۰ نفر

مزیت صادراتی ایران در محصولات باغی

۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۶:۲۳
کد خبر: 155649
مزیت صادراتی ایران در محصولات باغی

رشد 15 درصدی صادرات بخش کشاورزی طی 6 ماهه ابتدای سال 95 موفقیتی برای این بخش و متولی آن یعنی وزارت کشاورزی محسوب می‌شود اما آیا این موفقیت در ادامه سال هم افزون‌تر خواهد شد ...

 و سوال مهم‌تر اینکه آیا کشور ما از مزیت‌های صادراتی در تولیدات کشاورزی برخوردار است؟ کارشناسان معتقدند تا پایان سال تغییر عمده‌ای در حجم صادرات کشاورزی شاهد نخواهیم بود اما از نظر ارزش رشد صادرات درمجموع از 20 درصد فراتر خواهد رفت. ضمن آنکه محصولات باغی مزیت اصلی ایران در بخش صادرات کشاورزی را تشکیل می‌دهد اما تجار کشور در این بخش غفلت کرده‌اند. 

یک‌سوم صادرات باغی در پسته خلاصه می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، کرامت‌ا... وکیلی، رئیس سابق مجمع ملی خبرگان کشاورزی در تحلیل آمارهای صادرات محصولات کشاورزی  می‌گوید: مجموع صادرات بخش کشاورزی در 6 ماهه ابتدای سال 95 بالغ بر 2 میلیون و 647 هزار تن بوده که ارزش آن 2 میلیارد و 314 میلیون دلار برآورد می‌شود. سهم محصولات زراعی در این صادرات از نظر وزنی حدود 65 درصد بوده که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از محصولات زراعی، تولیدات باغی با 18 درصد و محصولات دام و طیور با 15 درصد رتبه‌های دوم و سوم صادرات را از نظر حجم دارند. 

این درحالیست که محصولات باغی از نظر ارزش با حدود 40 درصد بیشترین سهم را در اختیار دارند و محصولات زراعی و دامی با 26 و 29 درصد در رتبه‌های بعدی هستند. وی ادامه داد: اگر این آمار را آنالیز کنیم درمی‌یابیم که پسته با پوست با صادرات 263 میلیون دلاری سهم اصلی را در صادرات دارد که باید به آن رقم 81 میلیون دلاری پسته تازه را هم اضافه کنیم و بعد از آن هندوانه است که ارزش صادرات آن بالغ بر 96 میلیون دلار بوده است. با این اوصاف باید بگوییم از مجموع 900 میلیون دلار صادرات باغی کشور بیش از یک‌سوم آن در پسته خلاصه می‌شود. 

حضور کارشناسان خبره بازرگانی خارجی در کنار مسئولان بخش کشاورزی

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی با بیان اینکه صادرات محصولات باغی کشور نباید تا این حد به پسته متکی شود، افزود: کشور ما به دلیل اقلیم متنوعی که دارد در تولید انواع میوه با کیفیت بی‌نظیر در دنیا حرف برای گفتن دارد و ما می‌توانیم در سیب، انار، انواع مرکبات، خرما، زیتون، انگور، گلابی، انجیر، به و بسیاری محصولات باغی دیگر صادرکننده عمده باشیم اما این امر به دلیل ضعف و بی‌برنامگی نه تنها صادرات ما چندان رقم چشمگیری نیست بلکه در مواردی شاهد واردات قاچاق این محصولات بدون اینکه در بازار نیازی به آن باشد، هستیم.

 وی عوامل متعددی را مانع استفاده از مزیت‌های صادراتی بخش کشاورزی دانست و گفت: دیدگاه صادراتی در تولید نکته اصلی است که ما سال‌های طولانی از آن غفلت کرده‌ایم و نگاه ما فقط به بازار داخلی بوده است. از سوی دیگر تجار ما هم درواقع کارشناسان بازرگانی کشور بوده‌اند، در صادرات محصولات کشاورزی ضعیف عمل کرده‌اند و عملا ما شاهد بوده‌ایم که جز یکی دو محصول تلاشی برای صادرات محصولات دیگر انجام نشده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: محصولات باغی ما می‌تواند بازارهای منطقه و حتی بازارهای جهانی را تحت سیطره بگیرد و این امر در کنار برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر و کیفی‌تر به حضور کارشناسان خبره بازرگانی خارجی در کنار متولیان و مسئولان بخش کشاورزی بستگی دارد.