۰ نفر

قاچاق تابلوهای برق بی کیفیت از چین

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۳۰
کد خبر: 156642
قاچاق تابلوهای برق بی کیفیت از چین

در حالی که سازندگان داخلی تابلوهای برق با ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند به گفته عضو انجمن سازندگان تابلوهای برق ایران در حال حاضر شاهد واردات قطعات تابلوهای برق با تغییر مشخصات و قاچاق تابلوهای بی کیفیت از کشورهایی همچون چین هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد ذوالفقاری - عضو انجمن سازندگان تابلو برق ایران -  در حاشیه شانزدهیم نمایشگاه بین المللی برق در نشستی خبری با بیان اینکه در زمینه ساخت تابلوهای برق توانمندی‌های  بسیاری در داخل کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۰ شرکت در قالب انجمن سازندگان تابلو برق ایران با هدف تامین نیاز بخش داخل فعال هستند.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در خصوص واردات کالاهای چینی به ایران اظهار کرد: در کنار واردات کالای مشابه ساخت داخل در تابلوهای برق مشکلاتی همچون کمبود پروژه‌ها، عدم پشتوانه‌ شرکت‌ها در پروژه‌ها، بهره‌های سنگین بانکی، برخورد نامناسب مسئولان وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و همچنین قوانینی که در مجامع قضایی به جای پیشرفت کار، مانعی بر سر راه فعالیت مولد هستند وجود دارد.

عضو انجمن سازندگان تابلو برق ایران با تاکید بر اینکه برخی  قوانین باید در مراجع قضائی کشور مورد بازنگری قرار گیرند، گفت: به طور مثال بنده به عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده تابلو پروژه‌ای در سیستان و بلوچستان داریم و اگر رهگذری در کنار پروژه سنگی به پایش بخورد حق شکایت دارد و زمانی که شکایت صورت بگیرد نه وکیل شرکت و نه عضوی از هیئت مدیره نمی‌تواند پاسخگو باشد بلکه مستقیما شخص مدیرعامل باید به دادگاه احضار شود که اگر ضمانت کافی نیز نداشته باشد احتمال زندانی شدن نیز وجود دارد.

محمد ذوالفقاری ضمن انتقاد از وجود چنین قانونی اظهار کرد: این مسئله مانع بزرگی بر سر دستیابی به اهداف توسعه‌ای از پیش تعیین شده است لذا تقاضا می‌شود مسئولان درمورد این قوانین تجدید نظر کنند.

به گفته وی، بر اساس آمار موجود سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان تابلو برق در ایران تولید می‌شود و این در حالی است که ظرفیت افزایش پنج برابری تولید تابلو برق در کشور وجود دارد.

عضو انجمن سازندگان تابلو برق ایران با بیان اینکه مسئولان و مدیران بخش‌های دولتی باید برخوردشان را با تولیدکنندگان  ومدیران بخش‌های خصوصی ارتقاء دهند، اظهار کرد: در برخی مواقع با بخش خصوصی به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی این تولیدکنندگان دروغ‌گوهای عالم هستند و باید گفت که این برخوردهای نامناسب در وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان‌های ذی‌ربط آن بسیار به چشم می‌خورد.

محمد ذوالفقاری با اشاره به نقش گسترده بخش خصوصی در توسعه کشور، گفت: با توجه به اینک بخش خصوصی ایرانی می‌تواند کالاهای مورد نیاز کشور را با قیمت پایین تر وکیفیت بهتر نسبت به بسیاری از کشورها به ویژه چین تولید کند لذا لازم است که دولت نیز موانع موجود در بخش خصوصی را بردارد چرا که قطعا با این شرط می‌توان شاهد توسعه هرچه بیشتر صنعت برق و دیگر صنایع بود.

عضو انجمن سازندگان تابلو برق ایران با اشاره به توانمندی‌های گوناگون این شرکت‌ها، عنوان کرد: این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی تابلوهای برق از نظر قیمت رقابتی و کیفیت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و این مشکلات موجب شده تا زیر ظرفیت‌های خود کار کنند.