۰ نفر

مردم شکلات های لوکس قاچاق را ترجیح می دهند

۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۲
کد خبر: 156203
مردم شکلات های لوکس قاچاق را ترجیح می دهند

امروزه مصرف انواع شیرینی و شکلات برخلاف گذشته در تمام ماه‌های سال مورد مصرف قرار می‌گیرد و این تنقلات در میان تمام مردم و به‌ویژه کودکان و نوجوانان جای ویژه‌ای برای خود باز کرده است.

به نوشته کسب و کار ، با اینکه مصرف شیرینی و شکلات در کشور افزایش و به عبارت بهتر سرانه مصرف انواع شیرینی و شکلات در سال‌های اخیر رشد داشته است اما در مقابل رشد واردات و قاچاق انواع شکلات‌های خارجی به کشور را نیز شاهد هستیم، به‌طوری که تولیدکنندگان معتقدند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این صنعت افزایش قاچاق این کالا به داخل کشور است. 

نگاه 1:

فراهم‌سازی زمینه صادرات شیرینی و شکلات

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان

در حال حاضر قاچاق شیرینی به کشور نداریم و تنها ممکن است شکلات به کشور واردات شود که بخشی از آن شکلات قاچاق باشد. با توجه به ورود برخی محصولات شکلات به کشور و با توجه به لزوم افزایش صادرات غیرنفتی با هدف ایجاد ارز حاصل از آن در شرایطی که با نوسانات قیمت نفت مواجهیم، یکی از صنایعی که می‌تواند در این زمینه پررنگ حاضر شود، صنعت شیرینی و شکلات خواهد بود. در این زمینه دولت می‌تواند با جلوگیری از قاچاق کالا و تقویت توان این صنعت برای افزایش صادرات غیرنفتی روی آن حساب ویژه‌ای کند. امیدواریم برخی از حمایت‌هایی که در سال‌های گذشته از صنایع صورت گرفت، برای صنف قنادان نیز به وجود‌ آید و به عنوان مثال بخشی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را مرکز توسعه و تجارت یا وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت کنند تا قنادها بتوانند با توجه به صنفی بودن و توان مالی کم در نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند و تبلیغ کنند و محصولات ایرانی در دنیا شناخته شود. 

نگاه 2:

سلامت شکلات‌های خارجی مورد تایید نیست

سید ناصر موسوی، نماینده مجلس

صحبت از شکلات خارجی که می‌شود، موضوع واردات درمیان است. ابتدا باید مشخص شود که این محصولات از چه راهی وارد کشور شده‌اند. از مبادی رسمی یا به صورت قاچاق؛ اگر از مبادی رسمی وارد می‌شوند ، سوال این است با توجه به ظرفیت بالای کشور در تولید شکلات چرا واردات داشته‌ایم و اگر این شکلات‌ها به‌صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، پس نظارتی بر این مورد وجود ندارد که باید در حفاظت از مبادی و مرزهایی که ممکن است قاچاق صورت بگیرد، بیشتر شود. از سوی دیگر سلامت این شکلات‌ها مورد تایید نیست و باید مسئولان هرچه سریع‌تر در راستای نابود کردن این کالا وارد عمل شوند زیرا کالایی که بدون غربالگری و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود ، می‌تواند سلامت شهروندان را با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو کند. 

نگاه 3:

شکلات‌های خارجی تاریخ مصرف گذشته در بازار 

اهورا افتخاری، تولید‌کننده شکلات

در ایران به جرات می‌شود گفت که فرهنگ خارجی‌پسندی داریم. این موضوع در رابطه با شکلات نیز درست است. در حالی که این محصولات به کشور وارد می‌شود و همواره تاکید بر این است که استفاده از محصولات تولید داخل در دستور کار قرار گیرد اما متاسفانه شاهد هستیم که مشتریان در فروشگاه‌ها همواره به دنبال شکلات‌های خارجی و لوکس هستند. بخش اعظمی از این محصولات به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و نظارتی هم وجود ندارد. از طرفی دیگر، هزینه‌های تولید بالاست و با بالا رفتن قیمت‌ها ما در رقابت تنگاتنگ با برندهای کشورهای دیگر دچار مشکل هستیم و باید به دنبال منطقی کردن این قیمت‌ها باشیم. نکته دیگر اینکه حاشیه سود فروشندگان از فروش شکلات های ایرانی کمتر از حاشیه سود فروش شکلات‌های خارجی است و گاهی دیده شده که حاشیه سود فروش برخی شکلات‌های لوکس خارجی تا 50 درصد هم می‌شود بنابراین این مساله تاثیر زیادی در توزیع گسترده محصولات خارجی در فروشگا‌ه‌ها داشته است. مهم‌ترین موضوع در بحث شکلات‌های خارجی هم این است که زمان مصرف برخی شکلات‌های خارجی عرضه شده در بازار به پایان رسیده و استانداردهای مصرف را از دست داده‌اند و هیچ سازمان و ارگانی هم در این شرایط به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و ضرر آن فقط برای مردم و مصرف‌کنندگان است. به عبارت بهتر دود آن فقط به چشم مردم می‌رود. صنعت شیرینی و شکلات در کشور دارای کیفیت خوبی است و شاهد این هستیم که چه شکلات‌هایی در بازار وجود دارد که نیاز بازار را تامین می‌کند اما متاسفانه وجود شکلات‌های خارجی با بسته‌بندی فریبنده خریدار را به سمت خود می‌کشد. 

نگاه 4:

کیفیت خوب و بسته‌بندی لوکس شکلات‌های خارجی 

لادن عسگری، خریدار شکلات در شهر شکلات 

وارد این فروشگاه که می‌شویم، تمام قفسه‌ها چشمک می‌زنند. تمام شکلات‌های این فروشگاه خارجی و برندهای شناخته شده خارجی هستند با طعم‌هایی بسیار لذت‌بخش. قفسه شکلات‌های لوکس و گران‌قیمت این فروشگاه فقط مختص شکلات‌های وارداتی است.

 البته این فروشگاه مشتری‌های خاصی دارد و به عات گران بودن محصولات هر کسی برای خرید اینجا نمی‌آید. 

کیفیت خوب و چشمگیر، استانداردها، بسته بندی‌های لوکس و تبلیغاتی که این محصولات دارند، نیاز مشتریان مشکل‌پسند این بخش مانند من را برطرف می‌کنند و به همین دلیل رغبتی برای خرید شکلات ایرانی ندارم. البته علاوه بر بسته‌بندی‌های جذاب و کیفیت مناسب این محصولات، یک تفکر و اعتقاد قدیمی هم وجود دارد که کالای خارجی بهتر از داخلی است. شاید این موضوع هم دراین میان بی‌تاثیر نباشد.