ترکیه در سال ۱۹۸۰ حدود ۳۸۲ میلیون دلار به نفع کشور ترکیه بود که به مرور زمان، به دلیل عدم رشد معنادار صادارت صنعتی ایران و در مقابل رشد قابل توجه صادرات صنعتی ترکیه، شکاف مزبور به مرور افزایش یافته به نحوی که این شکاف در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار شده است.

در سال ۲۰۱۵ صادرات صنعتی کشور برزیل ۳.۸ برابر، ترکیه ۶ برابر، مالزی ۷.۴ برابر، هند ۱۰ برابر و مکزیک ۱۷ برابر صادرات صنعتی ایران بوده است.