۰ نفر

سود بالای فروش سیگار قاچاق

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۷
کد خبر: 155904
سود بالای فروش سیگار قاچاق

از چهارراه مولوی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر وارد شرق به غرب خیابان مولوی شوید، در سمت راست‌تان به کوچه حاج ابوالفتح می‌رسید؛ کوچه‌ای که به بازار عرضه انواع محصولات دخانی معروف است از تنباکوی قلیان گرفته تا سیگارهای داخلی و قاچاق.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ،  یکی از برنامه‌هایی که برای کاهش مصرف دخانیات و در عین حال، مبارزه با قاچاق سیگار در ایران به‌تازگی شدت گرفته است، جلوگیری از فروش سیگار در مراکز غیرقانونی است، به‌گونه‌ای که بسیاری از دکه‌هایی که در حال حاضر از مراکز عمده فروش سیگار به‌شمار می‌روند، مجوز فروش سیگار را نخواهند داشت. این طرح درحالی در دست انجام است که کماکان دکه‌های روزنامه‌فروشی و بسیاری از مراکز فروش سیگار و دخانیات اقدام به فروش و عرضه سیگار می‌کنند.

نگاه 1

ردیابی فروش زیرزمینی کالاهای قاچاق

علیرضا رضایی قهرودی، رئیس اتحادیه عطار و سقط‌فروش

طرح مبارزه با قاچاق کالا آغاز شده و ماموران درحال ردیابی خریدوفروش‌های زیرزمینی کالاهای قاچاق هستند. در این طرح همچنین رفت وآمدهای مشکوک فروشندگان کالاهای قاچاق تحت نظر قرار خواهد گرفت. از ماه‌های گذشته یا به عبارت بهتر از مدت‌ها پیش به تمام واحدهای صنفی اعلام شده بود که اگر کالای قاچاق و به‌ویژه دخانیات و سیگار بدون مجوز در مغازه‌ای رویت و کشف شود، اقدام به پلمب آن واحدها می‌شود. طی ماه گذشته با بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی، ۲۰۰ واحد صنفی فاقد پروانه کسب به علت تخلفات مجوز پلمب آنها گرفته شد که از این تعداد ۶۰ درصد آن واحدهای صنفی در حوزه عطاری و گیاهان دارویی و ۴۰ درصد دیگر نیز در رسته‌های متفرقه دیگر ازجمله خواربارفروشی فعالیت داشتند. این طرح مزایای زیادی دارد که از جمله می‌توان به این امتیاز اشاره کرد که واحدهای صنفی دیگر به صورت آشکار به عرضه و فروش کالای قاچاق در واحد صنفی اقدام نمی‌کنند اما این طرح معایبی هم دارد که معمولا کالاهای قاچاق پس از جمع‌آوری به صورت زیرزمینی به فروش می‌رسند.

نگاه 2

فروش عمده سیگار در خواربارفروشی غیرقانونی است

صفر فرهمند‌جم، رئیس اتحادیه صنف خوار بارفروشان

اتحادیه خواربار‌فروشان در تازه‌ترین اقدامات خود به اجرای طرح مبارزه با کالاهای قاچاق ورود پیدا کرده و تا به امروز نیز این نامه را به تمامی واحدهای صنف خواربار فروشی ابلاغ کرده‌ایم. خرده‌فروشی‌ سیگار در خواربارفروشی‌ها قانونی و فروش عمده غیرقانونی است، البته در این زمینه نظارت‌های لازم نیز صورت می‌گیرد اما به‌هرحال اصناف در زمینه عدم فروش کالاهای قاچاق قول‌هایی دادند که قرار است از این پس به وعده‌های خود در زمینه عدم فروش کالاهای مشکوک و دخانی عمل کنند.

نگاه 3

سوپرمارکت‌های مجوز‌دار سیگارهای قاچاق نمی‌فروشند

سعید درخشان، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی

هر کالایی برگه گمرکی نداشته باشد، قاچاق محسوب می‌شود و کسانی که اقدام به فروش سیگارهای قاچاق می‌کنند، سوپرمارکت‌های مجوز‌دار نیستند،  بلکه مغازه‌های کوچکی هستند که بعضا نیز بدون مجوز فعالیت می‌کنند، چراکه سوپرمارکت‌ها حداقل باید 70 متر باشند. برخی سوپرمارکت‌های زیرزمینی به فروش کالاهای ممنوعه دست می‌زنند که اتحادیه در این باره جوابگو نخواهد بود، چراکه این اتحادیه (سوپرمارکت و مواد پروتئینی) به واحدهای صنفی بالای 70متر مجوز می‌دهد و بنابراین ما درباره چالش‌های موجود پاسخگو نخواهیم بود.

نگاه4

جلوی قاچاق در مرزها گرفته شود

خسرو حقانی، سوپرمارکت‌دار

به‌جرات می‌توانم بگویم که سوپرمارکت‌های مجوز‌دار هیچ گاه اقدام به فروش جنس قاچاق نخواهند کرد؛ چه سیگار و چه هر کالایی که فروش آن ممنوع است. مسئولان باید قاچاق را در مرزها بگیرند و بدانند که خود شرکت‌ها سیگار قاچاق را می‌آورند و باید به دنبال شرکت‌ها و سازمان‌هایی بروند که سیگار وارد می‌کنند.

از هر سوپرمارکت‌داری در هر منطقه از تهران هم بپرسید، معتقد است که شرکت‌هایی که برند‌های قانونی بازار را تامین می‌کنند، واردات قاچاق را هم انجام می‌دهند. ما اینجا عمده‌فروش نداریم و بیشتر هم سیگارهای ایرانی می‌فروشیم. البته ممکن است سوپرمارکت‌داری مخفیانه اقدام به فروش سیگار قاچاق بکند ، چراکه سود سیگار قاچاق بیشتر از سیگار قانونی است. وقتی از کسبه به‌قدری مالیات می‌گیرند که کاسبی برایش صرفه ندارد، خم می‌شود و در مرز ورشکستگی قرار می‌گیرد، طبیعی است که عده‌ای به‌سمت کار خلاف سوق می‌یابند.